Vi klør oss litt i hodet. I vinter lar ikke elbilene seg lade så hurtig som vi håpa. Vi har fått mer info om dette.

Tidligere har vi skaffa oss egenerfaring med hurtiglading i kulda. Nå har vi mottatt litt utdypende informasjon fra ABB. De er kanskje den mest offensive selgeren av hurtigladere etter at de ifjor overtok pionérbedriften Epyon. Det er ikke bare i Norge de vinner kontrakter, men etter hva vi får med oss har de storkontrakter i Estland og Nederland. Nok om det.

Hvis det tar mye lengre tid å hurtiglade i kaldt vær, kan betalinga for tida du står der fort bli dyr. 15 minutter for 45 kr som f.eks. Statoil tar, kan en god sommerdag gi deg over 50%-poeng ekstra kapasitet. På en kald vinterdag kan dette ende med kun å bli 20-25%-poeng kapasitetsøkning. Da kan kilowattimene koste 9 kr pr stk, eller kanskje enda viktigere – du risikerer en kostnad på 2 kr pr kilometer. Forsåvidt et insitament til ikke å benytte hurtiglading så mye om vinteren, i hvert fall ikke annet enn når du er tvunget.

Hurtiglading StatoilVi ser at Grønn Bil også har fulgt våre hjulspor og kjørt en tur for å teste hurtiglading. Testen tur-retur Statoil Økern og Minnesund gir omtrent samme resultat som det vi erfarte. En ladeeffekt på omtrent 21 kW som er halvparten av hva som ideelt skal kunne klares en fin sommerdag. Så da ble det 54 minutters lønsj på Minnesund for å få 75 kilometer på tanken til returen. Noe som tilsvarer konklusjonen vår: På en vinterdag ser det ut til at en halvtimes hurtiglading kan gi deg et sted mellom 40-45 km kjørelengde.

Nederst har vi gjengitt et infoark fra ABB som bekrefter at ladinga vil være vesentlig langsommere om vinteren. Litiumbatterier er ikke i stand til å ta imot lading så kvikt når de er kalde. Det virker slett ikke urimelig, så pedagogisk som ABB forklarer det. Vi husker godt fra skolen at temperatur er en viktig faktor for hastigheten på kjemiske prosesser.

Batterier kan ikke lade fort når det er kaldt. Det er mange enige om. Og det er softwaren i bilen som bestemmer hvor fort det går. Hurtigladeren er en slave av intelligensen som sitter i bilene. Og vi har inntrykk av at den er temmelig sammenfallende mellom de ulike merkene. Så dette er ikke et merkespesifikt problem, men gjelder alle elbilene som har litiumbatterier og forberedt for hurtiglading.

Noen ting kan vi gjøre for å begrense effekten av kalde batterier, ikke bare for hurtiglading, men også økt kjørelengde:

  • Battery lowParker elbilen på et så temperert sted som mulig, garasje er bedre enn ute. 
  • Lad elbilen så rett før som mulig før du skal bruke den. Lading øker alltid temperaturen litt i batteriene.
  • Forhåndsoppvarming av kupéen er et godt sjakktrekk.
  • Ved kjøring, til tross for litiumbatterienes lave indre motstand, vil også temperaturen øke noe.

Litt flere tips finner du i en artikkel fra forrige vinter da det var en lang periode som var brrrrende kald: Kaldt og kortere.

ABB uttrykker at de forventer følgende ladetid for forskjellige utetemperaturer (som da også har påvirka batterienes temperatur). Tidsangivelsen er for å lade fra 0-80%:

  •  10ºC : 30 minutter
  •   0ºC :  45 minutter
  • -10ºC : 90 minutter
  • -20ºC : 90 minutter med batterioppvarming eller 3 timer uten

Hva vi virkelig kan gjøre med dette? Tja, ikke så mye annet enn å planlegge langturer med hurtiglading annerledes om vinteren. Samt at de som planlegger utbygging av hurtigladere, må sørge for å sette opp et nettverk som er tett nok både for sommer- og vinterbruk.

How fast charging works