LEAF leieelbilEn rask ringerunde til bilutleieselskapene avslører en skremmende lav utbredelse av muligheten for å leie elbil.

At elbilen er fremtiden, har vel vi og flere med oss slått fast for lenge siden. Men bilutleieselskapene ser ut til å leve etter tittelen på et gammelt Jethro Tull album: «Living in the past».

 

De tyngste leiebilselskapene er godt etablert på Gardermoen. Naturlig å starte en ringerunde der.

Første telefon til AVIS var dessverre nedslående. Ikke nødvendigvis med tanke på hva vi hadde tenkt å få svar på, men først og fremst fordi vi etter 8 -10 minutter ikke lenger gadd å vente på svar. Etter først å ha vært gjennom flere tastetrykk av typen «Trykk 1 for bestilling av leiebil» og «Trykk 2 for kontakt med kontor».

Hos Budget virket ikke telefonen i det hele tatt. Så vi ringte Budgets hovedkontor. De satt oss over til Gardermoen. Da kom vi til AVIS, og da ble vi satt ut.

Men vi fikk summet oss og mannen i fråga, Sebastian, som var svensk selvfølgelig (ikke et vondt ord om svensker), var hjelpsomheten selv og forklarte at Budget og Avis har samme eiere så han svarte for begge selskaper.

– Om vi har utleie av elbil? Nei ,det har vi dessverre ikke, kunne Sebastian informere oss. Men han mente det var på G. Noe svenskene bruker å si når de mener at noe ganske sikkert kommer til å skje. Sebastian kunne også informere om at hverken Budget eller AVIS for øyeblikket har elbil til utleie noen andre steder. Men som han la til:
– Jeg skal bringe dette videre til vårt hovedkontor, så får vi se.
Hjelpsomheten selv der altså.

Neste selskap ble Europcar. Umiddelbart svarte en hyggelig damestemme. Så i utgangspunktet var bare det i seg selv oppløftende nok. Men akk, hvor lenge var Adam i paradis. Nei, ingen elbil å leie hos Europcar hverken på Gardermoen eller noe annet sted for den sakens skyld, kunne damen fortelle oss. Det hjalp så lite med god service og positiv stemme:
Ingen elbil, ingen leie.

Sixt leieelbilSIXT svarte også raskt i telefonen. Vi fikk en hyggelig, kvinnelig sørlandsstemme i telefonen. Men nei, ingen elbil på Gardermoen hos SIXT. Om man derimot reiste til Stavanger, da kunne man få leie elbil hos SIXT. Yess, yess, yess, Sixt tilbyr leie av elbil i Stavanger, selveste oljebyen! De er på pallplass, og det er kun en igjen å ringe.

Hertz startet, som man kan forvente av et selskap i deres størrelse, med 10 minutters ventetid. Som nevnt tidligere, slikt gidder vi ikke. Nytt forsøk litt senere, og de tar telefonen og svarer med en hyggelig, mekanisk stemme: trykk 1 for…. trykk 2 for bla bla bla og trykk 3 for å snakke med kontoret på Gardermoen. Det ble valg av tastetrykk 3. Litt venting med supermarked / heis / bensinstasjonmusikk, også kalt muzak, og så svarte en hyggelig, ekte stemme oss. Stemmen ble ikke uhyggelig når vi spurte om elbil, men svaret var ikke positivt av den grunn. – Nei, dessverre ingen elbil, du er den andre som spør om det mens jeg har jobbet her, så det er ikke så mange som ønsker det. Kunne den hyggelige opplyse. Videre ble vi informert om at Hertz ikke haddde noen umiddelbare planer om å starte utleie av elbiler.

På Gardermoen kan vi derfor for tiden ikke leie elbil. Sixt tilbyr elbil, men da må vi dra til Stavanger, og det kan bli langt å kjøre til Oslo i elbil fra Stavanger, om vi ikke er riktig standhaftige elbilister. Sixt vinner derfor en tvilsom seier i utleie av elbiler.

For riktig å teste ut de moderne digitale løsninger, sendte vi de nevnte utleieselskapene en elektronisk post med forespørsel om de leide ut elbiler.

Europcar svarte raskest, hurra for det, men svaret var negativt. De leide ikke ut elbiler – punktum. Kanskje ikke så rart de var raske til å svare når svaret var så enkelt, selv om de faktisk flettet inn et «dessverre» i svarteksten.

Sixt svarte på ca 1 time og kunne bekrefte det vi hadde hørt i telefonsamtalen. De hadde ingen elbiler i Oslo, kun i Stavanger. De la til at de håpet å kunne tilby elbiler ved flere utleiestasjoner i nær fremtid. Det er håp i hengende snøre, ser det ut til.

Hertz leieelbilHertz løftet inntrykket i sin epost, sammenlignet med telefonrunden. De kunne informere om at de nå har i gang et prøveprosjekt med en elbil. Men at for tiden er utleie av denne nærmest umulig grunnet innholdet i testen som pågikk. Vi tror ikke vi tar mye feil når vi sier at dette dreier seg om lading, kjørelengde og brukervurderinger av dette. Men Henrik i Hertz var vennligheten selv, og henviste oss til utleiekontoret deres i Oslo, der vi skulle spørre Andreas om muligheten for leie av elbilen.

Da vi nå øynet å få storfisken på kroken, kastet vi oss på telefonen til Andreas. Han kunne bekrefte overfor oss at Hertz har et prøveprosjekt med en Peugeot iOn. Dette varer ut februar. De vil deretter vurdere om de skal forsøke dette som et fast opplegg. Prissettingen var fastlagt til å være sammenfallende med de minste bilene i deres ordinære utleieprogram. I klartekst vil det si ca 400 kroner i dagsleie med 100 km kjørelengde. Andreas fortalte oss at pågangen for å leie elbilen hadde vært laber. Noe vi umiddlebart trodde ham på, all den tid elbilen over hodet ikke var nevnt på deres hjemmesider. En liten stingsild på det hengende snøret ble resultatet av denne runden med eposter.

Etter over 5 timer ga vi opp å få et svar fra AVIS. «Rimelig tid» var over. Joda, de kan trenge slagordet sitt: We try harder. Både for å svare på kundehenvendelser og få elbiler i bruk.

Et par besøk på hjemmesidene til noen andre, mer lokale bilutleiere, bekreftet vår stadfestede mistanke. Utleie av elbiler er definitivt noe som hører fremtiden til. Og fremtiden er som kjent ikke nå.

Det beste rådet vi derfor nå kan gi: Kjøp elbil og lei fossilbil når du absolutt trenger det.

Vi har funnet litt trøst i noen bilder vi har hentet fra utlandet. Og en større trøst i en nyhetssak fra forrige uke. I Paris og London skal Nissan LEAF via Europcar bli tilgjengelig for korttidsleie. Europcar har ihvertfall allerede også Mitsubishi i-MiEV og Peugeot iOn i porteføljen.

LEAF leieelbil