Hopp til innhold

Peugeot iOn lanseres i Norge

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Peugot iOnIngen bombe, vi har venta på dagen det skulle bli kjent at iOn kom til Norge. Neste uke starter turnéen hos norske forhandlere. Samtidig får vi vite at Buddy setter prisene sine ytterligere ned. Peugot iOn Peugot har en lang historie med elbiler og produserte 10.000 Peugot 106 fra 1995 til 2003. Nå er neste generasjon på veiene. Dette er Peugots variant av Mitsubishis i-MiEV, akkurat slik som Citroën har sin C-Zero. Fine trillinger, dette. Og prisen for alle er 239.900 kr, men muligens med litt varierende utstyr og ihvertfall forskjellige garantibetingelser. Ytelser oppgis som for de andre. Peugot iOn er også klargjort for hurtiglading, noe vi håper det vil bli litt infrastruktur for allerede i løpet av 2011. Batterigarantien er ikke helt på Mitsubishi-nivå, men 5 år / 50.000 km. Rekkevidden oppgis til 150 km, men det opplyses om at total rekkevidde svinger etter kjøremønster og bruk av bilens øvrige elektriske utstyr. iOn er selvfølgelig svært godt utstyrt også sikkerhetsmessig. Vi gleder oss over at de tilbyr det samme som Mitsubishi gjør. Det leveres norskmontert navigasjon med lokalisering av ladestasjoner. Databasen for disse vil åpenbart være Norstart og Transnovas prosjekt NOBIL. Morsomst av alt, allerede til uka kommer bilen til Oslo på turné hos forhandlerne. Vi gleder oss. I mellomtida koser jeg meg med å testkjøre i-MiEV i helga Wink Buddy Samtidig med Peugots pressemelding, dumper det også inn nytt fra Pure Mobility. Det er en bekreftelse på reduksjon av prisene på Buddy. Nå er det også ny pris på blyvarianten, satt ned hele 20.000 kr og basismodellen vil koste kr 124.900 + lev. og reg.omkostninger. Pure Mobility har sammen med distributøren Autogruppen latt Synovate gjennomføre en markedsundersøkelse. Konklusjonen er at de viktigste motivasjonsfaktorene for å velge elbil er miljøhensyn, økonomi og raskere transport til jobben. Jan Svaheim, markeds- og salgsdirektør, sier: «Til tross for mange fordeler og lave driftsutgifter opplever vi ofte at det er kjøpsprisen som hindrer folk i å vurdere en EUV eller en elbil.» Intet av dette er overraskende, vil Norstart si. Derfor er vi glade for «priskrigen» som vi ser er i emning. Men mer overraskende er at det at Pure Mobility i sin pressemelding opplyser: «Synovates undersøkelse viser at av de som er over 25 år, som har førerkort, er det hele 9% som er meget interessert i å anskaffe seg et elektrisk kjøretøy.» Mulig vi i Elbilforeningen er overoptimistiske i troen på at mange vil ha elbil, men dette synes vi ikke fortjener uttrykket «hele». Nei, det må være langt flere som skal være meget interesserte for at vi skal nå målene om 10% ladbare motorvogner i 2020. Så nå skal vi i Norstart brette opp ermene og bidra til at langt flere ikke bare blir meget interesserte, men langt flere kjøper elbil. Det er hva som teller. Og med Peugots ankomst i markedet blir det bare mer å velge mellom og flere som selger.  Peugot iOn