blogg100630qashqaiikonDenne uka starter ekteparet Nina og Hjalte en reise rundt jorda i en Nissan Qashqai. En ombygget bensinbil utstyrt med litiumbatterier som i økonomimodus kan kjøre inntil 25 mil på en lading. Det er ikke mye som minner om elbil her. Manuelt gir og ingen synlige tegn på at du kjører noe annet enn en klassisk SUV.

Bellona med på første etappe
Da Norstart møtte ekteparet forrige lørdag, var de i full gang med å forberede turen sammen med gründeren i det danske selskapet som har bygget om bensinbilen til eldrift. Den danske energistyrelsen er en av sponsorene til den lille ferieturen rundt jorda, og har bedt paret om formidle sine erfaringer til danske myndigheter. Du kan også følge med på Moto Mundo Electric World Tour. For å sikre lading underveis, er det et medbragt bensinaggregat til nødlading og en hel kasse med ulike adaptere og overgangsplugger.

Det norske selskapet NoFuel planlegger å importere 4 slike biler i september, og det blir spennende å se hva som fungerer og hva som ikke fungerer. For å kunne lade raskere har leverandøren utstyrt bilen med to 16A-ladere som forsynes fra en 3-fas 32A-kontakt. Med dette oppsettet kan få 40-50 km kjørelengde på én time.

Ved å starte turen fra Oslo setter de Norge og Oslo på kartet som verdens elbilmetropol. Ekteparets høyeste ønske i samtalen med Norstart var å få Bellona og Frederic Hauge å være med på første etappe. Siden Norstarts generalsekretær er en av stifterne i Bellona, og organisasjonen også er medlem i Norstart, var det ikke vanskelig å få Bellona til å stille opp. Frederic driver kampanje mot oljeboring i Lofoten og hadde ikke anledning, men Bellonas nyansatte transportansvarlig, Kari Asheim, stilte selvfølgelig opp for å markere Bellonas rolle de siste tjue årene som global elbilforkjemper.

blogg100630asheim

Kari Asheim fra Bellona ble fascinert over muligheten for raskere lading av batteriene. Midt i bildet hvor Kari peker, ser vi de to laderne som gjør det mulig å doble dagsetappen sammenlignet med å lade fra vanlig stikkontakt (16A), eller det vi på godt norsk kaller basislading.

Bellonas transportansvarlig ønsker rimelig raskerelading
Kari Asheim er kjent fra Natur og Ungdom, NRK og arbeid med bioenergi. Hun jobbet i flere år som journalist, blant annet i Forbrukerinspektørene (FBI). På Norstarts årsmøte ble hun valgt inn i styret og hun represententerer også Bellona i Rådet for elektrifisering av vegtransport.

Første etappe gikk til et lite tettsted like ved svenskegrensa, og en tur innom et industriområde gjorde at vi fant fram en 32A 3-faskontakt, dvs nok strøm til at bilen kunne kjøre videre til Karlstad i Sverige. Kari Asheim sier at Bellona vil arbeide for å få etablert raskere lading langs de viktigste transportårene i Norge.

Når batteripakkene blir større blir det interessant å øke ladehastigheten, påpeker hun. Å oppgradere biler og infrastruktur til raskere lading, trenger ikke å koste spesielt mye mer enn å etablere basisladere, men plasseringen av ladepunktene er selvfølgelig helt avgjørende. De fleste ladestasjoner i Norge er plassert inne i byer og tettsteder, ofte flere kilometer fra hovedveien. Lading ved spisesteder langs veiene, rasteplasser og bensinstasjoner vil gjøre det mulig å kjøre mellom byene i Norge, og det trenger ikke å koste spesielt mye, mener Bellonas transportansvarlig. Den løsningen leverandøren av Nissan Qascqai har valgt med dobbel lader er en måte å gjøre dette på. Det fins også andre løsninger uten at vi finner fram de tykkeste kablene og de store pengene, avslutter Kari Asheim.

Familiebilene kommer
Sist lørdag hadde TV2 en reportasje med utgangspunkt i en prøvetur med denne bilen. Elbiler med fem seter og plass til bagasje er ikke hverdagskost, men det vil komme flere alternativer de nærmeste årene.
For å se innslaget og et intervju med Norstarts generalsekretær, klikk her – helt gratis.

blogg100630motomundoteam

Det danske ekteparet Nina Rasmussen (t.v.) og Hjalte Tin (t.h.) skal kjøre jorda rundt i elbil. Reisen startet 28. juni fra verdens største ladestasjon ved Aker Brygge i Oslo.