AutobjørnAt en av de mest velrenommerte og eldre bilforhandlerne i Oslo utmerker seg som en solid selger av elbiler, kan kanskje virke som en kjerringa-mot-strømmen-historie. Vi vil heller si at det er skikkelig medstrøms.

Kanskje har det vært slik at mye fossildrivstoff mellom ørene, har ført til sterk motstand mot elbiler. Så er ikke tilfelle hos Autobjørn på Lambertseter, Norges første drabantby. Autobjørn startet som bilverksted i 1946, ble Renaultforhandler i 1958 og flyttet til Lambertseter i 1966. Så i 1980 ble de Citroënforhandler. Når så Citroen C-ZERO kom på markedet, var det naturlig at denne ene av trillingene fant sin plass på Oslos beste østkant.

Autobjørn har høstet mye laurbær hos Citroën. Nå sist som den mestselgende forhandleren de har i Norge i forhold til importørs budsjett, med brev fra fransk sjef med ros og det hele. Noe som selger Christian Jarnøy Paulsberg liker å fortelle til oss. Desto mer gledelig er det når Christian kan legge til: – C-ZERO er den modellen vi selger flest av.

Ikke alle er kjent med at de to vinklene i Citroëns logo viser til Andre Citroën, selskapets grunnlegger, sin oppfinnelse av de skråskjærte tannhjulene som reduserte transmisjonsstøyen til et minimum. Men det er en del av historien for et bilentusiasthjerte. Vinklene pryder fronten på denne trillingen som vi nå etterhvert kjenner godt.

Når praten kommer igang med Christian, legger han for dagen mange spennende vinklinger som trolig bygger opp til den suksessen som han kan vise til.

Autobjørn– Jeg er ikke bilselger, innleder Christian med. Neivel ? Her aner vi en lengre utredning om dette, og den kommer: – Nei ser du, jeg er opprinnelig møbelselger, jeg lever av å tilfredstille ulike behov kundene har, i dette tilfelle, et transportbehov.

Når det gjelder elbilen C-ZERO, sier han videre:  – Det er uhyre viktig at vi ikke overselger produktet. Det som står i reklamen om kjørelengde, må omskrives og forklares.

Christian tar oss med inn i C-ZEROen og viser. Tenningen blir satt på, og vi ser at indikatoren for  rekkevidde viser ca 120 km. Han skrur på alt hva bilen kan oppvise av elektriske duppeditter, varme, varmeseter, varmespeil etc etc og vips, så viser indikatoren 70 km. Dette er realitetsforståelse. Slik blir man en god elbilselger, forstår vi. Etterhvert går det skikkelig opp for oss at Christian virkelig er glad i C-Zeroen:

– Den dekker et basis transportbehov i by og nærtrafikk for barnefamiliene. I det siste har også mindre, og til dels større bedrifter, fattet interesse for bilen, sier Christian med entusiasme i stemmen. Han forteller videre at han har solgt to stykker til et firma som leverer barnevernstjenester til Oslo kommune. De kjøpte først en C-ZERO for å prøve ut elbilkonseptet, og så kom de tilbake i fyr og flamme og bestilte en til. – Slike salg varmer, sier Christian.

Han viser meg litt rundt hos Autobjørn, en tradisjonsrik familiebedrift med solid forankring i nærmiljøet. C-ZERO passer godt inn på Bekkelaget, Nordstrand, Lambertseter og andre steder der sørøst i Oslo. Når vi rusler ut fra Autobjørn, tenker vi at det må ikke store glassflater og fancy, arkitekttegnede salgshaller til. For å selge elbiler må det rett og slett en god porsjon «human touch».