Renault TwizyJeg måtte sette fra meg sykkelen og ta fram kameraet. Endelig sto den der på ladestasjonen utenfor Vår Frelsers gravlund. Renault Twizy med turkis ladekabel.

Joda, turkis er favorittfargen min. Men det var ikke den snurrete ledningen som utløste den største entusiasmen. Men at den legendariske biljournalisten Jon Winding-Sørensen hadde fått skilter på sin egenimporterte, elektriske, firehjulsmotorsykkel Renault Twizy.

 

Renault TwizyDet var ikke uten anstrengelser for ham å bli første Twizy-eier i Norge. Ikke noe du foretar deg uten å simpelthen elske produktet. Kjøpt på den franske rivieraen og delvis transport / kjørt hjem til Norge. Nice-Oslo som det står på fronten.

Tror du Twizy er en sommerbil? Ikke for den nye eieren. Ikke uvanlig å se han i åpen cabriolet både i regntid og på vinterføre. Twizys luftige konstruksjon skremmer han ikke fra å bruke den når gradene blir blå. Som han uttrykker det: «Kjøring og frisk luft hører sammen.» Dessuten utroper han Twizy til den beste bilen å sladde med. Bakhjulsdrift og lavt tyngdepunkt er fortrinnene. Så istedenfor å frykte vinteren, kan Winding-Sørensen glede seg til den.

Twizy har ikke de mest avanserte tekniske detaljene. Nei, det er heller enkeltheten, og det den mangler som gjør den bemerkelsesverdig. Noe som såvidt kan kalles dører, en enkel spiralladekabel uten «klump», lettbent hjuloppheng, et lite display som bl.a. kontinuerlig viser status i prosent under lading, og en brønn bak førersetet slik at du kan ta med deg en haiker. Ikke vanskeligere enn dette.

Renault Twizy

Allerede høsten 2009 viste Winding-Sørensen sin begeistring for Twizy da han beskrev Renaults framtidige elbilsortiment: «Det vil med andre ord komme en fornuftig bybil-liten modell i denne fire-medlemmers familien.»

Samtidig som han jevnlig gir hyggelig omtale av små, sære kjøretøykonsept. Nei, det er utvilsomt slik at vår mest garvede biljournalist bruker krystallkula fornuftig for å forstå hvilke kjøretøy byene om noen tiår vil være fylt med.

Renault TwizySom dere ser av bildet, Winding-Sørensen har parkert like bredt som en Nissan LEAF. Sikkert bare noen inngrodde vaner som må endres. Snart ser vi den ikke parkert annet enn på tvers.

I juli fikk han en fin presentasjon i D2 av Karl Eirik Haug – karen bak Carl’s Cars. Nok en av bilelskerne som har en forkjærlighet for det sære.

Så herlig at noen skjønner at bil er mer enn et transportmiddel. Hvorfor skal vi være så kjedelige i valg av kjøretøy. Det som vi daglig forflytter oss rundt i. Et valg som må fortelle noe om hvilken personlighet vi har: drømmer, trygghetssøker, innovatør, ødeland, designfetisjist, bokfører und so weiter. Jeg tilhører nok de som skuer hunden på hårene eller en Passat stasjonsvogn på den svarte lakken.

Skal du skifte til elbil, noe som i seg sjøl er et litt utfordrende valg, hvorfor da ikke ta den litt mer ut? Være en innovatør som sprer solskinn omkring deg gjennom valget av kjøretøy. Winding-Sørensen er en hederskar og fortsatt i front for at kjøretøy ikke bare skal være praktiske, men noe du sjøl skal elske og skape (be)undring hos andre. Mon tro om ikke Twizy vil bli de neste åras statussymbol i Norge. Bare Motor Gruppen får den hit, vil rikinger, kjendiser, designere etc vise seg fram i den. Garantert.

Lyst til å lese litt mer? Da må du sjekke ut D2s artikkel om Winding-Sørensens Twizy. Bildet av den lykkelige eieren og Twizyen er i seg sjøl verdt anstrengelsen ved å trykke på denne lenka. De kontante svarene til Winding-Sørensen kommer fra en helt annen verden. Akkurat som Twizy. Den gamle biljournalisten er hånd i hanske med «Transformeren» sin.