Hopp til innhold

I 80-årene og plutselig elbil-eiere: – Man kan jo ikke velge noe annet nå

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

MERCEDES-BYTTE: Det måtte bli en el-variant denne gang på Randi og Hans Naalum. Alle foto: Merete Hanssen

– De har kjøpt seg elbil!
– Hæ, hvem?
– Moder’n og fader’n!

Tekst: Merete Hanssen

Det er kanskje ikke så helt uvanlig lenger at eldre foreldre kjøper seg elbil.

Men helt vanlig er det heller ikke.

Og i påsken tok altså våre to kjære naboer – artikkelforfatterens svigerforeldre – virkelig innersvingen på oss med sprekt bilvalg.

ÅPNET OPP FOR ELBIL: Hans Naalum hadde få problemer med å gå for en elektrisk helomvending i godt voksen alder.

Helomvending i påsken

Det er tradisjonelt vi i generasjonen under som har vært elbil-entusiastene.

Vi har for lengst gått til anskaffelse av en med kort rekkevidde til lokalkjøring. Nå sliter vi bare litt med en gammel trofast bensingolf uten innbytteverdi som vi ikke har samvittighet til å skrote før den selv innser at den har gjort sitt.

Svigers Randi og Hans Naalum, derimot, har passert 80 – og kjørt fossilt hele livet, både med privatbiler og i gårdsarbeidet i Skjeberg i Østfold.

Vi deler gårdsvei og tun, og skuler jo litt på det meste den andre husholdningen driver med, men denne så vi ikke helt komme.

De har aldri virket spesielt entusiastiske når vi har snakket om vårt neste bilkjøp og at det selvfølgelig også blir en elbil.

Men deres helomvending i påsken lover godt for målet om 100 prosent nullutslipp i nybilsalget fra 2025.

Fire elbiler, el-hjullaster og solcellepaneler:

– Målet er utslippsfri gårdsdrift

Fra diesel- til el-Mercedes


Vi yngre sto på farten til påskefjellet da de kjørte forbi og stoppet for å fortelle at de var på vei for å bytte inn sin åtte år gamle velholdte diesel-Mercedes i en ikke akkurat mindre strøken Mercedes EQC 400 4matic AMG Line.

Test av Mercedes-Benz EQC 400: Leverer over all forventning

Overraskelsen satt fortsatt i da vi kjørte til fjells i gamlebilen vår – mer og mer blandet med misunnelse jo brattere og glattere veiene ble uten firehjulstrekk.

Svigerfar Hans kunne i telefonen dagen etter fortelle at han hadde meldt dem inn i både Elbilforeningen og Ladeklubben.

– Vi må jo lade på ladestasjoner når vi også skal på hytta etter hvert. 

Stadig større nettverk tilgjengelig:

Ladeklubben vokser kraftig

Med maks 437 km i rekkevidde er det ingen vei utenom en ladestopp når det blir deres tur til å kjøre til hytta i Valdres.

Svigerfar må vel regnes blant dem som er litt under snittet redde for ny teknologi – alderen tatt i betraktning:

Interessert i å lære og følge med. Med hva det innebærer av ny teknologi og apper selv vi yngre kan vegre oss litt for.

De jeg har hørt om i den alderen som har konvertert til elbil, lader i hovedsak med hjemmelader. 

Kuldetest av Mercedes EQC 400 4MATIC:

Slett ingen dårlig vinterbil

Ikke impulsivt 

Vel hjemme på gården igjen med svigers etter vår egen hyttetur sto spørsmålene våre i kø.

Men først en grundig titt på bilen med detaljer som blindsonelys, head-up display, kameraer på alle kanter, automatisk fartsregulering etter fartsgrensene og et solid antall knapper på bildørene som regulerer alt en måtte ønske.

Å velge elbil i dag betyr definitivt ikke at de mest bil-interesserte må klare seg uten de nyeste finesser og ekstrautstyr.

– Har dere vurdert lenge å kjøpe elbil? Vi har aldri hørt snakk om at dere har tenkt i de baner …

– Han Hans har snakket om det en stund, men jeg har vært litt skeptisk. Hver gang det er noe sånn nytt, må vi jo spørre guttene om hjelp. Tenk på de som ikke har noen barn å spørre, svarer svigermor.

Fikk medlemskap i Elbilforeningen til 100-årsdagen:

– 100 år gamle Kåre viser at elbil er for alle

– Av hvem og hvordan ble dere til slutt overtalt?

– Han ble borte veldig lenge her en gang han var ute og kjørte for noen uker siden, fortsetter Randi.

– Noen dager senere spurte han om jeg ville være med på kjøretur. Den gikk til bilforhandleren vi handlet forrige bil hos. 

 – Jeg følte at jeg trengte en bil som var lettere å gå inn og ut av, på grunn av en vond skulder. En hyggelig og god selger anbefalte oss denne velutstyrte bilen til en fin pris. Og tilbød i tillegg en god innbyttepris. Det var litt dårlig vær den dagen, så vi sto faktisk over prøvekjøringen. Jeg tenkte at den kunne vel ikke være dårligere enn den vi hadde, humrer Hans.

KOMFORTABEL: Man sitter høyt, har minimalt med støy og nok å trykke på i Mercedes EQC 400 4matic. 

– Men vi måtte tenke litt, da. Jeg er ingen impulskjøper. Så det gikk noen uker til.

Fornøyde 

– Hvilke kriterier var viktige for dere ved valg av bil?

 – At vi kommer oss til hytta! Det gjør vi én vei med denne. Så ville vi ha hengerfeste, så vi blant annet kan ha med oss en henger med ved opp dit. Denne bilen skulle ikke trekke så veldig mye mer strøm med en henger på. 

