En milepæl er rett rundt hjørnet. Norge vil om kort tid være halvveis på vei til et femsifra antall ladepunkt. Bli med på å samle inn det som mangler.
På nobil.no kan du følge med på en enkel statistikkmodul som daglig viser statusen for antall ladestasjoner, ladepunkt, ulike typer m.m. av hva som er i NOBIL. I disse dager kryper vi opp mot 5.000 ladepunkt.
Historie
Kikker vi litt tilbake, endte NOBILs oppstartsår 2010 med 2.680 ladepunkt. Mye takket være den store utbyggingen av normalladepunkt som Transnova finansierte. Hele 1.830 skrev seg fra den dugnaden.
I september 2011 passerte vi 3.000. I april 2013 var det 4.000-tallet som ble rundet. Mellom disse milepælene feira vi også 1.000 ladestasjoner. Det tok ca halvannet år å øke fra 3.000 til 4.000 ladepunkt.
Med litt innsats nå fra elbilister og ladestasjonsutbyggere kan vi rekke de neste tusen i løpet av ett år. Da akselererer utbygginga litt, og vi har et håp om at de neste tusen igjen ikke skal ta mer enn ni måneder. Helst raskere nå som elbilene strømmer ut på veiene.
Premie?
Nei, knapt annet enn heder og ære. Nå skal det sies at Martin bak ladestasjon nummer 1.000, opprinnelig en helt vanlig elbilist med forkjærlighet for å melde inn lademuligheter til NOBIL, i ettertid har blitt leder av Hordaland Elbilforening. Så litt innsats gjennom å bidra med informasjon til ladestasjonsdatabasen, kan være bra å ha på CVen om du ønsker å innta en maktposisjon 🙂
Flere tjenester
Det er mange som kontakter oss for å få tilgang til dataen i NOBIL. Det lover godt, vi trenger flere tjenester – og ikke minst bedre tjenester fra alle dem som har bidratt til nå. Oversikten over dem finner du her.
Ladeverden blir ikke enklere med åra. I NOBIL bestreber vi oss på å kunne gjengi kompleksiteten, enten det er virvarret av kontakter, ulike ladeeffekter og mer eller mindre brukervennlige betalingsmetoder. Dessuten har vi vært en skikkelig pådriver for å få ladestasjoner til å levere sanntidsdata, særlig fra hurtigladere. Der har vi god hjelp i at Transnova krever dette for å gi støtte. Det er så mye bedre om elbilisten i det minste kan få vite om hurtigladeren er i drift eller ei.
Statusvisninger bør få mer brukervennlige presentasjoner enn det som er nå. Ladestasjoner.no har det delvis i funksjon på kartet deres. Mest brukt er nok den lange remsa som ligger ved siden av hurtigladekartet. Vær oppmerksom på at den også finnes som en litt mer brukervennlig mobilvisning. Ryktene går om at flere skal komme med forbedrede statustjenester i løpet av forsommeren. Vi krysser fingrene for at det blir bra. I ventetida kan ladenerdene kose seg med hva de finner av bruksstatistikk her – basert på data fra NOBIL.
Gled deg sjøl – og gled alle andre elbilister
Uten elbilistene får vi ikke en god oversikt over ladestasjonene. Derfor er det bare å ta elbilen fatt og hjelpe oss med å passere 5.000 ladepunkt. Bruk tipssiden for å melde inn funnet ditt, men sjekk først om den finnes på f.eks. ladestasjoner.no eller i appen LadeNå!.
NB! Følgende minimumskrav stilles:
Minst 16A dedikert kurs
Reservert p-plass for elbil, EL-motorvogn, ladbar motorvogn o.l.
Så setter vi stor pris på om du finner ut hvem som har adgang (offentlig, besøkende eller mer begrensa), hva slags kontakter det er, ladeeffekten, om det koster noe å parkere og lade, tidsbegrensning og tilgang (nøkkel o.l.). Kan høres vanskeligere ut enn det er. Fyll ut det du klarer og kommentér det du er i tvil om. Så gjør NOBIL resten av detektivarbeidet.
Det er ikke like mye glamour over alle ladestasjonene, til venstre et eksempel fra Rissa. Mens andre som denne i Sarpsborg er fylt opp av Nissans elbilsuksess.