Norske erfaringer med elbilen i-MiEV
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Nå har Mitsubishis elbil i-MiEV vært noen uker hos kunder i det norske markedet. Hvilke erfaringer er gjort så langt? Vi hører med adm. direktør Bernt G. Jessen i Mitsubishi Norge.
Rett før jul kom det første skipet lastet med elbiler. Nå er kjøretøyene tatt i bruk av kunder og som demobiler hos forhandlere. Vi ser at Mitsubishi annonserer svært aktivt for elbilen deres. Det er tydelig at ambisjonene er høye.
Elbilforeningen er selvfølgelig nysgjerrig på hvordan opplevelsen har vært etter å få den endelige versjonen til Norge. Tidligere er det bare prototyper som har vært presentert og uttestet. I løpet av høsten har Norstart hatt mange samtaler med Mitsubishi, særlig fordi vi har stilt spørsmål om hvordan antatt rekkevidde bør kommuniseres. Nå vil vi høre litt hva Bernt G. Jessen har å si, han som etterhvert vil lede elbilsatsingen i Motorgruppen for merkene Mitsubishi, Renault og Chevrolet.
Nå har i-MiEV vært noen uker i kalde vinter-Norge. Hvilke erfaringer har dere gjort dere så langt med elbilen?
– La meg starte med å si at aldri har så mange kunder kontaktet meg, mine kollegaer og forhandlere, og vært så positive til en ny bil. Dere må huske at svært mange hadde bestilt bil uten engang å ha sett den, enda mindre fått prøvekjørt før de bestemte seg. Elbilen har skapt en enorm interesse. Mest gledelig av alt er at alle de som før har kjørt biler med konvensjonelle motorer og nå valgt seg en ren elbil, er så utrolig positive!
– Dog er det også kunder som dessverre har opplevd at dette med kjørelengde ikke innfrir forventningene. Det er selvfølgelig veldig leit, og det er derfor enkelte som har kansellert kjøpet, eller at forhandlere har anbefalt kunder ikke å kjøpe elbilen. Dette dreier seg ikke om mer enn 1,5% av salget så langt. Dette anser vi ikke for å være unormalt selv om vi selvfølgelig skulle ønske at dette tallet var 0.
– Jeg tror det er riktig å si det sånn at vi opplever at kundene konkluderer slik biljournalistene har gjort. Dette er en fullverdig liten bil som overrasker positivt med komfort, romslighet og gode kjøreegenskaper også på vinterføre. Vi mener vi kan stå inne for uttrykket i annonsen: «Endelig en elbil for folket!».
I den siste annonseversjonen ser vi mer utfyllende tekst om kjørelengden. Det beskrives slik: «F.eks. under kalde forhold, høye hastigheter, tung last osv må betydelig reduksjon i kjørelengde forvente.» Hvilket intervall for kjørelengde kan en i-MiEV-sjåfør forvente seg?
– La meg først få si følgende: Vi som alle andre bedrifter lever kun dersom vi har tillit fra kunder, ansatte osv. Hver dag over hele Norge går ca 800 Mitsubishimedarbeidere på arbeidet for å gjøre en best mulig jobb. Ingen av oss er tjent med å gi fra seg omtrentlige svar. Vi er alle opptatt av å forholde oss til fakta, og vi vet så inderlig godt at vi alle må ha ett kunnskapsnivå som er skikkelig. Derfor er vi veldig opptatt av opplæring, kurs, skikkelig informasjon etc.
– Mitsubishi sentralt oppga første gang kjørelengden i henhold til målingen Japan 10-15 mode. Deretter ble bilen testet etter EU-norm (NEDC). Vi har referert til denne standarden fordi den er den eneste som så langt er faktabasert og sammenlignbar. I tillegg, og jeg vil understreke dette, så har vi også hele tiden sagt at kjørelengde vil variere.
– Nå i begynnelsen av januar har vi gjennomført trening og opplæring for selgere og teknisk personale. Vi ville selvfølgelig ha normal produksjonsbiler til dette – og har nå gjennomgått alt i detalj og ikke minst hva vi kan forvente under forskjellige kjøreforhold. Det er også laget en egen brosjyre som tar for seg dette.
– Dere i Norstart har flere ganger tatt opp med meg at dere er kritiske til at vi kun har kommunisert EU-normen på 150 km. All ære til dere, og dere besitter betydelig erfaring her. Dette har bidratt til at vi igjen har presset på overfor Mitsubishi sentralt for å få fram fakta. Jeg skulle også ønske at det hadde kommet en tøffere EU-norm. Da kunne alle vi som markedsfører elbiler også oppgi en slags nedre grense på en lik måte. Slik det for eksempel er med drivstofforbruk, CO2-utslipp med mer.
– Vi vet alle at en elbil er mer sensitiv for kjøremønster, temperatur og en rekke andre faktorer. Derfor oppfordrer vi alle til å ta kontakt med forhandler slik at dette blir godt forklart og gode tips formidlet.
