Nå kommer britisk elbilrevolusjon
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

140 nye null- og lavutslippsbiler skal sørge for transport av britiske statsråder og embetsmenn. Kan de ha blitt inspirert av Aston Martins første forsøk på å lage elbil?
Det britiske transportdepartementet sendte i går ut en pressemelding med den svært beskrivende tittelen «Government departments sign up to green revolution». Nyheten er første fase i et prosjekt som skal demonstrere hvor effektive null- og lavutslippsbiler er, og inspirere til økte flåteanskaffelser.
– Dette er et viktig steg. Disse bilene vil spare skattebetalerne for driftskostnader, samtidig som de gir vår flåte lave utslipp, sier transportminister Baroness Kramer.
Fem millioner pund settes av til innkjøp i denne omgang. Målet er at elbiler og ladbare hybrider skal sørge for en stor del av myndighetstransporten. Fire av null- og lavutslippsbilene vil gå til Government Car Service, som ordner skyss for statsråder. Kan hende kjører de i framtiden elektrifiserte utgaver av britiske prestisjemerker, som Jaguar, Aston Martin og – kanskje – ærverdige Rolls-Royce.
Samtidig innføres sterkere incentiver for privatkjøp av null- og lavutslippsbiler fra 1. april.
Aston Martin overrasket i Genève
Det fastslås nemlig at det er et vesentlig mål å støtte den nasjonale produksjonen av ladbare biler, som Sunderland-bygde Nissan LEAF. På sikt vil det trolig bli langt flere å velge blant enn i dag. Det er nemlig spennende ting på gang:
Aston Martin var den store overraskelsen på den internasjonale bilutstillingen i Genève, med konseptbilen DBX – etter «gran turismo»-formelen og med plass til fire.
Selv om den ikke er produksjonsklar, er den et tydelig tegn på at den elektriske evolusjonen brer om seg.
Aston Martin gjorde selv et stort poeng av at bilen har god plass til både mennesker og bagasje, siden motorene skal befinne seg i hvert hjul – og det sedvanlige motorrommet kan sløyfes.
Vil bli blant de beste i verden
– Med denne anskaffelsen viser Storbritannia at vi satser offensivt på ladbare biler, samtidig som vi støtter veksten i denne viktige industrien, sier Kramer.
Null- og lavutslippsbiler utgjør et viktig vekstområde i den britiske bilindustrien. Som helhet bidrar den med mer en 11 milliarder pund til økonomien.
– Vi vil gjøre Storbritannia til ett av de beste i landene i verden for konstruksjon, produksjon og salg av null- og lavutslippsbiler. Det vi nå gjør demonstrerer myndighetenes forpliktelse til å promotere de økonomiske og miljømessige fordelene ved disse bilene, uttaler næringsminister Matthew Hancock.
Den siste investeringen utgjør siste del av mer enn 500 millioner pund som ble avsatt til null- og lavutslippsbiler i fjor.
PS. Det er også satt av ti millioner pund til å premiere framskritt innen batteriteknologi. Premieringen skal bidra til at britiske forskere på området skal være verdensledende innen den viktige teknologien.