Hva trengs for lading? Du trenger en lader som følger med sykkelen. Og en stikkontakt.
Men er det mer du bør vite om lading av elsykkel? Hvordan skal batteriet oppbevares og lades? Når bør det skiftes? Er det andre ting jeg bør tenke på når det gjelder batteri?

Hvor skal jeg lade?
Du bør lade i et tørt rom med en temperatur på mellom 5 og 20 grader. Velg fast plass og lag deg rutiner for ladingen.
Når skal jeg lade?
La det gå automatikk i at du tar ut batteriet når du kommer hjem og legger det til lading, gjerne på et fast sted. Batteriet har best av ikke å bli fulladet hver gang.
Hvor fort går det å lade opp batteriet?
Det varierer litt mellom merkene og hvor stort batteriet er. Er batteriet helt tomt, kan du regne med at det tar fra tre til fem timer å lade det helt fullt.
Hva er vanlig batteristørrelse?
Det varierer fra elsykkel til elsykkel. Men de aller fleste ligger mellom 200 og 600 Wh (Watt-timer).
Hvordan vet jeg at batteriet er fulladet?
De fleste batteriene har indikatorlamper som viser batteristatus. Hvis du ikke har dette på selve batteriet, kan displayet på sykkelen vise batteristatusen når du har satt det på sykkelen.
Kan jeg lade elsykkelbatteriet om natten?
Som andre ladbare artikler, bør man ha et visst tilsyn med batteriet under ladingen. Det betyr at du ikke bør lade om natten. Er batteriet fullt, bør du ta batteriet ut av laderen. Batteriet bør ikke utsettes for jevnlig varme over 20 grader. Derfor er tregulv og varmekabler ikke egnet som underlag for lading. Dette gjelder også i garasjen.
Trenger jeg flere batterier?
Planlegger du lange turer der det er vanskelig å lade, kan du vurdere å kjøpe ett ekstra batteri. Men batteriene er dyre, så det vil heller lønne seg å ta med seg laderen når du skal på tur.
Trenger jeg ekstra lader?
Har du lang pendlerrute og mange ærender i løpet av dagen, kan det være lurt å ha en ekstra lader på jobb. Men du kan også ta med deg laderen hjemmefra når du trenger det.
Lade elsykkelen om vinteren
Hvordan skal jeg lade om vinteren?
På vinteren er det beste er å lade innendørs i romtemperatur og ta med batteriet fulladet ut når du skal sykle. Det finnes også «frakker» til batterier laget av neopren. Det beskytter litt og vil redusere noe varmetap og effekttap.
Hva hvis jeg ikke sykler om vinteren
Du må oppbevare batteriet i et rom med plussgrader, men det kan gjerne være kjøligere enn romtemperatur. Du bør ikke oppbevare batteriet fulladet over tid, men det bær heller ikke være tomt. Et sted mellom 20 og 80 prosent på batteriet er bra.

Kan batteriet bli for gammelt?
Levetiden varierer sterkt fra batteri til batteri, men kapasiteten vil bli redusert ved bruk og over tid. En tommelfingerregel er at du kan forvente fem prosent årlig reduksjon av batterikapasiteten. Dersom batteriet svekkes stadig raskere ved bruk, ta kontakt med leverandøren. Rekkevidden er viktig og blir den for kort, bør batteriet skiftes.
Jeg synes jeg bruker opp batteriet fort. Hva er årsaken?
Det kan være mange årsaker. Er du tung, brukes batteriet opp fortere enn om du er lett. Batteriet kan være svekket eller det kan være lite luft i dekkene. Og sykler du mye med høy motorstøtte, brukes også batteriet opp fortere. Sykler du med last, vil det også gå ut over rekkevidden.
Kan jeg mekke på batteriet selv, om det ikke virker?
Nei. Du skal ikke åpne batteriet. Da kan batterigarantien bortfalle. Ta batteriet med til forhandler om du skulle ha mistanke om at noe er feil.
Jeg har mistet batteriet i bakken. Hva gjør jeg?
Et skadet batteri kan bli ustabilt, har høyere risiko for brann og kan føre til at elsykkelen ikke virker. Ta det med til forhandleren for en sjekk hvis du har fått batteriet skadet. Da kan du få en «helsestatus» på batteriet.
Jeg har mistet laderen. Kan jeg låne naboens?
Ulike batterier har ulike kontakter og støpsler. Du skal aldri bruke andre ladere enn det som ble levert sammen med batteriet. Men hvis naboen har lik elsykkel som deg, kan du låne laderen. Har du mistet laderen, bør du kjøpe ny som passer til batteriet.
Kan jeg ta med elsykkel på reise?
For bilturer finnes det egne sykkelstativ som er beregnet på elsykler. Disse tåler litt mer vekt. Husk å ta av batteriet og display når du kjører, både for batteriets del og for trafikksikkerhetens.
For flyturer er det slik at IATA (International Air Transport Association) har lagt ned forbud mot frakt av elsykkelbatteri på standard passasjerfly. Dersom din elsykkel skal med på ferien kan du sende den med lastefly, men da må batteriet være forsvarlig pakket, sendt separat som farlig gods og sertifisert for transport. Det kan derfor være lurt om det er mulighet for å la batteriet være hjemme og heller leie batteri der du skal oppholde deg.
Nyttig om elsykkelbatteriet
Batteriet skal lades under tørre forhold og ved romtemperatur.
Oppbevar batteriene på et tørt sted ved temperaturer mellom 0 og 20 ° C.
Å lagre batteriet fulladet anbefales ikke for batteriene.
Å lagre batteriet fullstendig utladet vil ødelegge batteriet.
Den ideelle ladestatusen for langtidslagring (over 14 dager) er mellom 30 og 60 %.
Temperaturer under -10 ° C og over 60 ° C bør unngås.