Hopp til innhold

Så fint det er å lade i Bergen!

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Ladestasjoner BergenHordalandskartet på ladestasjoner.no er riktig imponerende. Nå er det over 400 ladepunkt i fylket. Betingelsene for å lade er sympatiske for elbilistene. I forrige uke var vi á jour i NOBIL med ladestasjonene i Stavanger. Denne uka var den neste store byen på plass – selveste Bergen. Dessuten har vi lagt inn mange ladestasjoner rundt omkring ellers i Hordaland. Ladekommuner som peker seg ut i Hordaland: BygarasjenOg slik kan vi fortsette rundt i Hordaland som pr idag har 127 kjente ladestasjoner med 405 ladepunkt. Når året er omme, regner vi med at det vil være totalt 140 ladestasjoner og 450 ladepunkt. Der det bor folk – er det ladestasjoner. Men det er Vestlandets hovedstad vi skal hvile mest ved. Vi har litt i mente historien fra Stavanger og er nysgjerrige på om det er et mer attraktivt regime for bruken av ladestasjonene. Vi mener, er det tilrettelagt slik at flest mulig kommer til å kjøpe elbil fordi lading er lett tilgjengelig – og helst gratis? BKK Nett AS har fått Transnovamidler til å gjennomføre en utbygging i Bergen på vegne av Bergen kommune og Hordaland fylkeskommune. Disse 34 ladestasjonene med 84 ladepunkt er spredd rundt i hele Bergen med omland. Hovedsaklig lokalisert på skoler, en del helseinstitusjoner og på kaia. Gratis å parkere, gratis å lade – ingen tidsbegrensning. Plassene ved skoler/institusjoner er reservert for besøkende. Naturlig nok og noe som ikke begrenser tilgjengeligheten. Bra. Uavhengig av Transnova så har Bergen kommune bygget ut flere ladestasjoner. Et par av dem er så imponerende at vi har bilder av dem her. Ikke fyllt opp med elbiler på det tidlige tidspunktet disse var tatt, men nå ser det sikkert mer fargerikt ut der: Nesttun BybaneparkeringPå alle disse er det gratis å parkere og lade. Av de pr idag 79 ladestasjonene med 262 ladepunkt er det kun 8 steder du må betale avgift. Et par av dem synes unødvendige, slik som Haukeland sykehus og Klostergarasjen. Tidsbegrensninger kortere enn 20 timer er derimot helt fremmed for Bergen, med unntak av Dreggsallmenningen som er en sirkulasjonsplass i sentrum. Fornuftig nok. Vi leser også at politikerne i Bergen har offensive mål med å etablere en god infrastruktur. Så vi har helt sikkert ikke sett slutten på utbyggingen: – I 2030 har vi som mål at 20 prosent av bilparken skal være elbiler. Dette er noe vi skal satse på, sier byutviklingsbyråd Lisbeth Iversen (KrF) til BA. Tydelig at noen i Bergen forstår at det ene (ladeinfrastruktur) er nødvendig for det andre (elbiler). Og Bergen vil få mange, mange elbiler framover. Det er bare for elbilforhandlerne å kjenne sin besøkelsestid. Og innbyggerne kan glede seg over reinere luft og mindre trafikkstøy. OK, begge de store byene på Vestlandet har slitt i årets eliteserie for fotball. Viking havna en skotupp foran – uten å imponere. Sammenligna med Stavanger er Bergen utvilsomt suverene i Charging League. Ladestasjoner Hordaland