OFVStadig kommer det nye elbilentusiaster på banen. Nå er det ingen ringere enn Opplysningsrådet for Veitrafikken (OFV) som foreslår radikale tiltak for å forbedre bylufta. Den permanente løsningen inneholder mye elbil.

Foruten å være en trofast leverandør av salgstall for biler, bedriver også OFV politikk. Vi har nå kommet over en høringsuttalelse som de har sendt Bymiljøtaten i Oslo, som et tilsvar til forslaget om å innføre trafikkreguleringer ved høy luftforurensning.

Ikke overraskende er OFV skeptiske til restriksjoner på bilbruk, i hvert fall så lenge det er mulig å finne mer effektive miljøtiltak med langsiktig virkning. OFV ønsker permanente og virkningsfulle løsninger framfor kortsiktig brannslukning. Derfor kommer rådet med noen friske forslag som Elbilforeningen absolutt kan stå bak – vi siterer:

  • LuftforurensningMiljøsoner: I en rekke europeiske storbyer er det innført miljøsoner, hvor biler som forurenser mer enn ønskelig, ikke har tilgang. OFV mener at Oslo kommune bør innhente erfaringer fra disse byene, og vurdere å innføre miljøsoner i Oslo dersom erfaringene fra Europa er gode.
  • Krav til miljøegenskaper på offentlige biler: Alle biler som eies av Oslo kommune må tilfredsstille de strengeste miljøkrav. Det betyr at Oslo kommune kun bør eie elbiler og/eller plugg inn hybridbiler.
  • Krav til miljøegenskaper på biler i transport til eller innen Oslo kommune: Alle vare- og lastebiler som transporterer varer og gods i Oslo skal tilfredsstille de strengeste miljøkrav. For eksempel kan alle små varebiler være elbiler eller plugg inn hybrider. Lastebiler skal kun bruke biodrivstoff.

Til Bymiljøetatens forslag om å forby bilbruk enkelte dager, foreslår de heller at det kortsiktige tiltaket er kraftig økning av bomtaksten på forurensede dager. Helt opp til tidobling nevnes. Da antar vi at ikke-forurensende elbiler fortsatt kjører gratis.

OFV sier at det er grunnleggende å ikke favorisere enkelte kjøretøy / teknologier hvis det ikke er store forskjeller på miljøegenskapene. Med disse forslagene som de har sendt inn til Oslo kommune, forstår vi at OFV også har sett elbilenes suverene miljøfortreffelighet i byene. De ønsker også å følge prinsippet om at «forurenser betaler».

Hele uttalelsen får du tilgang til her.

Norsk Elbilforening er kjempeglade for forslagene som er kommet fra Opplysningsrådet for Veitrafikken. De er gode og peker framover mot byer uten støy og eksos. Vi kunne ikke skrevet dette mye bedre. Artig er det, fordi vi tidligere har oppfattet dette «opplysningsrådet» som en enøyet forkjemper og lobbyforening for mere og flere veier slik at vi får mer trafikk med forurensende biler. Da har vi vært urettferdige. Nå er fordommene våre grundig tilbakevist.

Spørs om ikke Elbilforeningen bør melde seg inn og være medlemmer sammen med andre bilistforeninger, oljeselskap, transportbransjen, bilimportørene, veibyggere etc. I hvert fall hvis OFV nå fortsetter sin kampanje for elbilismen. Tusen takk!

OFV