Nok en gang litt om elbilen Nissan LEAF
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Når løvet faller av trærne, får vi masse LEAF til Norge. Ryktene løper, pressemeldinger sendes ut og vi forsøker å spørre Nissan Norge litt om hva som foregår.
Det koker rundt Nissan LEAF. Enhver artikkel om denne elbilen fyker til topps på trefflister. Nok fordi interessen er stor. Men også fordi informasjonsstrømmen fra Nissan akselererer treigere enn markedets interesse. Noe aktiviteten på elbilforumet bekrefter.
Etter artikkelen vi slapp i forrige uke, basert delvis på rykter, kom det endelig en pressemelding fra Nissan med fakta om forhandlerne. Vi har noen oppfølgende spørsmål til Nissan Norges Country Manager Pål Gystad Simonsen.
Får dere pepper for prisen?
– Egentlig ikke. Vi opplever at markedet ser på Nissan LEAF som en svært konkurransedyktig elbil sammenlignet med vanlige biler i vårt segment.
Men har ikke prisen økt?
– I vår første melding til pressen oppga vi basisprisen på 255.000 kr. Det er den offisielle prisen som figurerer i listene til Opplysningsrådet for Veitrafikken. I forbrukerrettet kommunikasjon inkluderer vi alltid frakt- og lev.omkostninger. Derfor har vi oppgitt et veiledende anslag for forhandlernes omkostninger til frakt, registrering og klargjøring. Noe som er etablert praksis.
Nå er prisen hos forhandler i Oslo 269.900 kr før ekstrautstyr?
– Forhandlerne står fritt til å sette sine lokale leveringsomkostninger basert på deres lokale kostnadsstruktur. Forhandleren i Oslo har på eget grunnlag satt sine leveringsomkostninger til 14.900 kr som gjør at deres utsalgspris blir 269.900 kr.
Det er ikke slik at dere vil melke markedet fordi dere har få biler tilgjengelige?
– Nei, prisen har vært konsistent fra vi i begynnelsen av juli offentliggjorde den i Norge. Men vi kan selvfølgelig ikke detaljstyre forhandlernes kostnadsberegninger. Derfor blir det et litt varierende prisbilde i forhandlernettet vårt. Men vi er meget påpasselige på at ingen tar ekstra reg. og lev.omkostninger for elbilen LEAF, sammenlignet med hva de tar for de vanlige bilene de selger. Internt hos forhandlerne skal dette harmonere.
Hvor mange biler får vi til Norge?
– Nissan LEAF er nå i salg og kontrakter skrives i høy fart. Vi har sett at det på nett verserer tall om hvor mange LEAF vi skal få før jul, innen et halvt år har gått osv. Når det gjelder volumet, ønsker vi ikke å oppgi eksakte tall. Men vi tror alle i markedet skal lene seg litt tilbake og ikke være så bekymret for tilgangen. Internasjonalt er Norge et meget attraktivt elbilmarked og oppfattes som spennende og positivt å delta i. Vi kan si så mye som at det kontinuerlig er en utvikling i antall LEAF som settes av for Norge. I riktig retning.
Vi gleder oss til lanseringsdatoen 8.oktober. Kommer selveste EVangelisten Carlos Ghosn til Norge?
– Nei, dessverre kommer ikke han hit.
Kontraktsskrivingen er allerede i gang, så hva skjer egentlig 8.oktober?
– Det blir en lansering med brask og bram. At det vil synes, kan jeg love. Da skal LEAF bli kjent for den store delen av befolkningen. Ikke bare de aller mest interesserte som allerede flokker seg rundt oss. Men bevares, vi er utrolig takknemlige for den entusiasmen og nysgjerrigheten som vises blant dem som allerede er i elbilmiljøet. Noe som virkelig stimulerer oss til å jobbe hardt for en stor suksess for LEAF i Norge.
Unødvendige bekymringer?
Nissan holder kortene tett ved brystet. Ikke så rart. Norge står rett foran et «gigantoppgjør» mellom de foreløpig mest populære elbilene: Trillingene med i-MiEV i spissen og nykommeren LEAF.
Vi minner om at vårt lille land i 1.halvår 2011 sto for 16% av Europas elbilsalg. Så klart gigantene nå beveger seg inn i posisjoner for ikke å stilles i sjakk i vårt vidunderlige elbilmarked.
Mitsubishi viste en usedvanlig handlekraft og evnet å øke antallet i-MiEV til Norge når de så salget tok av. På tross av jordskjelvet i Japan. I de siste ukene har det seilet tungt lastede elbilskip inn til Drammens havn. Lange rekker med i-MiEVer triller av.
Vi tror ikke Nissan har tenkt å tape slaget om Norge fordi de ikke får LEAFer nok hit. Såpass rivalisering aner vi at det er. Annet ville vært ukjent i bilbransjen. Men i et nytt segment som elbil, så tror vi det bare er noe begge parter oppfatter som positivt. Et felles godt elbilsalg vil drive fram en bedre infrastruktur. Og det vil drive de flinkeste aktørene til enda nye salgshøyder.
Artig med elbiler i Norge. Vi bekymrer oss ikke lenger om de blir solgt. Hovedbekymringen er om vi får elbiler nok til alle som vil ha dem
Hva skjer når du kjører tom for strøm?
Gjør det like godt med en gang når du får deg en elbil. Kjør den til du ikke kommer lenger. På slutten får du passe på å ikke være for langt fra stikkontakter. Da vil du bli så mye tryggere når du skal ut i virkeligheten. For å gå tom for strøm tar som oftest mye lengre tid enn du regna med. En god kur mot rekkeviddeangst. Noe vi tror de fleste erfarne elbilister kan skrive under på.
Det er ikke bare i Norge det er mye oppstuss om Nissan LEAF. Her er den mest sette videoen på cars.com for noen uker siden. Hva skjer når du kjører en LEAF tom for strøm?