Gi elsykkelen din et langt liv
Enkelt vedlikehold av elsykkelen kan du gjøre selv. Resten kan du overlate til sykkelreparatøren.

Vaske
Elsykkelen er som andre sykler – den varer lenger om den holdes ren og smøres.
Elsykkelen bør ikke få direkte spyling, for da kan motor, batteri og display ta skade.
Det du trenger er bøtte, klut, gammel tannbørste, zalo og varmt vann.
Smøre
Bevegelige deler må smøres med jevne mellomrom. Dette gjelder først og fremst sykkelkjedet, og særlig hvis du har krankmotor.
Fylle luft
Sjekk og pump dekkene jevnlig. For lite luft i dekkene vil redusere rekkevidden når du sykler, i tillegg til at det kan øke faren for punktering.
Sjekke dekk
Dekk slites ved bruk. Det er lurt å sjekke dekkmønsteret om det er slitasje. Hvor ofte de skal byttes, avhenger av hvor mye sykkelen er i bruk. Gummi blir hardere og mer porøs over tid – noe som øker risikoen for punktering
Teste bremser
Ulike bremser trenger ulikt vedlikehold. Har du v-bremser (bremseklosser) må klossene sjekkes og skiftes. Skivebremser trenger lite vedlikehold, men med sjeldne mellomrom må man bytte ut bremsevæsken i hydrauliske bremser. Det kan også komme luft i bremsene, som gjør at du kan miste bremsekraften helt. Her må de spesialverktøy til, noe sykkelreparatøren har.
Stramme skruer
En sykkel som brukes, vil kunne riste løs skruer og muttere. Du hører fort om noe er løst, og det er smart å stramme løse skruer ved skjermer, lys, reflekser, bagasjebrett osv.
Ikke mekke selv
Du bør ikke åpne batteriet, motoren eller displayet. Det kan være farlig og du kan miste rettighetene din til reklamasjon. Slike problemer bør overlates til fagfolk.