Blogg100830fiatfiorikonI de siste ukers internettnyheter har det versert en rekke artikler med titler som bl.a. «Langt fram for elbiler» og «Dette er problemet med elbiler». Hvor stammer dette fra? Elbil.no har lest rapporten som ligger til grunn.

Ingen bombe at elbiler ennå ikke er perfekte. Norstart gjør stadig oppmerksom på deres mangler og utfordringer for brukerne. Bare les artikler på elbil.no. Derfor er vi opptatt av å ha et rammeverk for introduksjonen av elbiler som kompenserer for de foreløpige svakhetene. Men noen ganger blir utgangspunktet for en nyhet så gal som nesten overhode mulig.

Avisenes Nyhetsbyrå (ANB) lagde en kort artikkel på basis av et oppslag på forskning.no. Den lille artikkelen dukker nå jevnlig opp, her er et eksempel og et annet. På forskning.no kunne vi bl.a. lese: «Det er relativt store variasjoner i bruken av elbilene. Kun 14 prosent av respondentene benytter elbil stort sett hver arbeidsdag, mens 1/3 benytter elbil 1–3 ganger per uke. Om lag 20 prosent av respondentene benytter elbil en gang i måneden eller sjeldnere.»  Da ble vi litt mistenksomme, hva slags rapport ligger til grunn for «forskningsresultatene»?

«Klar for elbil?» er navnet på et forsknings- og utviklingsprosjekt som Handelshøgskolen i Bodø og Moving City AS har utviklet. Prosjektet har fått økonomiske støtte fra Norges forskningsråd og DA-Bodø. I juni kom de med sin andre rapport: «Bruk av elbiler. Forventninger og tilfredshet.» Du kan selv laste den ned nederst på denne siden.

Datagrunnlaget for konklusjonene i rapporten:

  • 5 bedrifter har deltatt med 17 konverterte Fiat Fiorino og Fiat e500.
  • Bruksperioden har vært januar til mai 2010, men flere av bilene ankom mot slutten av perioden.
  • Testfasen har hovedsaklig foregått vinterstid i Nord-Norge.
  • Utskrifter av elektroniske kjørebøker for en del av bilene viser at 9 har kjørt under 1.000 km i perioden, mens 3 har kjørt mellom 1.000 og 2.000 km. Totalt registrert bruk er 1.776 turer og akkumulert kjørelengde ca 9.350 km.
  • Det er 29 brukere som har svart på undersøkelsen.

Vel, dette sier vel sitt om hvor representativ denne undersøkelsen er. Et sært utvalg av biler ombygd til elektrisk framdrift, som introduseres på verst tenkelige årstid, med tilhørende barnesykdommer og behov for tilpasninger. Brukerutvalget er lite og kjøreerfaringen ytterst knapp.

Et interessant aspekt ved undersøkelsen, til tross for et tynt datagrunnlag, var resultatet av at forskerne spurte brukerne om deres forventninger før de tok elbilene i bruk og i etterkant om deres erfaringer. Med andre ord: Hvordan sto elbilene til forventningene? Se der var resultatet svært positivt. Nesten 2/3 oppfatta elbilene som forventa eller bedre. Og kun 7% av brukerne fant totalinntrykket av elbilene stort sett negativt.

Det var bare oppvarming av kupé og funksjonalitet om vinteren som var skuffelsene med elbilene. I tillegg savna brukerne flere ladestasjoner i Bodø. Heldigvis har de snart 34 ladepunkt å velge mellom.  Er det en bombe med vinterproblemer når sør-europeiske biler plasseres i nord-norske vinterforhold uten at dette har blitt testa godt nok på forhånd? Vi kan forsikre alle om at importøren av disse bilene, gjennom enkle tekniske grep nå har løst de fleste problemene. Samtidig som brukerfeil heller ikke har vært helt uvesentlig, så nå arrangeres det «seminarer» og mer aktiv brukeropplæring. Barnelærdom for elbilgamlingene i Norstart. Og som det står i rapporten, sommeren 2010 fungerer kjøretøyene stort sett greit. Vi tror også vinteren 2011 vil bli langt mer positiv.

Rapporten har sikkert vært en morsom øvelse for Handelshøgskolen, men liten verdi utover det. Norstart kan alltids lage en motrapport med et like «omfangsrikt» utvalg av brukere og bruk. La oss finne 20-25 av medlemmene våre med over 50 ganger så mange kilometer tilbakelagt i elbil, og høre hva de har å si. Med så entusiastiske og tilpasningsdyktige elbilister vi har i medlemsmassen, vil rapporten bli svært positiv for elbilen. Men det er ikke nødvendig. Vi veit at elbilen kan duge godt, men har langt igjen og jobber derfor for å korte ned den lange veien. Uten at det er nødvendig å lage tåpelige avisender på grunnlag av tynne forskningsrapporter.

MovingCity