Pangstart for Trøndelag Elbilforening
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Med tretti fremmøtte ble Trøndelag Elbilforening stiftet 15. februar. Da møtelederen spurte om noen kunne tenke seg å sitte i styret, var det fem hender i været med en gang.
Vi fikk en følelse av at flere gjerne ville engasjere seg, men her var det ikke plass for nøling.
Men engasjement blir det nok gode muligheter for enten man sitter i styret eller ikke. Inntrykket er at det koker av elbilentusiasme i Trøndelag. At Nissan-forhandler Witro Bil er i Norgestoppen med sitt Leaf-salg er et bevis på det. Og entusiasmen strekker seg over fylkesgrensene. Til møtet kom det også to deltagere fra Surnadal, som ligger i Møre og Romsdal. Og Witro selger mange Leaf til avgiftstrette møringer.
Møtet var spekket med «faglige innslag», som tok så lang tid at en deltager til slutt spurte om vi ikke skulle gjøre det vi var kommet for – stifte forening og velge styre. Og det gikk som nevnt i en fei helt på tampen av møtet – etter klokka ti.
Lederen av Norsk Elbilforening, Snorre Sletvold, orienterte om foreningens formål og arbeid. El-Snorre nøyde seg ikke bare med prat, han lovet også 20.000 kroner i oppstartstøtte fra hovedforeningen.
Undergruppen Trondheim Thinkers hengte seg på og leverte en muntlig søknad om en slump av potten for å kjøpe ut alt Think-utstyret som Kvernland Bil nå frigir etter at de avslutter sin service på Think Classic.
Bedre spredning av ladestasjoner
Asbjørn Johnsen fra Transnova – introdusert som mannen med pengesekken – fortalte om arbeidet med å kle landet med ladestasjoner.
– Når kommer lademulighetene på strekningen Trondheim-Oslo, var et av de kritiske spørsmål han fikk. Han fikk også sterke oppfordringer om å bidra til et enhetlig betalingssystem slik at brukerne slipper å kjøpe abonnement hos flere ulike strømleverandører. Dette tyder på at flere leker med tanken om elbilturisme – det går litt sport i å kjøre langt med elbil.
I Teknologihovedstaden Trondheim forskes det også på bruken av elbil, og representanter fra Sintef orienterte om sitt elbilprosjekt og inviterte lokale elbilbrukere til deltagelse i såkalte fokusgrupper.
Det er først og fremst rekkeviddeangsten som hindrer flere i å ta i bruk elbil, mener Sintef.
Sentrale aktører på møtet er fra venstre Asbjørn Johnsen, Transnova, nyvalgt leder av Trøndelag Elbilforening Håkon Markussen og landslederen Snorre Sletvold som her orienterer om foreningens liv og virke.
Vær på vakt mot varmgang
Risiko for varmgang og brann knyttet til lading av elbil er et punkt som den ene av Sintef-forskerne er opptatt av, og han henstilte til elbilbrukerne om å følge med på misfarging av kontakter når det lades på 16 amp. Vi lærte at dagens installasjoner egentlig ikke er dimensjonert for strømtrekk av den størrelse en elbil krever, og at vi kan forvente oss nye, strengere krav til anlegg i årene som kommer.
Styret
Trøndelag Elbilforening ble stiftet 15.02.2012 med følgende medlemmer i styret:
- Audun Asphjell
- Houchang Fathi
- Ståle Langolf
- Håkon Markussen (leder)
- Per Magnar Skånøy
Følg gjerne med på Trøndelag Elbilforenings avdeling på elbilforumet for å få oppdateringer om hva som skjer.
På bildet ovenfor er til høyre pensjonert arkitektprofessor Houchang Fahti som blir et av medlemmene i styret. Fahti er entusiastisk bruker av i-MiEV. Bildet nedenfor viser en lydhør forsamling med mange aldersgrupper representert, men dessverre lite damer.