Mitsubishi i-MiEVDa falt den siste brikken på plass. «Trillingene» har igjen ca lik pris. Alle koster under 200.000 kr før reg. og lev.omkostninger. Det betyr at vi har et knippe elbiler med godt utstyrsnivå og konkurransedyktige priser i sine segment.

Idag melder Motorgruppen AS, importøren av Mitsubishi til Norge – og den første i Norge som har makta å selge over tusen elbiler i løpet av 1 år:

 

Bernt G. JessenSom en konsekvens av god etterspørsel etter elbiler i Norge og at marked/konkurrenter i Europa ikke har hatt samme utvikling, har enkelte bilprodusenter siden i fjor høst valgt en aggressiv prising av biler med nullutslipp. Prisene for norske forbrukere har dermed raskt blitt mer gunstige.

Mitsubishi i-MiEV ble den mest solgte «småbilen» i 2011 og har en lederposisjon å ta vare på. Som en konsekvens av konkurransesituasjonen vil også prisen på i-MiEV nå korrigeres. Ny veiledende pris er dermed kr. 192.500,-. Prisen er med det redusert fra kr. 207.400,- (219.900 inkl. vinterhjul).

– I våre langsiktige planer har vi i Mitsubishi lagt til grunn at denne type biler ville bli rimeligere over tid ettersom volumene blir høyere, men det er noe uventet at dette skjer såpass raskt, sier Rune Gjerstad, administrerende direktør i Mitsubishi i Norge.

Viktig presisering rundt garantier:
Mitsubishi i-MiEV har 5 år eller 100.000 km garanti mot produksjonsfeil. Dette gjelder også for batterier. Dersom batteriene forringes mer enn forventet fra produsent, vil batterier eller battericeller bli reparert eller byttet dersom kapasiteten er under 80 % av hva den var som ny.


Vi legger merke til at Mitsubishi i pressemeldinga presiserer verdien av batterigarantien. NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen har i sin kjøpsveiledning poengtert at elbilselgerne bør gi kjøperne et mål på hva som skal forventes av batterienes kapasitet mens de fortsatt kan betegnes som funksjonelle og ikke klare for å byttes ut, f.eks. innenfor garantitida. Mitsubishi er krystallklare på dette.

«Trillingene» Mitsubishi i-MiEV, Peugeot iOn og Citroën C-ZERO konkurrerer nå greit i pris med andre småbiler. Nissan LEAF har en attraktiv pris i den større klassen som den tilhører, også tatt i betraktning utstyrsnivået. Korrigert for hva du sparer på drivstoff og årsavgift, og ikke minst reduserte p-avgifter og bompenger hvis du har det, kommer elbilene gunstig ut økonomisk. For potensielle elbilister, og de bør det være mange av nå, er det bare å velge etter smak, behag og behov.

Foreløpig må vi leve med begrensa rekkevidde på elbilene. For norske forhold er kjørelengden 75-150 km på en lading, særlig varierende med årstider og kjørestil. De aller fleste av oss tror vi kjører lenger enn vi gjør. Det har vært opplevelsen til mange nye elbilister. Konklusjonen gjentar seg: Jo, jeg ser at elbilen dekker langt mer av transportbehovet mitt enn jeg trodde var mulig. Den blir bil nummer 1 – mest brukt og best likt Laughing

Vi har de mange elbilgodene for å gjøre elbiler konkurransedyktige i pris, og kompensere for ulempen kortere rekkevidde. Det må skarp lut til for å fjerne folks bekymringer – før de tør å bli elbilister. Sjøl om noen flotte elbiler nå framstår som mer prisgunstige enn før, er det ingen grunn til å frykte at elbilgodene forsvinner. De lavere prisene er et resultat av knallhard konkurranse i det prestisjefylte, norske elbilmarkedet. Og vi tror produsentene forskutterer økte globale volum for å kunne forsvare de lavere prisene. Ingen grunn til å tro at politikerne vil spenne bein på den friske satsingen fra bilindustrien. Politikerne har forståelse for at markedet trenger god tid til å gjennomføre et teknologiskifte. Og tålmodighet til å vente i mange år på å skattlegge elbilen.

I mellomtida kjører vi rundt elektriske og fornøyde. Er vi nær ved å gå tom for strøm, cruiser vi inn på en ladestasjon. Eierne av «trillingene» og Nissan LEAF er også så heldige å kunne hurtiglade. Noe som i løpet av 2012 vil bli mulig 70-75 steder.

Løp og kjøp!

Mitsubishi i-MiEV