Nytt liv for batterier i elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Batteripakken i elbiler kan ha stor verdi for gjenbruk i batteribanker. Gamle batterier kan få nytt liv som energilager i et skalerbart system sammen med fornybar energi.
Dagens elbilbatterier er ment å vare ut elbilens levetid. Selv om batterigarantien er på fem år, betyr ikke det at batteriene slutter å virke når garantien har gått ut. Men en viss svekkelse av batterikapasiteten må man regne med over tid. Enkeltceller som feiler kan også byttes ut i stedet for hele batteripakken.
Selv om vi ikke har det store erfaringsgrunnlaget ennå, kan man regne med at batteripakken har minst 70 prosent kapasitet igjen når elbilen er moden for utskifting etter 10-12 år. Da er neste liv for batteripakken å inngå i en batteribank for stasjonær bruk.
Energilager for fleksibel strømforsyning
Selv om kapasiteten er mindre, og ikke lenger egner seg i en elbil, vil batteripakken kunne ha stor verdi som energilager i andre sammenhenger. Slike energipakker kan for eksempel erstatte dieselaggregater som i stor grad gir strøm til de som ikke er tilkoblet strømnettet. De kan også egne seg til backup i tilfelle strømbrudd på for eksempel sykehus. På strømnettet kan store batteribanker gi ekstra strøm ved såkalt topplast, for eksempel om morgenen når alle skal dusje og koke kaffe samtidig.
Det blir også viktigere å ha slike batteribanker i takt med at fornybar energi bygges ut. Batteribankene kan inngå i et fleksibelt system som lagrer energi fra vindkraft når det blåser mye. Når forbruket er større enn vindmøllene kan produsere, kan batteribanken tilføre strøm til nettet. Det samme prinsippet gjelder for solkraft, men ikke for vannkraft hvor man i stor grad kan styre produksjonen etter forbruket. Sol- og vindkraft kan også kombineres med små batteribanker i hus og landsbyer som ikke er koblet til strømnettet.
Prototype fra Opel Ampera
ABB har i samarbeid med GM utviklet en prototype for gjenbruk av batterier fra hybridbilen Opel Ampera. Et modulbasert system med batteripakker fra fem biler kan gi strøm i to timer til fem vanlige amerikanske hjem.
Og når batterikapasiteten har sunket så mye at det heller ikke egner seg i stasjonær bruk, er det på tide med resirkulering og nytt liv til nye batterier. I Norge bidrar Batteriretur til dette.