Ladbare biler og risiko for brann
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter et par garasjebranner i USA hvor det har stått en ladbar hybrid parkert, ble det litt bekymring rundt brannsikkerheten. Noe som kan vise seg å føre til overreaksjoner.
Etter den andre brannen sendte et energiselskap ut en oppfordring om ikke å lade hybridene, selv om det foregikk fra autoriserte installasjoner av dedikerte ladeuttak, i siste tilfellet fra Siemens. Litt panikk må vi si at dette er. De ladbare hybridene kan ha vært helt uskyldige. Bare vært parkert på feil sted til feil tid.
På nettstedet til bladet Fire Engineering, et 133 år gammel fagmiljø som sprer kunnskap om brannsikkerhet, er det gitt en redegjørelse om elbiler og ladbare hybrider. Vi sakser noen uttalelser derfra:
Firefighters have been dealing with gasoline and diesel fuels as a vehicle fire hazard for more than 100 years. Electric power stored in a battery is not that different than a tank of gasoline. In both cases, large amounts of energy are stored for later use in the propulsion of the vehicle. When a gas tank is compromised and leaking, an ignition source is all that is needed to ignite a fire.
If a high-voltage battery is damaged in a collision, the potential of a direct short within the battery can cause heat build-up, potentially leading to a fire. However, high-voltage (HV) batteries are designed with safety systems that should prevent a thermal event from becoming a run-away battery fire. In contrast to this single Chevrolet Volt battery incident, 12-volt Lead-Acid cell batteries, found in every car and truck on the road today, are a common cause of vehicle fires, and are a caustic acid spill hazard whether or not the vehicle has been damaged.
Etter en mer utfyllende redegjørelse for synspunktene, avslutter skribentene med:
It is still important to remember that all cars that have been involved in collisions have a risk of fire. HID headlights, gasoline, and diesel fuels are a much more likely cause for a car fire after an accident than a high-voltage battery. Electric and hybrid vehicles are at no increased risk. We have confidence that the manufacturers of these excellently engineered vehicles will come up with an executable and reasonable response plan to deal with any battery issues. Chicken Little can rest easy tonight knowing that the sky is not falling.
Du kan lese hele artikkelen som er skrevet av eksperter på hybridteknologi m.m. i fagmiljøet MGS Tech. Noe å ta med seg, synes vi.
Men uhell kan alltid skje. Ikke minst trafikkulykker. Da er det gledelig å se at MMC Norge AS, som representerer Mitsubishi Motors, nå systematisk oppdaterer brann- og redningsmannskap for å håndtere elbiler ved ulykker. Brann- og redningsmannskap fra alle kanter av landet blir godt rustet til denne typen situasjoner.
I en pressemelding leser vi at Per Einar Strand i teknisk avdeling hos MMC Norge AS den siste tiden har vært med på å gjennomføre opplæring av brannmannskap, ambulansepersonell, politi og bilbergingspersonell, og uttaler følgende:
– Takknemligheten er stor blant deltakerne i forhold til hva vi forteller dem om sikkerhet, sikkerhetsutstyr og trygg håndtering av i-MiEV ved skader og ulykker. Disse etatene er «positiviteten selv» og ønsker å motta denne typen informasjon, slik at de kan ha en trygg arbeidssituasjon i møte med en slik bil.
Så langt har rundt 300 personer deltatt på denne typen kurs, blant annet fra Brann- og Redningsetaten i Asker & Bærum, Sotra, Sør-Rogaland og Sør-Trøndelag, samt Norsk Luftambulanse.