Langtest av makslastet Tesla Model Y med takboks: Norgesfavoritten fikser bra å være fullstappet
Tesla Model Y har så mye plass at det er fort gjort å overpakke den før turen til fjells. Vi har målt og veid.
I løpet av vintertesten tok vi en grundig gjennomgang av Norges mest solgte bil – denne gang med takboks og maks nyttelast. Nylig oppdaterte Polestar 2 fikk rollen som duellant.
Underveis gjorde vi én interessant oppdagelse.
For å ta det kort: At Polestar 2 fikk mindre forbrukspåslag enn Model Y ved økende hastighet.
I og med at vi sjelden gir oss med enkle undersøkelser, har vi fortsatt å kjøre med Packline-takboksen på Model Y.
Klart for vinterferie
Utgangspunktet for å se nærmere på dette temaet er ganske klassisk: Alt og alle du skal ha med deg på ferie. Enten det er vinter-, påske- eller sommerferie.
De to første er som regel mest krevende. I dette tilfellet er det to voksne og tre barn på henholdsvis 13, 13 og 6 som skal på tur.
Alle skal ha med seg både nedover- og bortoverski, noen gjerne også et par skøyteski, for å gjøre stablingen av skiboksen litt ekstra interessant.
Det er staver, ski og støvler langt bortover garasjeveggen.
Men alt går inn, og stroppes godt fast.
Ikke minst er det en opptur at frunken på Model Y svelger seks par slalåmstøvler (to par i barnestørrelse).
Det er det bare et fåtall elbiler, som Ford Mustang Mach-E og F-150 Lightning, som kan matche, i tillegg til Tesla Model S / X.
Vi får litt overvekt
Model Y LR AWD har oppgitt egenvekt på 1.992 kilo, mens innveid vekt på denne bilen viste 1.980 kilo. Samtidig er bilens oppgitte totalvekt 2.518 kilo.
For alle tall må man legge til grunn en viss feilmargin på vektene på Statens vegvesens trafikkstasjoner, typisk 20-30 kilo.
På vekta viser det seg at de fem i bilen, uten å gå i detaljer om hver enkelt, veier 320 kilo.
Den isolerte vekten av slalåmstøvlene i frunken er omtrent 20 kilo.
Deretter ble bilen lastet opp med alt det andre familien trengte til vinterferien. Med alle fem om bord, og all nyttelast, tok det vekten til 2.540 kilo, altså en overvekt på 22 kilo om vi ser bort fra eventuelle feilmarginer på trafikkstasjonen.
Denne overvekten var primært i skiboksen, som ble 20-25 kilo tyngre enn oppgitt (75) dersom vi legger innveid vekt til grunn.
Underveis representerte dette ikke noe problem, men det illustrerer utfordringen dersom fem personer skal ha med både bortover- og nedoverski.
75 kilo holder ikke spesielt langt, når boksen i dette tilfellet veier 26 kilo og takstativet veier 5,5. Da har du 43,5 kilo igjen til det du skal ha oppi, og det kan fort bli behov for noen prioriteringer.
Med andre ord: Heldig er den som har utstyret på plass på destinasjonen, for eksempel ei hytte.
70 prosent opp – 58 prosent ned
Testruta er det vi kan kalle en relativt lang tur til hytta, drøyt 240 kilometer med mange høydemeter som skal forseres.
Høyeste punkt er på 917 meter, med store variasjoner underveis.
Det meste av strekningen byr på våt veibane, mens temperaturene hele tiden er på plussiden. Fra Haukeligrend er det godt vinterføre gjennom de siste milene.
70 prosent av batterikapasiteten går med på den 24,4 mil lange turen, med et gjennomsnittsforbruk på drøyt 2 kWt/mil (gjennomsnittsfart 71 km/t). Grunnlagsdataene finner du her.
Til sammenligning satte Volvo C40 til livs 81 prosent av tilsvarende batterikapasitet, under tilsvarende forhold og med rundt 75 kilo mindre last.
Model Y bruker ganske nøyaktig 50 kWt på hele turen, der Volvoen la på ytterligere 10.
Etter ankomst legger vi inn en ladestopp før bilen parkeres ved hytta, der det ikke er lademulighet.
I løpet av vinterferiedagene gidder jeg ikke bruke mer tid på lading. Det betyr at hjemreisen starter med 54 prosent gjenstående batterikapasitet.
Teorien tilsier at det skal holde +/- til de 24,4 milene hjem, men det er ikke noen vits i å få rekkeviddeangst.
Derfor legger vi inn et ladestopp på superladestasjonen på Åmot i Vinje, med forvarming de siste fire milene fra Haukeligrend.
Det gjør at det løpende strømforbruket øker uvanlig mye på etappen. Etter 14 minutter er 21 prosent på plass, og vi fortsetter turen.
På returen er det tilsvarende kjøreforhold og temperaturer som på turen opp, bare enda våtere og med mer regn hele veien.
Som kurven under viser, er det som vanlig mye regenerering å hente på fallende høydemeter.
Etter hvert som forbrukstoppen som kom med forvarmingen på strekningen Haukeligrend – Åmot er spist opp, blir det fine gjennomsnittlige forbrukstall på returen.
Konklusjonen er at vi hadde endt opp på -4 prosent dersom vi ikke hadde ladet på returen. Gjennomsnittsforbruket av strøm blir helt greie 1,74 kWt/mil, med gjennomsnittsfart på 69 km/t.
Dermed går det med 58 prosent av maks batterikapasitet til hjemturen. Det er 12 prosent mindre enn på turen til fjells, og det ville vært enda mindre uten forvarming før superlading på Åmot.
Konklusjon: Søkklastet, men fortsatt effektiv
Vi har gjennomført en praktisk test med to voksne og tre barn som hadde med seg det aller meste de trengte på vinterferie. Og litt til.
Det innebar at vi utfordret bilens maks tillatte vekt, uten at kjøreegenskapene endret seg i kritisk retning.
Vi har aldri tidligere fått plass til så mye i en bil på denne størrelsen. For å maksimere volumet, ble både gulvet og hattehylla i bagasjerommet satt igjen hjemme.
Den tyngste bagasjen ble plassert lavt inn mot seterygg, mens lett bagasje – som tøy – fikk ligge på toppen.
Model Y tilbyr den beste bagasjeplassen som er å få blant SUV-ene i mellomklassen, samtidig som den fortsatt er energieffektiv når den lastes tungt.
Vi er naturligvis ikke i nærheten av de 565 WLTP-kilometerne bilen kan nå under ideelle forhold, og da selvsagt uten et halvt tonn last og takboks. Å forvente noe slikt er naturligvis utopisk.
Den aktuelle bilen har 74-75 kilowattimer (kWt) til rådighet fulladet, som betyr maks rekkevidde på 35-36 mil på turen til fjells med den aktuelle belastningen.
På returen, med mange positive høydemeter, legger den på til drøyt 42. Vår konklusjon er at strømforbruket på hele turen er mer enn greit.
Når det gjelder selve lastingen av bilen kan det være fornuftig med en viss disiplin, siden det er mer enn nok plass å ta av.
Ikke minst kan det være lurt å ha en passende bagasjevekt i garasjen, slik at man kan kvalitetssikre vekten på det som skal oppi skiboksen – og i bilen ellers.
For å unngå å overlaste en bil som sluker veldig, veldig mye bagasje.
Bli medlem!
Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!