Rommelige, elektriske flerbruksbiler med rekkevidde opptil 450 kilometer utgjør en viktig del av den franske PSA-gruppens strategi for elektrifisering.
Rommelige, elektriske flerbruksbiler med rekkevidde opptil 450 kilometer utgjør en viktig del av den franske PSA-gruppens strategi for elektrifisering.
PSA-gruppen henger seg dermed på andre produsenter som i tur og orden har lansert elektriske strategier, blant dem
Volkswagen og
Volvo. Strategien ble presentert denne uka, og baserer seg på to globale og såkalt modulære plattformer. Kort fortalt innebærer de at en rekke forskjellige drivlinjer kan monteres på den samme plattformen.
– Jeg tror de elektriske blir nye biler som ikke har utgangspunkt i dagens, mens plug-in blir både nye og basert på dagens. Neste Peugeot 3008 kommer som ladbar hybrid i 2019, sier Stian Gihle, PR- og informasjonssjef for Peugeot, Citroën og DS hos importøren Bertel O. Steen AS.
Han synes det er en svært spennende tid for PSA-gruppen, og har selv kjørt elektrisk Peugeot Partner (hovedbildet) de siste par årene.

Tiden for nye modeller, etter at trillingene Peugeot iOn og Citroën C-Zero lenge har spilt elektriske hovedroller, er mer enn moden. Ikke minst er det interessant at modellene som antydes befinner seg i familiebilsegment som i dag har få eller ingen valgmuligheter.
Antyder rask lading
Den minste plattformen har fått navnet Common Modular Platform (CMP), er utviklet i partnerskap med kinesiske Dongfeng Motors (DFM) og skal brukes som basis for kompaktbiler og SUV-er. Den elektriske varianten, e-CMP, utgjør grunnlaget for en ny generasjon flerbruksbiler.
Disse skal ifølge strategien ha en rekkevidde på opptil 450 kilometer. Denne rekkevidden skal man få ut av en batteripakke (under kupeen) på 50 kWh, noe som i utgangspunktet vil kreve en aerodynamisk design. I tillegg snakker PSA-gruppen om en svært effektiv varmepumpe, som skal bidra ytterligere til å optimalisere rekkevidde.

Hurtigladingen skal være meget rask, med «12 kilometer pr. minutt». Det er imidlertid ikke gitt noen tekniske detaljer, så dette må kun anses som en antydning.
Fire elbilmodeller skal lanseres innen 2021, og den første av dem skal altså komme i 2019.
60 elektriske kilometer
Foruten satsingen på rene elbiler, vil PSA-gruppen altså tilby sju nye ladbare hybrider fra 2019 til 2021.
Disse baseres på mellomklasseplattformen kalt Efficient Modular Platform (EMP2), som ble lansert sammen med Citroën C4 Picasso og Peugeot 308 i 2013.
Disse modellene vil få elektrisk firehjulsdrift (elmotor på en av akslene). Det oppgis at de også skal ha ren elektrisk rekkevidde på 60 kilometer, med batteripakker på 12-13 kWh.
Heller ikke for de ladbare hybridene er det gitt detaljer om lading, men det antydes at basislading vil ta fire timer. En sprekere ombordlader, som blir ekstrautstyr, skal halvere ladetiden.