BlindestokkStøysvake biler som elbil og hybrider kan være et problem for myke trafikanter og spesielt blinde og svaksynte.

Siden elbiler og andre stillegående biler er forholdsvis nytt for folk flest, vil det ta tid å bli vant med at du ikke nødvendigvis like godt hører bilen som kommer. Det blir viktigere for oss alle å ta fram barnelærdommen om å se til høyre og venstre og høyre igjen, før vi krysser gata.

Men ifølge Blindeforbundet er det et ekstra stort problem for blinde og svaksynte som er avhengige av å høre bilene. Etter å ha påpekt problemet i 2008, viser Blindeforbundet nå til en spørreundersøkelse hvor 3 av 10 synshemmede oppgir at de har de siste 12 månedene opplevd farlige situasjoner med stillegående kjøretøy. Generalsekretær i Norges Blindeforbund, Gunnar Haugsveen, er ikke motstander av miljøvennlige framkomstmidler, men ønsker seg mer lyd i dem og mer observante sjåfører.

Blindestokk– Vi erkjenner at biler uten motorstøy kan være et problem for blinde og svaksynte. Elbilforeningen og Blindeforbundet er i dialog for å finne gode løsninger på et håndterbart problem. Vi vil også oppfordre alle våre medlemmer til å ta ekstra hensyn til myke trafikanter. De som kjører støysvake biler, må være ekstra aktsomme i trafikken, sier lederen i Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold.

Det blir også gjort noe med problematikken fra bilfabrikantenes side. De nye utgavene av Norges to mestselgende elbiler, Mitsubishi i-MiEV og Nissan LEAF, leveres nå med varsellyd for fotgjengere som standard.

Nylig la EU fram et forslag om en standardisert varsellyd fra elbiler, men at det er valgfritt for bilfabrikantene å installere dette på sine elbiler. Vel så interessant er det at EU i forslaget setter strengere krav til støy fra fossile biler. Hvis forslaget blir vedtatt 10.juli, vil det bli lettere å være oppmerksom på støysvake biler også uten varsellyd.

– Hvis vi når målet vårt om at alle fossile biler blir erstattet med utslippsfrie og støysvake elbiler, vil problemet på lengre sikt forsvinne av seg selv. Da vil motorstøyen fra fossile biler forsvinne, og alle vil kunne høre lyden fra dekk og vindsus både fra elbiler og sykler. Elbiler er ikke lydløse, det høres bare slik ut på grunn av alt bråket rundt oss, sier Sletvold.

Om fossile biler blir erstattet med elbiler vil også andre grupper, som astmatikere og folk som er plaget av støy, få et bedre liv. Ifølge en nylig undersøkelse av Folkehelseinstituttet er nesten 1,5 millioner nordmenn utsatt for trafikkstøy. Norges astma- og allergiforbund opplyser at over 9.000 mennesker i Norden dør for tidlig hvert år på grunn av partikkelforurensing.

Illustrasjonen er et pressebilde fra Norges Blindeforbund, med tittel:
Aage Auby på vei over et lyskryss med ny stokk etter at den gamle han hadde ble kjørt i filler av en el-bil.