Svaret på når vi skal lade, er gjerne styrt av hvordan batteriene i elbilen ønsker det – og når du trenger strøm til neste tur. I disse kalde tider hvor nettet blir kraftig belasta, er det viktig også å ha et litt annet perspektiv på valget vi gjør.

Strømforbruket i Norge varierer gjennom døgnet. Både mengden vi bruker og effekten vi trekker fra nettet. Nettopp det siste skaper de største utfordringene i den lange kuldeperioden vi har. Døgnet har sine topper:

  • På morgenen når varmtvannsberederne settes igang etter all dusjinga, over hele landet skrus vannkokere og kaffetraktere på synkront og leiligheter og hus varmes opp etter nattsenking av innetemperatur.
  • På ettermiddagen er det en ny topp med middagslaging, vaskemaskiner, oppvaskmaskiner m.m.

På dagtid er forbruket jevnt høyt. I løpet av døgnet blir det lavest utover kvelden og natta. Strømforbruket vårt kan følges på Nordpool som er verdens største spotmarked for elektrisitet. På forsiden er det en animasjon som viser den faktiske variasjonen gjennom døgnet for strømpris, kapasitet og strømmen av – ja – strømmen i det nordiske markedet. Prisen er den enkleste funksjonen å forstå. Når forbruket er høyt, er prisen det samme. Så enkelt fungerer markedet.

Det vil være lurest å lade når prisen er lavest. Da er tilgangen på strøm god, det samme er kapasiteten på nettet. Elbilene er en av de få strømforbrukende gjenstandene som det er enkelt å styre tidspunktet for når den skal trekke strøm. Hvis du ikke trenger fullere batterier for kjøretur på kvelden, ikke plugg inn når du kommer hjem fra jobb. Vent heller til utpå kvelden da det generelle forbruket er lavere. Gidder du ikke å fly ut og inn, er det bare å bruke en timer som aktiviseres f.eks. litt før midnatt.

Når vi får en timebasert strømpris i Norge, rundt 2020(?), vil dette bli et utmerket insentiv for slike fornuftige handlinger. Ikke at dagens lille mengde av elbiler merkes på strømnettet, men inntil vi har mange elbiler og det virkelig betyr noe, kan vi øve på gode vaner.

Se heller ikke bortifra at vi i 2020 har sørget for at elbilene bidrar til å utligne forbruks- og effekttopper. Elbilene blir energilagre som henter strøm når det er god kapasitet, og leverer litt tilbake lokalt når nettet er en flaskehals. «Smart grid» heter det. Noe som er en realistisk framtidsdrøm og kan gjøre det enda rimeligere å være elbilist.

På litt morsomme EVcast ligger det en musikkvideo med en køntrisang om når du bør lade elbilen. Hm, budskapet kan framstå litt uklart, men i alle fall, hovedregelen er vi enige i:

«To save a lot of money you should charge at nite
To really save the planet there should be no light»