Det er en tøff start på årets vinter. Ikke favorittforhold for alle oss med elbil. Hva skjer med kjørelengden?

Vi mener, opp mot jul i 2010 har det vært kaldere på Østlandsområdet enn det har vært på Grønland og Svalbard. Rart å måtte velge «polarområdene» på yr.no for å se mildere vær.  Kulda og snøen kan av flere årsaker ha stor betydning for hvor langt vi kommer. Som gamle elbilister ønsker vi å gi råd til de mange, mange nye elbilistene vi er iferd med å få.

I kjøpsveiledningen til NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen har vi gitt noen gode råd til potensielle elbilister. Vi tror at elbil duger for nesten alle, bare vi kjenner vårt eget kjørebehov godt nok og forstår hvordan vi skal håndtere elbilen.

Kjørelengden er sterkt påvirket av kjøremønster, kjørestil, topografi og årstid. Om vinteren opplever vi:

  • Batteriene blir nedkjølt og leverer mindre strøm. Effekten av dette varierer med batteriteknologi. Bly- og litiumbatterier er nok mest følsomme for dette.
  • Snø og is øker rullemotstanden og energiforbruket.
  • Kald luft er tyngre, og særlig ved høyere hastigheter øker luftmotstanden og energiforbruket.
  • Elbiler med elektrisk varmeapparat bruker merkbare energimengder til kupéoppvarming framfor framdrift.

Intet av dette må være vanskelig å forholde seg til! Så sant du har hatt det i mente da du kjøpte deg elbilen. Vi er sikker på at så er tilfelle for dem som først har lest kjøpsveiledningen vår. Der poengterer vi at det ikke er smart å velge elbil basert på kjørebehov som er på grensa til hva den kan yte. Og at det er viktig at forhandleren orienterer om en fornuftig «minimumskjørelengde» for norske forhold. Har du gjort det, er du langt på vei. Men litt flere tips i vinterkulda:

  • kaldt værOm mulig parkér elbilen mer temperert slik at batteripakka ikke er iskald ved start.
  • Varmer du kupéen før du kjører, vil du trenge mindre effekt på det elektriske varmeapparatet. Som du forøvrig bør være forsiktig med hvis du sliter med kjørelengden. Det var det med ekstra genser da…
  • Du kan redusere energiforbruket betraktelig med en fornuftig kjørestil. Unngå rykk-og-napp kjøring, skru ned topphastigheten om vinteren og unngå unødvendige akselerasjoner. Skal du ha det gøy, er sommeren tida for det. Om vinteren handler det om å komme fram, noe som også er en gøyal lek.
  • Er det ekstremkulde er det mange elbilister som velger å la bilen stå i de få dagene. Noe som kan være fornuftig nok.

Vi ser nå flere tester av elbiler under forskjellige forhold. Her er en fra TÜV Süd i Tyskland som for et par elbiler med litiumbatterier og elektrisk varmeapparat, viser over 40% fall i kjørelengde ved minus 7 grader sammenligna med pluss 23. Bilen med bensinvarmer har en mer beskjeden reduksjon. Nissan i USA har også lagt ut en beskrivelse av hvordan kjørelengden kan halveres fra hva det er under optimale vær- og trafikkforhold.

Vi må huske at de store bilprodusentene lager kjøretøyene for de store markedene. Der er ikke kuldeproblematikken like heftig som i kalde vinter-Norge. Derfor er det så viktig at vi har gode insentiver som kompenserer ulempene vi opplever med elbilen og kjørelengde. Til tross for at det kommer fler og fler flotte elbiler, så er ikke det en teknologisk revolusjon som betyr at alle problemer er overvunnet. Vi vil oppleve mye av det samme med vesentlig kortere kjørelengde om vinteren. Gamle elbilister må dele erfaringer, og myndighetene må sørge for stor nok kompensasjon for ulempen med sterkt varierende kjørelengde. Og ikke minst nok ladestasjoner, det hjelper betraktelig.

I alle fall, i kjøpsveiledningenkan du også lese hvordan leverandørene oppgir variasjoner i kjørelengde tatt ulike kjøreforhold i betraktning. Forventning om halvering er ikke uvanlig som dere vil se der. Men det er ikke bare kjøretøyet og kulda som bestemmer hvor langt du kan komme. Kjørestilen din er viktig.
Og den kan du bestemme mer over enn været.