NissanskipNår kommer den? Hvor mye skal den koste? Hva er garantien? Spørsmålene hagler rundt Nissan LEAF. Vi har fått offisielle svar fra Nissan Nordic. Og formidler litt utfyllende informasjon fra vår egen ryktebørs.

(Edit 24.08.2011 – dette er en mye besøkt side pga høy rating på søkemotorer. Men innholdet her er nå «gammelt nytt». Skal du ha siste nytt om Nissan LEAF, se enten på forsiden vår eller bruk menyvalg Nyheter/Elbiler. Tusen takk for at du er interessert i elbiler og besøker elbil.no – din beste kilde for å bli en lykkelig elbilist.)

Vi klarer ikke å la Nissan slippe unna med alle spørsmålene vi har om elbilen LEAF. Utrullingen er i gang i USA, Japan og de første europeiske landene. På elbilforumet diskuteres det ivrig. Det er til og med en del som allerede har bestilt seg en LEAF, uten ennå å vite prisen og når de får elbilen.

Som vanlig blir vi vel mottatt av Nissan i Norge når vi henvender oss for å få svar. Imidlertid er det foreløpig mye som er i «støpeskjeen» rundt lanseringen. Så mye at vi blir sendt videre til den finske kommunikasjonssjefen, Taina Erkkilä, i Nissan Nordic. Her gjengir vi de skriftlige svarene vi fikk – på engelsk. Eh, kunne kanskje vært mer utfyllende.

Dessuten har vi en artig video fra England hvor vi ser de første 60 engelske LEAFene trille ut av Nissans nye og litt spesielle bilskip. Og til slutt åpner vi ryktebørsen, med informasjon som må stå for vår egen regning – ikke Nissan Norges.

Med litt bekymring har vi sett at utrullingen av de første LEAFene i USA går saktere enn forventet. Som Financial Times melder: «However, it acknowledged bottlenecks in its quality assurance process and distribution delays from the Leaf’s unorthodox internet-based ordering system, which bypasses US dealers.» Er dette begynnelsen på noe som vil gjøre at vi må forvente forsinkelser til Norge?

– The roll-out in US and Japan does not have impact on our launch schedule in Norway.

Det er kun noen få nordmenn som har hatt gleden av å testkjøre LEAF . Når kommer demobilene til Norge?

– We will get dealer demo cars in the summer to Norway.

Nissan LeafHva er oppdatert forventning til når de første kundebilene kommer til oss? Disse er kanskje også allerede reservert kunder, de foregangskundene dere ønsker?

– According to the information we have today, sales will start early summer 2011, and cars will be delivered to customers in the fall. As we don’t have any reservation list yet, it will be possible for anyone to order a car.

Er dere nærmere å vite hvor mange LEAF  som blir tildelt Norge i 2011?

– We do not disclose specific figures.

Med det umiddelbare salget av i-MiEV er dere ikke bekymret for at LEAF  skal bli vanskelig å få solgt i solide antall?

– No, we do not have to worry. We consider Norway being the no 1 Nordic country – the market is ready for EVs.

Er det valgt ut hvilke forhandlere dere skal bruke?

– We have the Nordic dealer launch, a kick-off next month. The dealers are from our existing dealer network.

– Fra elbilforumet veit vi at noen bestillinger allerede er lagt inn hos norske forhandlere. Hvor mange er det så langt totalt?

– We do not know what orders you are referring to… can you please specify? We do not have any order book yet. What we do have, already, is the possibility to sign in as a hand raiser on our website, www.nissan.no. That is not anything binding, but you will be getting more information and can at a later stage pre-order the car there as well.

Internasjonalt har vi inntrykk av at Nissan stiller en del krav til elbilkundene sine. I mange sammenhenger fornuftige krav som er viktige for at kundene skal bli lykkelige elbilister. Men vi er litt usikre på hvordan dere skal håndtere Nissan og lading i Norge. Vil en basis LEAF  bli levert med ladeledning for den vanlige, enkle stikkontakten (Schuko) som er i alle hjem? Hvilken ladefart (i A) vil den da ha?

– A LEAF will be equipped with a «normal» cabel (max 10 A) which we recommend for temporary usage.

Nissan ladekontaktFor raskere ladefart må da kunden installere «Nissanboksen» hjemme eller på jobb, vi antar det er for 16A?

– Yes, local infrastructure partners will supply those and that will be 16 A. 

LEAF  som kommer til Norge vil selvfølgelig kunne plugges rett på CHAdeMO-hurtigladere så snart vi setter opp noen her i løpet av 2011?

– Yes.

Har du annen utfyllende informasjon rundt lading? Det ryktes at dere leter etter aktører som skal håndtere infrastruktur integrert i et slags mobilitetskonsept?

– Yes, we are looking for and negotiating with potential EMO partners.

Så rosinen i pølsa – hva skal Leaf koste? Skal dere følge det europeiske prisnivået eller gi den en særnorsk, høyere prising fordi vårt marked tillater det? Men da med risiko for parallellimport siden det er 0 avgifter ved egenimport av elbiler? VGs prisanslag på 239.900 kr ga ikke akkurat inntrykk av det siste.

– We will confirm price closer to the start of sales. Generally we have said that price after incentives is around 30.000 euros in the European countries where the sales have already started.

For å stå seg i konkurransen i det norske markedet, det er ingen tvil om at norsk garanti på LEAF  blir 5 år / 100.000 km på både bil og batteri?

– We have stated that in Europe warranty it is 3 years car / 5 years EV components included the battery. This will be confirmed in Norway at the later stage.

