Hvor lenge holder en elbil?
Du trenger ikke være bekymret for levetiden til elbilen din! Her går vi gjennom hva moderne forskning og erfaring sier oss om levetiden til elbiler, sammenlignet med fossilbiler.
Kort fortalt:
1
Elbiler har færre deler som kan slites
Fossilbiler har rundt 30.000 deler, en elbil har rundt halvparten, og bare en brøkdel av disse er bevegelige.
2
Den store forskjellen er høyspentbatteriet
Elbiler har ikke forbrenningsmotor, men et stort høyspentbatteri, som kan utgjøre 50 prosent av elbilens produksjonskostnad.
3
Høyspentbatteriet holder seg godt
Over tid vil det likevel miste noe kapasitet. Måten du lader bilen på, kan bidra til å utsette kapasitetstapet.
Hva er likt mellom fossilbiler og elbiler?
La oss begynne med det som kanskje er åpenbart:
Både en fossilbil og en elbil har mange av de samme delene. Karosseriet, lysene, bremsene, hjulopphenget, dekkene, felgene og interiøret er fellesnevnere. I tillegg har både en elbil og bensinbil et 12V-batteri.
På samme måte som alle disse delene kan bli ødelagt og utslitt i en fossilbil, kan de også bli det i en elbil.
Og hva er de største forskjellene?
De store forskjellene ligger i at en elbil ikke har en forbrenningsmotor, eksossystem, drivstofftank og omfattende girsystem.
Elbiler har et stort høyspenningsbatteri, likerettere (fra vekselstrøm til likestrøm, og andre veien rundt) og 1-3 relativt små elmotorer. Videre har en elbil et eget varmeapparat for å lage varme. Dette er fordi en elmotor er såpass effektiv at den knapt lager varme.
Elbiler bruker mest energi til framdrift
I en elbil går over 77 prosent av energien til fremdrift, mens en bensinbil kun klarer mellom 12 – 30 prosent. Mye av energien i en bensinbil går vekk til varme, og dermed kan man varme bilen med varme fra motoren. I en elbil må man ha en egen ‘varmeovn’ for å lage varme.
Elmotoren er enklere enn fossilmotoren
En typisk fossilbil har rundt 30.000 deler, mens en elbil har rundt halvparten av dette. Bare en brøkdel av elbilens deler er bevegelige, sammenlignet med en fossilbil. Dette er blant annet fordi en elmotor er langt enklere enn en fossilmotor og trenger ikke et like omfattende transmisjonssystem.
Billigere service
Langt færre deler betyr også færre deler som kan gå i stykker. Dette ser vi i servicekostnadene på fossilbiler sammenlignet med elbiler. Å ta en service på en elbil er rett og slett billigere fordi det er mindre vedlikehold. Ingen olje- og filterbytter, kjølevæske, clutch, gir eller tennplugger som må byttes.
Batteriets levetid
Det store høyspenningsbatteriet en av de største forskjellene fra fossil til elbil. Batteriet kan utgjøre over 50 prosent av produksjonskostnaden til en elbil, det er derfor svært uheldig om det går i stykker.
Vanlig batterigaranti på 8 år
Heldigvis leveres de aller, aller fleste elbiler med batterigaranti på minst 8 år (eller 160 000 km, som regel da med en garanti om minst 70 prosent gjenværende batterikapasitet), og det er svært sjeldent batteriene går i stykker. Generelt holder batterikapasiteten seg godt, men man må regne med at man mister noe kapasitet over tid.
Varer mye lengre enn batteriet i mobilen din!
Likevel er nok mange bekymret fordi man har dårlig erfaring med levetiden til batteriet i annen elektronikk: Batteriet i telefonen din taper seg raskt, det samme gjør batteriet i datamaskinen din.
Hvert femte år må du kanskje bytte 12V-batteriet på bilen din, også. Men høyspenningsbatteriene i elbiler er designet for å vare langt lengre, og batteriets innebygde batteristyringssystem (battery management system – BMS) sørger for at batterihelsen ivaretas best mulig. I tillegg vet vi at å bruke tomt og lade opp et batteri – altså en ladesyklus – sliter på batteriet – og et stort batteri vil selvfølgelig ha færre ladesykluser enn et lite et.
