Nå senker de LEAF-prisen
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nissan går i disse dager ut med redusert pris på samtlige LEAF-modeller.
Nissan har sparket i gang en salgskampanje hvor man nå kan kjøpe den enkleste modellen LEAF Visia fra 199.000, Acenta fra 219.000 og Tekna fra 239.000.
Prisreduksjonen er ikke mer spesiell enn at Nissan nå dropper den såkalte Norgespakken. Den ga blant annet krompakke, tilgang til leiebil 20 dager i året og gratis service til en verdi av cirka 30.000 kroner.
– Prisen vi nå går ut med er en kampanjepris, sier Pål Simonsen, Nissans Norge-sjef.
Kampanjen kommer trolig som konsekvens av stadig sterkere konkurranse fra andre aktører – og særlig Volkswagen. I går skrev vi at deres nye e-Golf har fått en meget varm mottagelse på det norske markedet
– Ønsker bortfallet
Det skal være økte kunnskapen om elbilens muligheter, og begrensninger, som ligger til grunn for at Nissan nå fjerner Norgespakken.
Frykten for rekkeviddeangst i hverdagsmobiliteten er, etter Nissans syn, i ferd med å bli borte blant kjøperne. Nissan hevder kampanjeprisen – eller priskuttet – viser den reelle prisen på bilen.
Nissan fjerner den såkalte Norgespakken på LEAF
– Kundene ønsker rabatten bortfallet av Norgespakken innebærer, sier Simonsen.
Han forklarer det med at kundene hele tiden har kunnet velge bort denne pakken, og at bortfallet ikke innebærer noenen dramatisk endring.
Fallende markedsandel
Registreringstallene fra Opplysningsrådet for veitrafikken (OFV) viser at LEAF i januar hadde en markedsandel blant nye elbiler (personbiler) på 59,1 prosent. I februar var andelen 45,7 og så langt i mars 41,6.
I fjor var LEAF den desiderte vinneren på markedet, med 58,4 prosent av alle nye elbiler, men det forventes fra Nissan-hold at den prosentvise markedsandelen vil gå noe ned utover. Nå gjelder det å markere seg.
– Vi mener denne kampanjeprisen ikke er en dramatisk prisnedsettelse for eksisterende kunder. De som har kjøpt bil det siste året, med Norgespakken inkludert, har tross alt fått en merverdi på sine biler som innebærer fri service og leiebil, mener Simonsen.
– Hva med dem som ønsker tilbud på leiebil som rekkeviddeforlenger?
– Vi jobber med en løsning, hvor vi ønsker å tilby leiebilpakke til de som ønsker det, svarer Simonsen.