 

Det var de offisielle svarene vi fikk. Litt klokere blir vi, men ikke fullstendig opplyst. Litt utfyllende sladder nedenfor, men først denne videoen fra England. Alltid nydelig å se mange nye elbiler. Her ruller de i land i en havn mellom Premier League klubbene Newcastle og Sunderland.

Legg merke til skipet. Dette er en helt ny bilfrakter for Nissan. Skipets spesielle front skal være så aerodynamisk at luftmotstanden reduseres med 50% og CO2-utslippene med 2.500 tonn årlig. Selvfølgelig også penger spart fordi drivstofforbruket reduseres med 800 tonn. 2.000 biler er det plass til og det skal brukes for transport fra Nissans fabrikker i Spania og England til Russland og Nord-Europa. Hurra, får vi se skipet i Drammen!?

 

 

Dette er ubekreftede rykter

Vi lager en overskrift for å gjøre dette tydelig-tydelig-tydelig. Denne informasjonen kommer ikke fra Nissan Nordic.

Pris

Først av alt, vi er ikke tvil om at VG gjengir omtrent riktig pris på Leaf, selv om de forsøkte å være vel nøyaktige. Som vi puttet i spørsmålsstillingen vår til Nissan Nordic, elbiler kan ikke overprises i Norge sammenlignet med kontinentet. Gjør noen det, så er den beste forretningsidéen å være elbilforhandler i Kiel. Dette veit selvfølgelig Nissan. Derfor blir basisprisen i Norge rundt €30.000 som er 230-240.000 kr. Men det er fortsatt et spørsmål om hva du får for denne prisen.

Tilpasning nordisk klima

Ikke at Nissan har så mange modellvarianter, det er vel to ulike hvorav du i USA må ut med $1.000 ekstra for et lite solcellepanel på spoileren, ryggekamera, tåkelys og noe annet småsnacks. I tillegg til basisprisen kommer selvsagt reg. og lev.omkostninger og vinterhjul. Men det mer spennende er om basisprisen ovenfor inkluderer hva Nissan kaller «kaldsonepakke» med bl.a. batteritemperering og oppvarmet sidespeil.

Nissan ladeboks

Nissan LEAF ladeledningDessuten virker det som en LEAF-eier må Nissans egen ladeboks på veggen for å få normal ladefart. Det koster også penger, f.eks. som beskrevet i denne videoen. Av intervjuet ovenfor virker det som et lignende krav vil bli stilt i Norge. Alternativt lar bilen deg bare lade på 10A, slik du f.eks. må gjøre på offentlig ladeinfrastruktur. Det betyr at du bruker ca 3 timer ekstra på en fullading. Til høyre er det et bilde av en standard ladeledning fra Nissan. Har du en stikkontakt som tar imot det blå støpselet, får du full fart. Til høyre i bildet er ladepistolen som kobles til elbilen.

Vi må derfor fortsatt vente i spenning for å høre hva den endelige prisen blir for å få alt du trenger til en LEAF. Men skal vi gjette, tror vi prisen blir under 240.000 kroner inkludert «kaldsonepakke»! Men ladeboks må du nok cashe ut 10.000 kr e.l. for.

Hvor mange LEAF til Norge?

Irland og Portugal er blant Nissans prioriterte land i Europa. Bl.a. fordi de har et nært samarbeid med den portugiske regjeringen, og en av batterifabrikkene for Europa skal settes opp 75 km sør for Porto. Men som vi alle veit, i disse landa er ikke statsfinansene på topp. Derfor ser det ut som utrullingen vil gå litt treigere enn forventa. Foreløpig er det bare levert 10 LEAF i Portugal – én til statsministeren (som er en elbilfantast) og ni til et mobilitetsprosjekt.

Så hva betyr dette? Jo – det vil bli nødvendig å omdirigere elbiler. Norge som skulle være i andre bølge, og som er et land som demonsterer at det er et forholdsvis greit marked for elbiler, vi får mange flere LEAFer enn først påtenkt. Opprinnelig var det snakk om et par hundre. Nå løper det forholdsvis troverdige rykter om 1.000 LEAF til Norge i 2011. Men obs, for japanere er ikke 2011 ferdig før 31.mars 2012 – de har et avvikende regnskapsår. Likevel, dette er et betydelig volum og vi kan forvente å finne Nissan LEAF mange steder i Norge og til mange typer bruk. Kanskje til og med taxibransjen kunne satse på den?

Vinn en Nissan Leaf

Vinn en LeafDet blir en lang artikkel, men så er nå Nissan LEAF det neste vi venter på etter trillingenes suksessrike lansering med i-MiEV i front og nå en nesten tredobling av årskvoten til Peugot iOn. Vi avslutter med hva vi håper også skal bli en kampanje Nissan kjører i Norge.

I USA er det et pågående roadshow de kaller The Drive Electric Tour. Etter at du har prøvekjørt, kan du lage en «reklamevideo» for LEAF. Den publiseres på hjemmesiden til Nissan slik at vi alle kan stemme over hvilken som er best. Blir du lokal vinner får du en TREK Belleville bike. Blir du vinneren av alle videoene som kommer inn fra de 23 arrangementene, ja da vinner du en Nissan LEAF. Dette er selvfølgelig blitt en farsott på YouTube, Facebook, Twitter osv. Prøvekjørere gjør hva de kan for å mobilisere stemmer til sin egen video.
Smart markedsføring? Vi bøyer oss i støvet.
Her er et koselig bidrag.