– Er dere fornøyde så langt? Noen utfordringer eller overraskelser?

 – Vi har ingenting å utsette på bilen foreløpig. Hjemmelading har fungert greit og enkelt. Var bare å plugge i laderen som allerede var installert her – og klikk, så var den i gang. Og det er fint med firehjulstrekk, spesielt til fjells.

Den største overraskelsen mener de må være hvor utrolig fort den nye bilen kommer opp i altfor høy fart.

– Man blir litt fartsblind. Men den ligger mye bedre på veien enn diesel-Mercedesen. Og det er enda mindre støy, selv om forrige bil også utmerket seg der.

– Men nå er det så godt som helt stille i kupeen. Og når vi skal til eller gjennom Oslo, kan vi nå velge kollektivfeltet om det er kø.

– Og samtidig spare litt i bompenger! 

Myteknusing over tre fjelloverganger i Finnmark:

– De sa det ikke var mulig, så vi gjorde det

Litt skepsis 

Randi er vanligvis hakket mer skeptisk enn Hans til nye greier.

Etter mye både traktor- og bilkjøring har hun de siste årene plassert seg oftere og oftere i passasjersetet, men har trofast fornyet førerkortet og er fortsatt potensiell sjåfør. 

– Tror du at du blir mer eller mindre ivrig på å innta førersetet nå? 

– Jeg vet ikke helt. Den er litt høy, så det er litt vanskelig å se det som er rett foran. Vi får se …

Stephen (77) og Frances (72) har aldri kjørt elbil:

Knekker de elbil-koden på norgesferie?

– Vi var oppom bilforhandleren for å spørre om noe angående nybilen slik han hadde oppfordret oss til å bare gjøre, og da hadde de polert gamlebilen vår så flott der den sto. Da angret jeg nesten litt, men … Nei. den er veldig behagelig og fin å sitte i, så det blir nok bra, konkluderer Randi.

– Har dere jevnaldrende venner eller familie som har kjøpt elbil?

De to snakker seg gjennom navnene på familie, venner og bekjente. 

– Nei, det har vi faktisk ikke. Jeg har et søskenbarn som kjøpte hybrid. Tror kanskje ikke hun var helt fornøyd, syns det var litt knotete, sier Randi.

Norges eldste? Møt 100-åringen som gikk ut og kjøpte elbil

Enkel lading øverst på ønskelisten

– Har dere noen tanker om hva myndighetene og ladeselskapene kan gjøre for å få flest mulig eldre til å velge elbil?

Hans trenger ingen betenkningstid:

– Gjøre det enklest mulig å lade! Vi kan ikke drive og styre med både brikker og apper og kombinere alt mulig. Vi bør ha et kort eller en brikke vi bare kan holde borti.

Flaks da, at ladebrikken fra Elbilforeningen som fungerer på så mange ladestasjoner, antakelig allerede er på vei i posten.

Og at Stortinget har bestemt at alle nye ladestasjoner som bygges fra 2023 må ha mulighet til betaling med kort/tæpping.

Stortinget vedtok:

Det blir kortbetaling på både nye og gamle hurtigladere i 2025 

Blå ladebrikke-debut

Svigerfar og sønn er uansett iherdig i gang med å registrere dem på Mercedes me Charge, og å lete etter ladestasjoner på kartet på Elbilforening-appen på vei til og i Valdres.

Dra på langtur med ElbilAppen og Ladeklubben

Her skal man sette seg inn i ting fortest mulig og ligge i forkant. De skal ikke bare lade hjemme, det er de fast bestemte på.

Jeg foreslår at vi tar en tur og tester borte-lading først som sist.

Det blir Recharge ved Svinesund.

Det starter bra, men ender med overgang til en error lysende mot oss på første ladepunkt, uvisst hvorfor.

Bilen må låses opp for å få ut ladekabelen, før et nytt forsøk på naboladeren.

Her går det knirkefritt å sette inn lader og lese av den blå ladebrikken vi låner bort. Og etter lading: ladebrikke lest av og trykke avslutt.

LADESTASJON-DEBUT: Ikke veldig skremmende, dette, for en teknisk interessert og oppegående 80-åring.

Enkelt som bare det, og absolutt Hans’ foretrukne måte å lade på framfor bruk av ulike apper:

Nå skal han bare merke seg alle ladeselskapene som har knyttet seg til ordningen med ladebrikken og sikte seg inn mot disse når det er tid for langtur.

På denne ladestasjonen kan du bruke kort på både støvsuger- og spylervæskeautomaten:

Men skal du lade her, kommer du ikke langt med kort

Selv venter vi nå bare på at vi snart kan takke vår gamle Golf for trofast følge. Det river nemlig litt i hjertet hver gang de to eldste til gards kjører forbi i noe veldig nær drømme-elbilen vår.

Vi er mindre i tvil enn noen gang om at neste langkjøring-bil blir el. Kan 80-plusserne, kan vi alle …

Eller for å si som svigerfar:

– Man kan jo ikke velge noe annet nå! 

PLUGGER I: Hans Naalum fikk sving på sakene ganske raskt.

Lyst til å lese en annen artikkel av samme forfatter? Da kan du prøve denne:

Til Mallorca med elbil – og en treåring i baksetet:

Er det mulig?

Eldre og elbil:

En undersøkelse utført av Norstat for NAF i januar i år viser at kun én av tre over 60 år ønsker elbil ved neste bilkjøp.

For dem under 40 år er tallet én av to. Redsel for ny teknologi ser ut til å få flere eldre enn yngre til å vegre seg for å velge elbil. 

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også