Har du mulighet til å gi oss konkrete tall, basert på erfaringene i de siste vinterukene? Du vet at Elbilforeningen er særlig opptatt av hva som er en «minimums kjørelengde»?
– Å ja, jeg skulle så gjerne ha kunnet kommunisere en nedre grense vi kan forvente. Nå får vi meldinger fra nord til sør og innholdet varierer mye. Dette er et helt klart utrykk for behovet for en standard ikke bare for Norge, men som nevnt en offisiell for hele Europa. Det er viktig å presisere at det ikke bare er værforhold, men også at kjørestil og -mønster påvirker rekkevidden.
Nedenfor er en illustrasjon fra Mitsubishi som viser eksempler på hvordan rekkevidden varierer med kjøremønster, air condition og varmeapparat.
Er det råd dere vil gi til potensielle kunder som vurderer behovet sitt kontra hva de kan forvente av elbilen?
– Det beste rådet jeg kan gi er å ta kontakt med en Mitsubishiforhandler og prøve elbilen. Og ikke minst – sjekk om den fyller det bilbehovet du som kunde har. I-MiEV er en elbil som kan gi deg mye gjennom god komfort og kjøreegenskaper. Vi har et høyt sikkerhetsnivå, se f.eks. den uavhengige kollisjonstesten som tyske ADAC har gjort. Først og fremst er det begrensningen i rekkevidde du må forholde deg til. For å unngå følelsen av utrygghet for om du kommer fram dit du skal, som jeg sa – prøv elbilen.
– Vi er ikke tjent med misfornøyde kunder. Det beste er i så fall å ta kontakt med den aktuelle forhandler. Sammen kan vi kanskje finne fram til løsninger som er tilfredsstillende. Kanskje vil det istedenfor passe bedre med en Colt.
Bruken av det elektriske varmeapparatet på 5 kW kan forkorte rekkevidden betraktelig. Vil dere tilby kundene deres montering av en dieselvarmer?
– Dette undersøker vi nå muligheten for slik at det kan bli et tilleggsutstyr for dem som ønsker det. Men vi ber alle om å vente tålmodig før vi kan gi endelig svar.
Vi ser at det er høy aktivitet i diskusjonsfora, på Facebooksiden deres og at mange prøvekjører i-MiEV.
– Vi følger med på så mye som mulig, både i diskusjonsfora og på vår egen side på Facebook som nå har over 550 tilhengere. Her får vi mange ulike spørsmål, svarer etter beste evne og lærer mye.
– Facebook-siden er først og fremst ment som en ekstra «servicekanal» fra vår side. Vi er selvfølgelig for åpenhet rundt i-MiEV og både ris og ros er velkommen! Det er jo dette vi lærer av. Det er bra med kundenes utveksling av erfaringer, også med tanke på å lære hverandre mer om rekkevidden til i-MiEV.
– På Facebook-siden er det mange spørsmål og kommentarer vi som importør kan svare på, men noe er ting som bør taes direkte mellom kunde og forhandler. Vi diskuterer heller ikke enkeltsaker hvor det er nødvendig med inngående informasjon i et forhold mellom forhandler og kunde. Det sier seg selv. Husk, det er alltid to sider i en sak. Derfor hender det at vi ber kunden ta en eventuell diskusjon videre med aktuell forhandler.
– Personlig følger jeg med stor interesse alt som skrives på herværende forum og på Facebook. Som ansvarlig for Mitsubishi i Norge er jeg selvfølgelig opptatt av at alle våre medarbeidere skal kunne oppleve rimelig grad av respekt og «forumskikk». På et generelt grunnlag vil jeg si at det tross alt er mye bedre at en misfornøyd kunde tar direkte kontakt med forhandleren det gjelder. Dersom det ikke fører fram, har vedkommende selvfølgelig anledning til å kontakte oss, og vi vil forsøke å løse en eventuell problemstilling sammen med forhandler og kunde.
Hvor mange kontrakter har dere nå fått signert?
– Pr i dag er 439 salgskontrakter signert. Tallet inkluderer 53 demonstrasjonsbiler.
Vi er litt nysgjerrige på hvor vi snart kan forvente å se veiene strødd med i-MiEV. Er det spesielle områder hvor det selges mest?
– De fleste av våre forhandlere har solgt i-MiEV. Men vi ser at de som selger mest ofte er i områder med bompenger og kollektivfelt. Først og fremst er i-MiEV en bybil, så det blir i de største byene. Motor Forum AS på Billingstadsletta er forhandleren som selger mest.
Hvor lenge må jeg vente på å få en i-MiEV hvis jeg bestiller idag?
– Vi har ledige biler for levering til Norge i april.
Hva tror dere det endelige salgstallet blir for 2011?
– Da vi i august ifjor introduserte prisene og åpnet for forhåndssalg, var målet i 2011 å selge 475 elbiler. I oktober ble dette økt til 645. I januar er vårt opprinnelige mål betydelig oversteget, siste prognose er 800 i-MiEV for 2011. Januar er nå måneden det har blitt mulig for de fleste å prøvekjøre i-MiEV. Så vi følger spent med på utviklingen framover.