Over 200 bestillinger på El-Mercedes
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Etter et par uker i forhåndssalg ligger det inne rundt 200 bestillinger på nye B-Klasse Electric Drive. Nå ser importøren på forbedret hjemmeladeløsning.
28. februar er den mest offisielle datoen så langt. Da skal B-Klasse Electric Drive være hos forhandlerne for prøvekjøring. De aller første kundene, som har forhåndsbestilt, får bilen rundt samme tidspunkt. De 200 bestillingene inkluderer én demobil til hver av de 47 forhandlerne.
– Vi er allerede på leveranser i mai. De som bestiller nå, får med andre ord bil da. Vi anser elektriske B-Klasse som en suksess så langt, vi er spente og vi har troen, sier kommunikasjonsdirektør i Mercedes-Benz Norge, Christoffer Nøkleby.
Med den første elbilen for massemarkedet, er importøren usikker på hvor mange elektriske kunder det er å hente i egne rekker. Nøkleby er imidlertid offensiv på vegne av eget produkt:
– I denne kategorien, elbilmarkedet, er «all bets off». Vurderingen vår er at B-Klasse på papiret muligens er den beste elektriske kompaktbilen, siden den koster såpass lite ekstra målt mot konkurrentene. Den har størst bagasjerom blant de kompakte elbilene, og den har også mer premiumfølelse, mener Nøkleby.
Viktig kWh-tillegg i utstyrspakka
Elektriske B-Klasse starter på 277.500 kroner, inklusive leveringskostnader. Mye tyder på at referansemodellen vil ligge på rundt 320.000 kroner. (Samtidig kommer Smart Electric Drive omsider til Norge (bildet under t.h.), mer om dette i en senere artikkel.))
– Men trenger ikke legge på noe som helst, med mindre du ønsker de typiske opsjonene i premiumsegmentet – som gjør at prisen øker. Den elektriske utgaven er litt råere utstyrt fra dag én enn øvrige B-Klasse-modeller, sier Nøkleby.
Slik sett følger den samme spor som eksempelvis Volkswagen e-Golf.
Og, for den som måtte ha lurt: Den såkalte «Range Plus»-pakka innebærer at man kan ta i bruk fire ekstra kilowatt av 36 kWh-batteripakken. Normalversjonen kommer med sperre på 28 kWh, mens det altså kan tas ut 32 kWh – for de litt lengre turene – om man betaler 6.840 kroner ekstra.
Denne pakken inneholder også oppvarmet frontrute og bedre isolering av kupeen, men altså ingen varmepumpe, og en teoretisk maksimal rekkevidde på 230 kilometer.
– Vi antar at Range Plus blir populært, men ser samtidig at 28 kWh er i tet blant de kompakte elbilene. Derfor tar vi det ikke for gitt, sier Nøkleby, som ikke har prognoser på forventningene.
Jobber med 32A-ladeløsning
– Vi er blitt lovet 1.000 biler i 2015, jevnt fordelt over året produksjonsmessig. Slik det ligger an nå trenger vi flere. Mange flere. Derfor maser vi daglig. Får vi flere, så selger vi flere. Det er jeg ganske overbevist om, sier Nøkleby, som opplyser at elbilen kan kjøpes med veggladeboks (ekstrautstyr), med Mode 3 Type 2-tilkobling. I første omgang skal denne gi tilgang til 16 A-ladehastighet, som er 20 prosent raskere enn ved bruk av jordet kontakt (13A).
Men: Importøren tilbyr også muligheten for å lade på 32 A 1-fase (cirka 7 kW) via samme veggladeboks, i 230 V IT-nett, på samme måte som den eksisterende muligheten for inntil 11 kW-lading med 400V TN-nett (3-fase). Dette er ett av tre alternative opsjoner innen lading.
Han ikke er i tvil om at dette kan øke modellens appell, dersom arbeidet fører fram. Slik forklarer Nøkleby valget av ladeløsning:
– Mercedes´ vurdering er at semihurtig lading er viktigere enn DC-hurtiglading. Dette mener vi at også stemmer med de undersøkelsene som er gjort på folks bruksmønster her hjemme.
Samme ombordlader som i Tesla
B-Klasse Electric Drive er utstyrt med en 11 kW-ombordlader (bildet under) fra Tesla, ikke ulik den som sitter i Tesla Model S.
Nåværende utgave (som sitter montert på toppen av elmotoren, rett under panseret) er imidlertid for stor til at det var aktuelt å sette inn to, og dermed gi mulighet til lading opptil 22 kW.
Uten at det foreligger noen planer om å sette inn en større og nettere ombordlader på nåværende tidspunkt:
– Vi har forholdt oss til det som kommer fra Mercedes sentralt, så jeg vil ikke spekulere på det.
PS. Foreløpig har det ikke kommet noen indikasjoner på at B-Klasse Electric Drive skal kunne lades via industrikontakt, slik tilfellet er med Tesla Model S.