
Et litt motstrøms tema i denne helelektriske høytiden, men hva er det med de ladbare hybridene som gjør at de ikke selger bedre? Noen tanker etter å ha kjørt Opel Ampera.
Som hardcore elbilist skulle det litt overtalelse til for at jeg ville prøve en hybrid som Opel Ampera. Men det skal Opel-selgeren på Fornebu ha; han var særdeles iherdig. Derfor fikk et par svært puritanske elbilister muligheten til å kjøre bil med bensintank.
Elbil av høy klasse

Den enkleste konklusjonen: Opel Ampera er en fantastisk elbil. I el-modus er det foreløpig knapt noen som kan konkurrere med kjøreopplevelsen. Ikke en gang Model S framstår som en overbevisende vinner hvis det ikke er fordi du vil ha mer akselerasjon og høyere maksfart. Særdeles lite støy – også fra hjula. Forbausende presis rekkeviddeangiver uten hysteriske endringer som andre biler har. Amperaen har også den beste presentasjonen av info i display og skjerm. Ikke for mye – og behagelig for øyet. Etter mitt syn, da. Opplev det sjøl.
Men den ladbare hybriden ga en artig form for «rekkeviddeangst». Joda, jeg veit at bilen ikke vil stoppe når batteripakka er tømt. Det oppsto en frykt for å høre at bensinmotoren skulle slå inn. Da forandrer bilen karakter og blir ganske ordinær. Derfor er det vanskelig å skjønne at noen vil kjøre Ampera på bensin om det kan unngås. El-modusets superkomfort stimulerer til lading.
Situasjonen i dag
Opel Ampera er testa i hytt og vær – med svært positiv respons. Til og med i vår egen
Lunde-test. «Car of the Year» ble den i 2012.
Tvillingen Chevy Volt har solgt ganske OK i USA, rundt 2.000 i måneden i snitt. I Europa har det kun vært de nederlandske salgstallene som har vært oppmuntrende. I Norge ble det i hele 2012 solgt 159 og 57 ved utgangen av september i år. Disse tallene er knapt på høyde med Buddy-salget i sin tid.
Årsakene til dette kan være flere.
410.000 kroner har vært for dyrt for en fireseter i segmentet den opererer.
- Opel Norge investerte tungt i å gjøre denne til en «popstjernebil», eller skal vi kalle det livsstil?
- Det finnes få insentiver for å velge ladbar hybrid, kun adgang til ladestasjoner. Du sitter i bilkø og betaler bompenger sjøl om du kjører elektrisk. Ja, årsavgiften er den samme som for en dieselbil.
Opel må rydde opp litt
Opel har nå tatt et grep. Ampera er på europeisk basis blitt 16% rimeligere. I Norge er prisen redusert med 60.000 kr til magiske hundre kroner under 360.000.
For meg har Opel alltid vært en onkelbil, på godt og vondt. Voksne mennesker som valgte bil utifra fornuft, enten det var en Kadett, Kaptein eller Admiral, og samtidig en følelse av noe solid og trygt. Da burde Ampera være en innertier som et Opel-produkt, den er fornuft og følelser. Fornuften virka fraværende ved lanseringen av den i Norge. Hva vi trenger for å bli Ampere-kunder, er et regnestykke som viser at bilen lønner seg for oss, eller i hvert fall nesten. For gjør den ikke det, da er konseptet dødfødt i den stygge, kalde bilverden fylt av kyniske kunder som tenker med lommeboka.
Finnes det myndighetsgrep?
Opel Ampera er en avgiftsfri bil! Eh, nærmest da. Det beregnes kun minimum engangsavgift på ca 3.500 kr. Samt at den i motsetning til elbilene får merverdiavgift på toppen. Intet av dette kan det gjøres noe mer med.
Med den voldsomme veksten som er i salget av rene elbiler, er det vanskelig å forestille seg at politikerne vil innlemme halvelektriske biler i noen andre avgiftsfritak.
