LEAF i varebilversjon
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Tittelen lurer deg kanskje litt. Nissans varebil e-NV200 ligner lite på LEAF, men den tekniske plattformen er den samme som for bestselgeren i elbilklassen.
Beruset av salgstallene for LEAF har Nissan-folkene minst like store forhåpninger til elektrisk varebilsalg. Men det vil nok dessverre ta litt tid før e-NV200 kommer på markedet. Foreløpig eksisterer det bare to prototyper av bilen, og den ene ble i forrige uke hentet opp fra Frankrike for en eksklusiv visning for trønderske elbilfantaster.
Bilen er en krysning mellom to Nissan-produkter: Som nevnt er teknikken – chassis, motor, batteri, dashbord og Carwings – hentet fra LEAF, mens karosseriet er nesten det samme som Nissan NV200.
Må vente til 2014
Den skal produseres ved Nissans fabrikk i Barcelona, der det investeres 100 millioner Euro i 700 nye arbeidsplasser. Produksjonen er planlagt å starte 1. april neste år, men den kommer neppe for salg i Norge før i 2014. Prisen antydes å være omtrent som for LEAF.
– Skulle ønske den ble tilgjengelig litt før, var kommentaren fra miljøsjefen i Trondheim Kommune, Bjørn Ove Berthelsen. Kommunen står foran utskifting av store deler av sin varebilpark, og en flåte av e-NV200 ville passet fint for en kommune som holder elbilfanen høyt.
Rekkevidden oppgis å være den samme som for LEAF, ca 150 kilometer. Men hvis lasterommet på 4,2 kubikkmeter fylles til full kapasitet på 700 kilo, hvor langt går den da? Det ville ikke Nissan-direktør Pål Gystad Simonsen driste seg til å gi eksakt svar på. Men at kjørelengden vil bli vesentlig kortere er det vel liten tvil om, og hvis temperaturen i tillegg er lav, vil vi tippe at varebilsjåføren vil ønske seg mer kapasitet.
Grønn satsing
Men det Simonsen vil love, er at Nissan skal være i tet når det gjelder satsing på miljø. Nissans «green policy» går ut på at innen 2050 skal de redusere sitt utslipp av CO2 med 90 prosent ved bedre produksjon, mer resirkulering, utstrakt bruk av fornybar energi osv, blant annet skal alle fabrikktak dekkes av solceller.
Nissan er selvsagt svært fornøyd med å ha solgt ca 2300 LEAF i løpet av et år, og mener at det vil være 100.000 elbiler i Norden innen 2020.
– Trøndere er ekstremt glade i elbil, proklamerte Simonsen, og viste til den trønderske salgsstatistikken der LEAF er klemt inn på andreplass mellom Golf og Passat.
Den elektriske varebilen e-NV200 er utseendemessig svært lik dieselbilen NV200, den som bl.a. nå går som taxi i New York. e-NV200 vil også komme i passasjerversjon med både fem og syv seter. Dermed kan også elversjonen bli aktuell som taxi.
Fancy hovedlys – det er slik vi forestiller oss at lysene på flyvende tallerkener ser ut. Blått lys i emblemet på panseret, en stilig detalj som også LEAFen gjerne kunne hatt.
Dashbord og girknott ligner svært på LEAF. Den er romslig, nesten så en hest kunne puttes inn her i lasterommet…i hvert fall en ponni.