Pangstart på årets elbilsalg!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mens vi fortsatt forsøker å puste ut etter rekordåret 2012, ser det ut til at 2013 åpner med en økning i elbilsalget på over 90%!
Salgsoppsummering
For januar kan OFV melde om 337 nyregistrerte elektriske personbiler. Det er 31% opp fra januar ifjor. Slett ikke verst når bilsalget forøvrig stiger med 7%. Elbilene har da en markedsandel på 2,9%.
Enda mer imponerende er salget av nye, elektriske varebiler. Hele 92 ble nyregistrert i januar, det er en 30-dobling på ett år. Den elektriske markedsandelen i varebilsegmentet er 3,3%.
Tar vi med bruktimport og småelbilene, ble det i januar 2012 solgt 267 elbiler. Gjetter vi litt på årets sammenlignbare januartall ved å slå sammen nyregistrerte elektriske person- og varebiler hos OFV + legger til sannsynlig bruktimport + noen småelbiler, blir tallet for januar 2013 ca 520 el-kjøretøy. Da snakker vi om minst 90% økning.
Hva selger?
Salget til Nissan LEAF finner vi enkelt. Den er på topp-ti-lista over bestselgere. Niende plass for hele landet. Tidligere i januar hørte vi at den var på andre plass i Oslo (bare slått av super-Golf) og tredje plass i Asker & Bærum. OFV oppgir at det er nyregistrert 265 LEAF, noe som er opp fra 210 i januar ifjor. I tillegg vil vi tro at det minst er 50-60 bruktimporterte, for markedet har vært hett i januar.
Eneste skåret i gleden er at LEAF, som var høstens beste modell for Nissan, i januar ble slått av Qashqai med 12 biler. Men vi er sikre på at LEAF raskt tar tronen tilbake. Etter priskuttet på 22.000 kroner må da salget virkelig ta av. Tipper det er laaaange køer utenfor de mest populære Nissanforhandlerne. LEAF er et røverkjøp – også med 20 dagers gratis leiebil fra Hertz i en periode på tre år. Så håper vi Nissan kan unngå dumme boards og annonser á la «Reis kollektivt på første klasse». Blir litt unødvendig avismas av sånt. Bedre å trekke fram mange andre fordeler med å kjøre elbil. 2013-modellen av LEAF skal vises i mars på bilutstillingen i Geneve, og produksjonen skal i løpet av våren komme igang i England. Ser vi de første 2013-modellene i Norge i juni?
Da ble det ikke så mange elbiler igjen på de andre merkene. Vi antar de resterende 72 fordeler seg på «trillingene». Hvor Mitsubishi har best tilgjengelighet på i-MiEV, skal være solgt 53 av den, mens C-ZERO og Peugeot iOn nå går i beskjedne kvanta. Det blir spennende å se om disse trillingene kommer tilbake etter LEAFs priskutt.
Elbilsalget i Norge er fortsatt fantastisk. Vi må nå ha totalt mer enn 10.000 elbiler på norske veier.
Hva i all verden er dette varebilsalget?
Vi har ikke helt fått tak på hvilken modell som har solgt så godt i januar. 92 el-varebiler er mange. Sjekker vi de grove modell- og merkestatistikkene, gir ikke de et fullstendig svar. Sikkert en del Renault Kangoo Z.E., men maks 28.
Vi har fått høre at det er registrert mange Ford Transit Connect Electric for utleie fra RøhneSelmer. Tilbudet ser dere nedenfor, bare å slå til for dem som har lyst. Må nesten tro at Forden da utgjør brorparten. For Peugeot Partner Electric har ennå ikke kommet. Vi venter spent på å få oversendt detaljstatistikker.
CO2-utslipp
Gledelig nok fortsetter det gjennomsnittlige CO2-utslippet fra nye biler å falle. For personbiler er det 7 g/km lavere på ett år. Uten elbilene ville CO2-utslippet i snitt vært 3,5 g/km høyere. For varebiler er det 19 g/km lavere enn januar ifjor. Her har den solide elbilandelen enda mer å si, ca 6 g/km lavere gjennomsnittsutslipp.
Dieselandelen av personbilsalget er snart nede i halvparten. Godt er det, for ikke bare griser de til bylufta, men har også høyere CO2-utslipp enn bensinbilene. Har nok både med størrelsen på bilene å gjøre, men også at hybridsalget (hovedsaklig bensin som drivstoff) nesten er fordobla og har en markedsandel på 5,4%. Her også er Norge suverene i Europa. Men det skal visst ikke være så mange ladbare hybrider solgt i januar, kanskje bare rundt 50.
Salget i USA
Sånn i forbifarten må vi nevne hvordan det går på andre siden av dammen. I fjor ble det tredobling av salget av ladbare biler i USA. Januar starter litt slapt. Kun 1.140 Chevy Volt som er dobbelt av januar ifjor, men cirka halvparten av hva som har vært de siste månedene. Av LEAF ble det omsatt bare 650 som er litt lavere enn januar ifjor, men det skal visst være tomt for biler fra Japan, og det ventes nå på leveranser fra ny fabrikk i USA. Det virker som januar er en dårlig måned for bilsalg i USA. Men Mitsubishi slo til og solgte hele 257 i-MiEV sist måned, knappe halvparten av hele salget i 2012.
Tesla er kjipe og vil ikke oppgi månedssalget sitt – slik alle de etablerte produsentene gjør. Men det kommer nok snart en melding til børsen. Da får vi vite salget i 4.kvartal. Spennende å se.