Peugeot PartnerSkal vi tro Peugeot Norge, så er det ikke en elbil som går av med seieren. Men deres egen Peugeot Partner i dieselversjon.

Mulig vi har sovet litt i timen. Men da valget av avis ikke var annet enn Dagbladet, kom undertegnede over en annonse for Nye Peugeot Partner. Som litt over middels bilinteressert leste jeg også den mindre skriften og fant:
«Partner med automatgir har et utslippsnivå på kun 123g CO2 og er dermed verdens mest miljøvennlige varebil.»

Da fikk jeg kaffen i halsen.

Grønn, miljøvennlig, bare vennlig, guddommelig…??

I 2007 raste debatten. Vi kan trygt si at den kom i kjølvannet av Regjeringens omlegging av avgiftspolitikken hvor særlig dieselteknologien ble en vinner. En rekke bilimportører reklamerte for verdens mest miljøvennlige bil, miljøvennlige motorer, salgs- og miljøvinneren, miljøvennlig teknologi, miljøvennlig turbodiesel m.m. Det var før elbilen kom i større mengder. Vær derfor ikke overraska over at dette var temmelig ordinære biler med forbrenningsmotor og slett ikke ubetydelige utslipp av CO2, NOx og partikler. Nærmest til å ha en alternativ teknologi var Toyota med Prius Hybrid. Derfor påsto de å ha verdens mest miljøvennlige den gangen…

Forbrukerombudet

ForbrukerombudetEtter noen tøffe møter med bilbransjen og opponentene til bruken av upresise og klisjéfylte slagord, ble forholdene påtalt av Forbrukerombudet (FO). Til slutt ble det konsensus med de møtende representantene fra bilbransjen, «miljøvennlig» og «grønn» skulle ut av bilmarkedsføring.

Alt oppsummert i et informasjonsbrev med en faglig begrunnelse for hvorfor denne språkbruken skulle kassereres. FO anså at dokumentasjonskravet vil være så omfattende at det nærmest er umulig å påvise at bilen belaster miljøet mindre enn andre biler. Denne formen for miljøpåstander med eller uten forklaring anses å være villedende, utilstrekkelig veiledende og i strid med markedsføringslovens §§2 og 3.

Likevel ønska FO at miljøegenskaper må kunne framheves. Men da med objektive påstander om bilens miljøegenskaper, f.eks. utslipp, støy, motortype e.l. Ikke skjønnmaling i form av de vakre ordene «miljøvennlig» og «grønn».

Det påpekes at en objektiv påstand som «lavere utslipp» må omfatte alle vesentlige utslippskomponenter, ikke bare CO2. FO anså derfor også et uttrykk som «Bil X har lavt utslipp av CO2» å kunne være villedende, ettersom bilen kan ha et høyt utslipp av lokal forurensning.

Nok om bakgrunnen. Mest for å vise at dette tidligere har vært grundig behandla av FO og i bilbransjen. Ja, vi må faktisk si at bilbransjen i det store og hele har fulgt FOs retningslinjer. Så det er ikke så ofte jeg har fått kaffen i halsen. Her kan du lese brevet som gikk ut til bilbransjen.

Peugeot Partner

Peugeots påstand

«Verdens mest miljøvennlige varebil» er utvilsomt i strid med Forbrukerombudets retningslinjer. Det er ikke anbefalt ordbruk, ingen objektiv påstand og ikke alle utslippskomponenter medtatt i begrunnelsen. Sånn som en start.

Hvis vi i tillegg løfter blikket opp av Dagbladet, flimrer det en rekke muligheter for hva vi trodde var en mer «miljøvennlig» varebil. Varebiler helt uten lokale utslipp, varebiler som kan benytte fornybar energi, varebiler med elektriske motorer som støyer vesentlig mindre. Så mye skal det ikke til for å konkurrere med dieseldyr som er betydelige bidragsytere til dårlig byluft.

Fra hva vi kjenner til, selger Ford-forhandler RøhneSelmer varebilen Transit Connect i elektrisk utgave. Den står til og med i kjøpsveiledningen, så helt ukjent kan den ikke være.

Ser vi litt utover landegrensene, for vi snakker om verdens beste, finner vi allerede i Sverige og Danmark Renault Kangoo Z.E. Den som kommer til Norge i september. Hvordan i huleste kan Peugeot hevde at en diesel-Partner med utslipp av 123g CO2/km og mye annen guffe, er mer «miljøvennlig» enn den? Fordi prisen er i grønt i annonsen?

Nei, Peugeots påstand er det reneste sprøyt. Eller er det mange som heller ønsker å ha dieselmotoren til en Partner brummende på soverommet enn Kangoo Z.E.s summende og utslippsfrie el-motor? Peugeot Partner diesel når ikke en gang opp til felgkanten på en nullutslipps Renault Kangoo Z.E. Og den finnes i verden. Så dette sprøytet i Peugeots annonse burde vi virkelig vært spart for.

Istedenfor å løpe til Forbrukerombudet retta vi en høflig henvendelse til Peugeot Norge for å få en forklaring på påstanden. Vi gjør oppmerksom på at Peugeot fikk Forbrukerombudets brev fra oss (slik som de også fikk fra FO i 2007):

Peugeots begrunnelse for ordvalg

Peugeot Partner med 123 gram CO2 per kilometer ble lansert med det laveste CO2-utslippet i markedet. Når det gjelder sammenligningsgrunnnlaget forholder vi oss til prislisten til Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) med oversikt over biler i salg i Norge. De oppgir ingen elektriske varebiler på markedet i Norge (pr 15. mai 2012).

Vi har for ordens skyld ikke mottatt henvendelser fra verken konkurrenter eller myndigheter i denne saken. I dag er det Peugeot 5008 1,6 HDi som har det laveste utslippet med 115 gram CO2 per kilometer, og kun derfor er annonsen for Partner nå på vei ut. Elektrisk Peugeot Partner med 0 gram CO2 per kilometer kommer til Norge mot slutten av året, så modellen vil fortsatt være i tet når elektrisk varebil er i ordinert salg.

Stian Gihle
PR- og informasjonssjef
Peugeot Norge

Peugeot Partner
Kommentar

Vi skal ikke lage den lange halen på dette. Ordene ovenfor forklarer at Peugeot intet angrer og ikke forholder seg til Forbrukerombudets retningslinjer dokumentert i brev fra 2007. Deres norske nasjonalsjåvinisme er også av slike dimensjoner at det som for dem tilsynelatende kan være best i Norge – er best i verden. Ikke dårlig.

Samtidig har Peugeot funnet en annen, kanskje litt mystisk, begrunnelse for at annonsen er på vei ut. Det er godt nok for oss. Vi vil bare ikke se påstanden mer. Tusen takk skal dere ha, Peugeot. Vi gleder oss storligen til at den elektriske Partneren kommer. Den trenger dere ikke en gang å kalle «verdens mest miljøvennlige». Vi skjønner hvor bra den er for miljøet.

Sånn for artighets skyld vil vi minne om «miljømerkeordningen» som bilbransjen selv har lagd, men heldigvis er det få av importørene som bruker den: Miljovilledning. Det lukter litt «2007» av den. Før elbilene virkelig kom med tyngde og bredde.