Nissan e-NV200Nissan har en anvendelig elbil på gang. Vi hadde ikke tenkt å annonsere den med det første, men så kan vi lese at den er «på vei» til Norge.

OK, ikke akkurat rett rundt hjørnet. Den kommer i det store elbilåret 2013 hvor vi kan forvente mange godsaker. Dette blir en konkurrent til Ford Transit Connect Electric som allerede selges her av RøhneSelmer, og Renault Kangoo Z.E. som høsten 2012 skal komme til Norge.

Nissan e-NV200Nissan e-NV200 hadde premiere på bilutstillingen i Detroit og skal vises i Geneve i mars (hvor vi kommer til å rapportere fra). Interessen vår steg betraktelig da Marina Maneas Bakkum, Nissans informasjonssjef i Norge, kan bekrefte at e-NV200 kommer til Norge i 2013. Ingenting er bedre enn å høre at det allerede er bestemt at vi skal få en elbil til her hjemme. Da kan vi være tålmodige med at prisen ennå ikke er fastsatt.

Dette er en elektrisk utgave av NV200 hvor innmaten fra LEAF puttes inn. Samme batteripakke med 24 kWh. Sannelig har også Nissan kledd i den samme blå lanseringsfargen som LEAF. Så assosiasjonene skal være åpenbare.

Nissan e-NV200Kjørelengden forventes å bli den samme som LEAF (iht Nissan varierende fra 76-200 km med temperatur, føre og sjåfør), men vi vil tro at dette også vil variere svært med vekten. Men vi forventer at den kan hurtiglades slik LEAF kan, og da blir e-NV200 den første varebilen til Norge med CHAdeMO-hurtiglading. Tror vi.

e-NV200 kan leveres både som varebil og personbil med baksete som kan klappes sammen. Fossilsøsteren er forøvrig plukka ut til å være New Yorks framtidige taxi fra høsten 2013. Vi kan håpe at de også klarer å lure inn noen av den elektriske varianten?

Teasersiden kan fortelle oss at lastekapasiteten er 4,2 kubikk og at kjøreopplevelsen skal være som i en LEAF. Sannelig har den vunnet en pris for «Universal design» selv om den ikke akkurat framstår som en designbombe. Men funksjonalitet er da et viktig parameter. Noe vi kan forstå teller mye for nyttekjøretøy.

For tida er e-NV200 ute i virkelighetens verden for uttesting og evaluering. Dette starta sommeren 2011 med den japanske posten i Yokohama. FedEx i London er også i gang. Noe som helt sikkert bidrar til optimaliseringer av kjøretøyet slik at det er vel forberedt til det kommer til Norge – en gang i 2013.