Hopp til innhold

Nytt fra Thinkinvestor

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Think i USAFortsatt stille fra det norske hovedkontoret til Think. Ikke har vi hørt om leveranser av så mange elbiler heller. Men det amerikanske selskapet som har vært Thinks største eier til nå, har lettet litt på lokket.

For 11 dager fikk Elbilforeningen oversendt en melding fra Think som fortalte om tøffe tider økonomisk. Men at leveransene gjenopptas i det norske markedet, og at de er i positive forhandlinger med investorer. Nå har hovedeier Ener1 publisert informasjon om hva de gjør med eierposten i elbilselskapet.

Ener1 som eier Enerdel, leverandøren av litiumbatterier, har etter hva vi kjenner til overtatt aksjer fra andre eiere, f.eks. statlige Investinor og amerikanske ventureselskap. I bytte har de fått eierandeler i Ener1. Det er i hvertfall konfirmert av Investinor (som investerte 65 millioner norske kroner i Think). Vi har grunn til å tro at dette også gjelder de andre tidligere eierne etterhvert som styremedlemmene har trukket seg.

I en pressemelding som omhandler 1.kvartals resultat i Ener1, annonseres det at selskapet har skrevet ned aksjene sine i Think og bokfører et tap på $73 millioner, ca 400 millioner norske kroner. Det er interessant å lese hva CEO i Ener1, Charles Gassenheimer som også er styreleder i Think Holdings AS, uttaler under presentasjonen av kvartalsrapporten deres:

Ener1As part of our increased involvement in the company last year, we came to recognize that Think needed a new management team to perform a thorough analysis of the structural challenges, costs, usage patterns, consumer behavior and distribution for the Think and the EV industry more broadly.

Our conclusion from the strategic assessment was that electric vehicles and lithium ion battery technology are the winning combination. But after much buildup around the industry, the reality was that EV adoption would be slower than some have predicted. In our view, this was primarily due to vehicle cost and slower than expected build out of charging infrastructure.

This conclusion was consistent with the views adopted by Ener1 management since the second quarter of 2010, as we sharpened our emphasis on portfolio mix of products. All of this having been said, Think faces the need to recapitalize its go forward business plan. While Think faces this challenge, Ener1 will be guided by two principles, no additional funds will be provided to Think by Ener1, and Ener1 will try to avoid consolidating or increasing its equity exposure to Think.

Based on Think’s inability to raise additional capital, and due to its longer than anticipated delay in recommencing operations, Ener1 management has decided to fully impair its equity position in Think. Now that we have written down our shares, we have taken the additional step of returning our shares to Think in an effort to avoid any possible consolidation issues.

Ener1 anticipates supporting Think in its recapitalization with a debt for equity swap and Ener1 will maintain a minority equity position in the newly capitalized entity. While the total impact was $73.3 million, I would like to point out that only $30 million of the write-down represents actual cash investments. The balance represents equity that was exchanged for securities of Think at prices in excess of $0.04 per Ener1 share. We believe that government policies will continue to be the near-term catalysts for getting plug in vehicles on the road. As America experiences the rise of gas prices, it is time we put the possibility of electric drive in perspective.

En kort oppsummering. Ener1 har tro på kombinasjonen elbil og litiumbatterier, men innfasingen av elbiler går for treigt fordi kjøretøyene er for dyre og ladestasjonene bygges for sakte. Vi får tro at dette gjelder USA og ikke Norge. I alle fall, Think trenger mer penger, men Ener1 ønsker ikke å bidra med det. Ei heller ønsker de å beholde en dominerende eierposisjon slik at Think må konsolideres som et datterselskap (og Thinks underskudd blir også Ener1s). Fordi Think ikke har klart å skaffe ny kapital, og fordi nødvendige operasjoner forsinkes, skrives Ener1s aksjer ned til 0 og returneres til Think. Men fortsatt vil Ener1 støtte Think ved at Thinks gjeld til Ener1 ved en ny finansiering kan gjøres om til nye eierandeler for Ener1 i Think. Men da vil Ener1 bare være en liten eier.

Interessant nok bruker Ener1 uttrykket «the newly capitalized entity» om Think. Det er så de antyder at finansiering er på plass? Hva skal vi tro om dette? I alle fall vil ikke Ener1 stå i veien for andre investorer som kan tenkes å ta over Think og skyte inn friske penger. De har gått til siden og satt døra på vidt gap. Spennende å se hvem som kommer stormende. Det bør nok skje raskt, ja.

Vi får håpe Think får solgt elbilene sin i USA. Den subsidierte prisen kan nå være helt nede i noe rundt 110.000 norske kroner. Hva Think markedsføres som i USA? Norwegian Heritage & Design med vakker fjord og fjell som bakgrunn. Litt rørende. Da burde Minnesota være et kjempemarked, fylt av norsk-amerikanere, men på siden som viser nettopriser etter subsidier, er ikke denne staten med.

Vi venter i spenning på å høre hvilke investorer det er som ønsker å ta over den norske kulturarven Think. Think har lovt å holde Elbilforeningen oppdatert så snart det er positive nyheter.

Think i USA