Mens vi venter på Renault
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter at vi fikk bekrefta svenske priser på Renaults elbiler, måtte vi bare sjekke om det er noe nytt i Norge. Hva blir prisen? Når kommer dem?
Det er 1-årsjubileum siden vi forrige gang forsøkte å grave litt i hva det norske markedet kan forvente fra Renault. Interessen falt litt siden lanseringen er et stykke fram i tid, mens «trillingene» og LEAF i mellomtida skal kose seg hos norske elbilister. Vi får håpe at vår venting på Renault ikke ender slik som det gikk i teaterstykket for dem som venta på Godot.
Adm.direktør Tom Arne Melbostad i Renault Norge er entusiastisk på telefonen, men avslører ikke så veldig mye.
Blir prisene i Norge på Renaults elbiler det samme som i Sverige?
– Det kan jeg ikke svare konkret på. Men offisiell Renaultstrategi er å ha en basis Europapris. Endelig utsalgspris kan variere litt mellom markedene, bl.a. for ulike utslag av fraktkostnader, garantiansvar og tuning som gjøres for hvert enkelt marked. Men prisen skal være gjenkjennbar fra land til land.
For Norge og Sverige er da ikke disse forholdene du nevner så forskjellige?
– Nei, for disse to landene kan uansett ikke prisene være langt unna hverandre.
I Sverige satses det på kjøp av bil og leie av batterier. Hva blir det til i Norge?
– Dette er ennå ikke konkludert. I slutten av september skal Bernt (Jessen som er elbildirektør i Motorgruppen som også har i-MiEV i porteføljen) og jeg til Frankrike for å møte EV-divisjonen til Renault. Der skal dette diskuteres. Vi regner med å ha en endelig løsning i oktober / november. Så det er sagt, i alle andre land er det batterileie.
Når får vi elbilene fra Renault til Norge?
– Foreløpig er ingenting 100% sikkert. Preliminært er det leveringer fra 3.kvartal 2012. Da skal vi stå på produksjonsplanen for den første modellen vi tar inn: Renault Kangoo Express ZE. Den finnes i to lengder og som 2- og 5-seter.
Den snertne Zoe da?
– Ja, den har vi stor tro på kan bli en bestselger. Men Zoe er ikke aktuell for Norge før i 2013.
Vi legger merke til at den sære Twizy markedsføres hardt av Renault. Kommer den også til Norge?
– Foreløpig har vi den ikke på planen. Vi må se hvordan det utvikler seg i andre markeder hvor de nå satser for fullt. Først må vi få vår egen erfaring med de andre elbilene. Men vi har flagget interesse for Twizy, også fordi den kan gå som moped.
Når er det igjen vits i å mase på nytt fra Renault?
– Vi håper opp mot jul å kunne bli tydeligere på framdriften.
Vi gjentar gårsdagens regnestykke for Kangooen, den første elbilen til Norge fra Renault, basert på prisen den er lansert med i Sverige. Vi antar dette er den rimeligste 2-seters varebilen. Svensk pris ekskl mva omregna til Norge gir en basispris på ca 165.000 kr for kjøretøyet. I tillegg er det batterileie på 840 kr (inkl mva) i måneden. Totalpris kjøp + 5 års batterileie blir ca 215.000 kr. Så kommer det sikkert ekstrautstyr og sånn. I Norge begynner da dette å bli en forlokkende pris.
Renaultenes kjørelengde oppgis til å være 170-185 km etter den europeiske syklusen. Ingen revolusjon. Det er omtrent det samme som en LEAF, og da blir det kanskje ikke mer enn 100 km om vinteren.
Dessverre kommer ikke de første versjonene av Kangoo og Fluence med mulighet for raskere lading. Imidlertid skal fireseteren Zoe ha det når den kommer. Da er det 0-80% på under 1 time. Tar vi ikke feil, vil Zoe ha en pris omtrent i samme leie som Kangoo. Men det er ennå ikke offisielt.
Toseteren Twizy er i to versjoner. Du kan velge mellom toppfart 45 km/t eller 80 km/t. Rekkevidde rundt 100 km. Litt mer detaljer her. I Europa har den en basispris ekskl mva som ligger rundt 50.000 kr. I tillegg er det en månedsleie på ca 375 kr for batteriene. Det som først bare virka som et pussig påfunn, ser nå ut til å bli en godt synlig signatur for Renaults elektriske satsing. Smart det.
Vi avslutter med en vakker klassiker til glede for nye lesere. Renaults første reklamefilm for elbilene: Drive the change. Håper bilene blir like bra som filmen, og kommer til Norge før vi blir lei den.
(video fjernet)