Oslo bevilger 50 millioner til elbilinnkjøp
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Verdens elbilhovedstad tar et offensivt grep for å få raskest mulig utskiftning av forurensende kjøretøy.
Vi kalte det Norges største elbilhandel, Oslo kommunes plan om å anskaffe rundt 1.000 elbiler i løpet av cirka tre år. Da vil kommunen være nærme målet om en kjøretøypark som er klimanøytral – og ikke minst nærmest nullutslipp lokalt.
I januar ble det avslørt at vinneren av rammeavtalen ble Leaseplan, med en portefølje av Nissan LEAF, Mitsubishi i-MiEV og varebilen Peugeot Partner Electric. Bilmodellene kan skifte litt i åra som kommer. I anledning seieren intervjuet vi Marius Paus i Leaseplan, samt leverte for egen regning en liten bekymringsmelding:
«Til slutt vil vi i Elbilforeningen si, som det kan leses i artikkelen om anbudet, at vi ennå ikke er helt uten bekymringer for at dette skal gå bra. Ikke på grunn av elbilene, men fordi de må finansieres ved kjøp innenfor trange bydels- og etatbudsjetter. I tillegg til at det må investeres i en god, lokal ladeinfrastruktur. Alt dette koster penger. Noe vi ikke har unnslått å nevne for de styrende politikere. Trist hvis de gode intensjonene med elbilsatsingen skal stoppe på det. Nå er vi imidlertid litt lettere til sinns siden det ryktes at det jobbes med å få på plass en finansieringsordning internt i kommunen for de virksomhetene som har behov for det.»
Nå er vi ikke bare lettere til sinns, men jubler av glede. Ryktene var ikke helt løse. For byrådet har tatt et grep som bør gjøre det langt enklere for bydeler og etater å komme i gang med utskiftningen. All ros til handlekraftige og bevisste politkere.
Vi avslutter med pressemeldinga og gleder oss svært til å se mange elbiler med Oslo kommunes byvåpen.
Oslo kommune kjøper elbiler for 50 millioner
Byrådet foreslår at det bevilges 50 millioner kroner til kjøp av elektriske biler til bruk i Oslos bydeler.
– Målet er å gjøre hele vår bilpark utslippsfri i løpet av noen år. Dette er viktig for å sikre renere luft lokalt, og for å opprettholde vår posisjon internasjonalt som elbilhovedstaden, sier byråd for miljø og samferdsel, Ola Elvestuen (V).
Bystyret vedtok i 2010 at det som hovedregel skal anskaffes tjenestebiler med nullutslippsteknologi eller klimanøytrale drivstofftyper når Oslo kommune skifter ut sin bilpark. Det betyr at kommunen vil ta i bruk tusen elbiler i løpet av få år.
– Elbilene vil bli brukt blant annet av hjemmetjenesten ute i Oslos bydeler, sier byråd for finans, Kristin Vinje (H).
Kommunen etablerer en sentral låneordning som bydelene kan benytte til å kjøpe elektriske biler. Lånene gjøres rentefrie for å kompensere for at totalkostnaden for elbiler er noe høyere enn for vanlige biler.
Til venstre på bildet nedenfor er Marius Paus fra Leaseplan og til høyre Espen Skistad, Utviklings- og kompetanseetaten, som forhandla fram rammeavtalen.