KjøpsveiledningImportører og produsenter har ny informasjon til oss. Elbilmatrisen er oppdatert med endringer om priser, garantier, leverandører og minstekapasitet batterier.

 

 

 

Kjøpsveiledningen for elbil, lagd av NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen, har vist seg å bli populær. Mange potensielle elbilister surfer innom for å skaffe seg litt dybdekunnskap for å velge elbilen som passer dem. Suverent mest lest på elbil.no. Da gjelder det å være oppdatert. Det er vi nå.

Peugeot iOnPeugeot

Prisene er satt ned med knappe 20.000 kr for de to modellvariantene som er av Peugeot iOn.

Samtidig er garantien utvida fra tidligere 5 år/50.000 km til hele 5 år/120.000 km. Det vil si at garantien utgår etter hva du først oppnår av kilometer og år. Du skal derfor kjøre mer enn 24.000 km i året for ikke å ha glede av fem års garanti på Peugeot iOn.

Mitsubishi

Prisen er også kraftig senka for i-MiEV. Motorgruppen melder om en reduksjon på over 20.000 kr.

I tillegg har de bedt oss om å endre informasjonen under punktet om «Minste kapasitet». Siden i våres har det stått «Diagnosetester vil avgjøre defekter i batteriet». Mitsubishi-importøren i Norge vender nå tilbake til den tidligere gitte opplysningen om 80%. Dette tallet må ses i sammenheng med forklaringen i elbilmatrisen: «Minste kapasitet = Leverandørens grense for når batteripakka anses som utslitt og klar for bytte, enten på garanti eller kundens regning. Angis som en prosentverdi av 100%-ytelsen til batteriene da de var nye.» 

Tazzari 

Foruten noen småjusteringer her på pris og forventa kjørelengde, er det nå oppretta et dedikert importselskap med agentur for Norge. Tazzari Norway AS som de kaller seg.

 Buddy

Vi var klare til å nappe denne elbilen ut av matrisen, men Buddy har kjapt gjenoppstått med norske eiere og norsk aktivitet. Nå er det Buddy Electric AS som framover skal selge nye Buddyer.

Ford Transit Connect Electric

Det skal være alt av endringer. Den elektriske utgaven av Fords varebil er ennå ikke med i kjøpsveiledningen fordi vi ikke er kjent med at den tilbys forbrukere – bare profesjonelle kunder.

Garantier

elbilforumet har det de siste ukene vært en omfattende diskusjon om innholdet i batterigarantiene som gis. I arbeidet med kjøpsveiledningen var vi tidlig ute. Allerede for nesten to år siden etterspurte vi essensiell informasjon som minstekapasitet før batteriene anses som ubrukelige i elbilen. Det kan fortsatt være noen uklarheter på dette området. Forbrukertrekløveret NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen har derfor invitert bransjen på et møte for å diskutere batterigaranti. Vi tror at en god dialog kan resultere i en omforent forståelse av hva garantien må inneholde.

Rekkevidden

Vi vil igjen oppfordre alle leverandører om å formidle en nøktern angivelse av elbilens kjørelengden på en lading. Nå går vi (kanskje?) inn i den kalde årstida, og da blir rekkevidden påvirka av lavere batteritemperatur, snø/is og bruk av varmeapparatet. Vi tror alle er tjent med at det ikke kun brukes betegnelser som «opptil 175 km», men presiseres tydeligere hva den varierer med og hvor mye variasjonen kan være. Så kjære elbilselgere, vurder hva dere skriver i annonser, på nett og reklamebrosjyrer og hva forhandlerne kommuniserer.

I elbilmatrisen er det hva vi kaller en saklig og informativ angivelse om hva du kan forvente av elbilen du kjøper. Leverandørene har vært flinke til å gi oss dette. Grafen nedenfor viser hvilket spenn det kan være med et «verstefall» på ekle (i alle fall for elbilene) vinterdager.

Gå til kjøpsveiledningen

Rekkevidde elbiler