Unngå å la bilen stå lenge med helt fullt eller helt tomt batteri
Batterier mistrives om det står helt tomt eller helt fullt over lengre tid. Derfor lar ikke bilprodusenter deg som forbruker benytte hele batteriet. Det er alltid satt av en buffer i topp og bunn av batteriet som du ikke får tilgang til. Dette kaller vi brutto og netto batterikapasitet – der netto er den kapasiteten du faktisk har tilgjengelig og brutto i tillegg inkluderer bufferen som du ikke får bruke.
Batteriet passer også på seg selv
Om du har prøvd en elbil har du kanskje erfart at batteriet lader saktere etter hvert som batteriprosenten øker, eller at du lader sakte på vinteren. Videre blir batteriets temperatur regulert aktivt av kjøle- og varmesystemer. Alle disse faktorene påvirker batteriets levetid, og dette styres og kontrolleres av bilens Batteristyringssystem nettopp for å sikre at batteriet skal vare ut bilens levetid.
Noe å tenke på om du irriterer deg over at bilen lader saktere enn du skulle ønsket!
Få biler utløser batterigaranti
Batterihelsetester av batteristatus (såkalt «State of health») utført i Norge viser at svært få biler har havnet i nærheten av å utløse batterigaranti (under 70 prosent av opprinnelig kapasitet). Jevnt over ligger de fleste biler over 80 prosent av opprinnelig kapasitet etter mange år på veien.
Dette bekreftes også av bilprodusentenes egne uttalelser.
To av de modellene som har vært lengt på markedet – Nissan Leaf og Tesla Model S holder seg generelt godt. Både Nissan og Tesla, sier batteriene deres er designet for å vare ut bilens levetid.
Tesla forventer at et kjøretøy blir skrapet etter cirka 250 000 km i Europa og 320 000 km i USA. Teslas data sier at etter 320 000 km vil en Tesla Model S eller X ha tapt kun tolv prosent fra opprinnelig kapasitet. Nissan, som har solgt Nissan Leaf i siden 2012, forteller at nesten alle bilene fortsatt har originalbatteriet og at batteriene ved endt levetid som regel har igjen rundt 70 prosent av opprinnelig batterikapasitet.
Våre tester viser at eldre biler fortsatt har 80-90 batterikapasitet
I våre batteritester har vi funnet biler fra 2015 som fortsatt har over nitti prosent igjen, mens andre kan ha rundt 80 prosent eller i noen tilfeller også lavere. De bilene vi ser gjør det dårligst har ikke hatt aktive kjølesystemer (i tillegg til sub-optimal batterikjemi). Alle nyere elbiler har aktiv temperaturstyring som tar bedre vare på batteriet. Husk også at de aller, aller fleste bilturer er korte turer så selv om du kjøper en eldre elbil med noe tapt kapasitet trenger ikke dette påvirke hvordan du bruker bilen.
Hva kan jeg gjøre for å forlenge batteriets levetid?
Det er sant at batteriets kapasitet vil tape seg over tid. Det er uunngåelig at det skjer, men vi vet at man kan gjøre mye for å utsette tapet så mye som mulig. Hvorvidt hurtiglading påvirker batteriets levetid er diskuterbart. Noen studier sier det gjør det, mens andre ikke. Vi råder deg til å bruke elbilen slik du ønsker, men her er tre generelle tips:
- Ikke fullad bilen til vanlig bruk
80 til 90 prosent er ok. Dersom bilen har lang basisrekkevidde, holder det ofte å lade en gang i uka. Mange moderne elbiler lar deg styre dette via bilens informasjonssystem eller via app. Til langturer kan du godt lade bilen helt opp. Faktisk kan det være sunt å innimellom lade bilen fullt opp, men det er heller ikke noe problem med såkalt “klattlading”.
- Ikke la bilen stå lenge med helt fullt eller helt tomt batteri
Om du skal være lenge borte, ikke la bilen stå med helt fullt eller tomt batteri. Batterier trives best mellom 20-80 prosent. Noen produsenter sier du bør la bilen være tilkoblet til lader, mens andre råder deg til å ikke la bilen stå fulladet – med eldre elbiler der du ikke kan styre hvor mye som lades vil vi derfor råde deg til å lade bilen til åtti prosent og koble fra bilen. Men sjekk bilens brukermanual.
- Sjekk bruksanvisningen til bilen din
Elbilprodusenter har ulike taktikker for å ta best vare på bilens batteri. Les deg alltid opp på hva din produsent selv sier i bruksanvisningen til din bil.