Store forventninger til Tesla Investor Day, men: Ingen Model 2, men bilene blir billigere
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
De som ventet på Tesla Model 2 må vente et par år til. Og en viss Cybertruck skal visstnok komme i år også.
De heteste ryktene i forkant av Teslas Investor Day var at selskapet skulle vise en ny kompaktbil i Golf-klassen, som skulle koste under 250.000 kroner.
Den må vi regne med å vente på.
– Jeg skulle så gjerne vist dere vår neste generasjon bil i dag, men det må skje ved en senere anledning, sa sjefsdesigner Franz von Holzhausen.
Fokuset til Tesla nå er å bygge billige elbiler. Å stenge fabrikker for å implementere nye produkter og rutiner er problematisk.
Men det kom andre spennende nyheter fra lanseringen av Tesla-gründer Elon Musk sin «Master plan 3», som ble lansert onsdag kveld klokka 22 norsk tid.
De forrige planene
Masterplan 2006: Tesla skulle bruke overskuddet fra en elektrisk sportsbil til å produsere vanlige biler. Altså Tesla Roadster, som resulterte i Model S og X.
Master Plan Part Deux 2016: Velfungerende solpaneler, selvfungerende selvkjøring og biler i alle viktige segmenter.
50 prosent billiger å bygge
I dag produserer Tesla 1,8 millioner biler per år, men de sikter på å produsere 20 millioner årlig. For å få til det må bilene bli billigere.
Finansdirektør Zach Kirkhorn gikk mer i dybden om Teslas kostnader.
Ifølge ham ligger disse allerede 60-70 prosent lavere enn hos konkurrentene.
– Det er flere som vil eie en Tesla enn de som har råd til en. Med lavere priser øker etterspørselen enormt. Det vanskelige er å bygge bilene billigere, sa Musk under arrangementet.
Tesla forandrer kontinuerlig på modellene under livsløpet, og en Model 3 er blitt 30 prosent rimeligere å produsere nå enn i 2018.
Neste generasjon personbiler skal bli ytterligere 50 prosent billigere å produsere.
Det skal skje ved at flere kan jobbe med bilen samtidig, men også ved å forenkle og automatisere produksjonen.
En annen besparelse er å senke kostnadene for bilenes komponenter, og ikke minst bruke færre av disse. Det gjøres blant annet gjennom å ha full kontroll på all produksjon av komponenter selv.
Neste generasjon Teslaer kommer kun til å inneholde egenproduserte elektroniske komponenter og vil ha radikalt færre kabler, blant annet ved å øke lavvoltspenningen fra 12 til 48 volt.
Da kan kablene være tynnere og dermed lettere.
Den mye omtalte pickupen Cybertruck, som kommer til å starte produksjon i år, vil få betydelig mindre elektronikk enn dagens modeller, og er konstruert for å bygges mest mulig robotisert.
Den nye plattformen for neste generasjon Teslaer vil bli mer skalerbar enn i dag. Den skal med andre ord brukes til både mindre modeller og til å erstatte dagens store.
Allerede før den nye plattformen tas i bruk, angivelig om et par år, skal dagens Model Y forandres radikalt under skallet for å minske produksjonskostnadene.
Neste generasjon biler skal ikke bruke sjeldne metaller i det hele tatt. De vil også inneholde 75 prosent mindre silisiumkarbid enn i dag.
Dette gjelder ikke bare programvaren som bygges inn i bilene, men også programvaren Tesla bruker i produksjonsprosessen. Den gjør kun det som trengs, ikke mer.
Kirkhorn viste til effektiviseringsforbedringer på alle felt, fra firegangeren til sjugangeren.
Vil løse klimaproblemene
Musk viet det meste av Investor Day til å forklare hvordan fornybar energi og batterier skal løse fremtidens strømbehov.
Han beroliget med at utviklingen skjer svært raskt, og at man kan gå fullt fornybar med lite areal.
Ikke trenger man å bruke dyrkbar jord eller attraktive arealer for å «dyrke» strøm heller.
Musk var til og med innom hvordan han skulle lage fossilfritt drivstoff på Mars med bare vann og oksygen. Ja, her på jorden også.
Han mener at fossilfri energi vil kreve mindre gruvedrift enn dagens fossile energi.
Selskapet spår også at alle mineraler som kreves blir billigere, ikke dyrere: «Jo mer man leter, jo mer finner man».
Og Teslas mål er at det skal produseres langt færre biler i fremtiden. Musk ser for seg at når alle kjøretøy blir autonome, trengs det færre biler, og dermed færre batterier.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!