Praktiske goder som adgang til kollektivfeltet og gratis parkering og strøm på ladestasjoner er allerede i ferd med å bli knapphetsgoder. Så selv om ladbare hybrider ble innlemmet i disse, ville gleden være begrensa.
Opel Ampera egner seg for bruk hvor elbilenes begrensede rekkevidde er for stressende og hurtiglading tar for lang tid. Som firmabil bør den være midt i blinken. Kanskje det kunne være mulig å gi den rabatt for fordelsbeskatningen, slik som elbiler har? Som en liten oppmerksomhet for biler med ekstremt lavt CO2-utslipp, og for å vri et markedssegment i miljøriktig retning hvor elbilen en stund framover kan slite.
For tidlig å sette bom for de ladbare hybridene

Vi må erkjenne at Opel Ampera og andre ladbare hybrider har noen fordeler som de rene elbilene ikke har. Kanskje ikke avgjørende fordeler for oss som har valgt å være helelektriske, fordi vi er så standhaftige – og etter hvert har klart å avsløre at rekkeviddeangst aldri blir en psykiatrisk diagnose. Men det tar tid før hele samfunnet er der.
Med ladbar hybrid kan du kjøre helelektrisk og utslippsfritt i byene hvor miljø- og helsegevinsten blir størst. Så får du bruke eksplosjonsmotoren som rekkeviddeforlenger når du er på lengre turer. Åpenbart gir det langt mer fleksibilitet og mindre bekymringer enn å skulle være avhengig av f.eks. hurtigladere.
Jeg hadde en slik opplevelse. I min fiskeiver skulle jeg inn bakveien til et vann. En kjøretur som i seg sjøl ville vært umulig for dagens standard elbiler, for langt – ingen ladestasjon i skogen. For å forsterke opplevelsen, ble jeg ufrivillig stengt inne bak en bom slik at det ble en overraskende overnatting i marka. Fornybar energi ble fyrt på bålet, men siste del av natta ble tilbrakt sovende i Amperaen – forholdsvis komfortabelt. Takket være muligheten for sporadisk fossil oppvarming av kupeen da frosten gnog benmargen. Den situasjonen hadde vært lei å løse med batterielbil.
Akkurat som den kvelden hvor absolutt alle ladestasjoner rundt St. Hanshaugen i Oslo var 120 prosent opptatt. I en ladbar hybrid ble jeg ikke tatt av desperasjon, bare irritasjon over at jeg ikke fikk kjørt helelektrisk igjen neste morgen.
Salget vil bli bedre
Ladbare hybrider er den sosialdemokratiske kompromissløsningen på verdens problemer. Ja, i sossernas Sverige liker de den enda bedre. 844 laddhybrider er solgt i årets første ni måneder. Mens jeg klør meg litt i hodet over hvorfor Ampera ikke har solgt bedre i Norge, kan jeg klø et hull i hodet fordi den ikke har solgt bedre i andre land. Der hvor elbilen ikke har vesentlige fordeler sammenligna med en hybrid. Men markedet er treigt og vanetanker er vonde å vende. Det viste også introduksjonen av Toyota Prius. Så det er først i 2015-16 at vi kan forvente betydelig volumvekst for ladbare hybrider.
Visst er vi nordmenn tøffe – og tøffere blir vi nå som elbilandelen av nybilsalget nærmere seg 10 prosent. Men skal vi ha 100 prosent elbilister, må vi innom den ladbare hybriden. Derfor denne lille hyllesten.
De som har litt skrekk, litt bekymring, litt betenkeligheter med å gjøre seg avhengig av den forholdsvis beskjedne rekkevidden i en elbil (og kanskje finner Model S – eh – litt harry) – test i det minste en ladbar hybrid. Det er nest best for oss alle, og kan være det beste for deg. Opel Ampera er en god start,
flere er på markedet –
mange vil komme. De er fine å øve med til vi har kommet dit at det ikke er annet enn rene elbiler å få kjøpt.