Pikes Peak Hill Climb 2024: Elbilene vant over fossilbilene i legendarisk bakkeløp
Ford vant mens både Hyundai og Rivian imponerte stort. Til og med sikkerhetsbilen var elektrisk.
Pikes Peak International Hill Climb i Colorado i USA er en av verdens eldste motorsportbegivenheter og den er ikke for de feigeste.
Kjører du av den smale vegen på feil sted, er det det siste du gjør. Det er nemlig stupbratt utenfor vegkanten. Den to mil lange offentlige veien har 156 svinger og ender på 4.300 meters høyde og har vært utfordret siden 1913, da en Ford Model T klarte bakkene på drøyt 28 minutter.
Høyden i seg selv er en utfordring for fossildrevne biler, som er avhengig av oksygen for å yte.
Det problemet slipper elbilene. Her er det full effekt til siste høydemeter.
Derfor er dette blitt en populær begivenhet for ekstreme elbiler. Særlig fordi det er en av få konkurranser der de konkurrerer i samme klasse som sine rivaler med forbrenningsmotor.
Ford i topp … igjen
Ford bruker arrangementet til å reklamere for sin elektriske Ford F-150 Pickup. Den har vi forresten testet, sjekk vår miniserie med F-150 Lightning under:
Løpsbilen i Colorado er riktignok rimelig annerledes enn bilen vi testet. I bunn og grunn er det bare silhuetten som er noenlunde lik.
Bilen har de kalt Ford F-150 Lightning SuperTruck. Den er utviklet av Ford Performance og den østeriske motorsportspesialisten STARD for dette løpet.
De to firmaene bygget fjorårets vinner sammen også, en elektrisk varebil, løselig basert på Ford Transit. Den ble kalt SuperVan 4.2, og er et monster med fire motorer og 2.000 hestekrefter.
Ny teknikk
Man kunne kanskje tro at man brukte samme resept som året før, men satte på et nytt karosseri. Det er ikke helt tilfelle.
Uten at vi har fått bekreftet det, kan det riktignok se ut som de har brukt det samme batteriet, et Litium-polymer nikkel mangan kobolt (NMC) batteri på 50 kWt.
Det er selvsagt om å gjøre å ha så lite vekt som mulig i bilen, og batteriet er den enkleste komponenten å spare vekt på.
50 kWt er akkurat nok til å komme seg opp bakken på. Til tross for at det er lite, kan det levere hele 1.500 kW til de tre elektriske motorene som produserer over 1.600 hk.
Ved nedbremsing kan den sende opptil 600 kW tilbake til batteriet. Da blir det nok for å klare de to milene opp til toppen.
SuperTruck har to motorer bak, men i stedet for å være koblet til hvert hjul, er de koblet sammen til en felles differensial for å kunne gi maks til et av bakhjulene om det skulle være nødvendig.
Motorer og omformere er to trefasede enheter, noe som i gjør det til et seksfaset oppsett. Dette skal forbedre krafttettheten og kan hjelpe til med å håndtere det enorme dreiemomentet.
Superrask lading
Batteriet og de elektriske motorene er vannkjølt og kan tvangskjøles ved hjelp av en ekstern tørrisboks etter testløp.
Det hjelper teamet med å lade opp batteriet mye raskere enn om de måtte vente på at det integrerte kjølesystemet skulle gjøre sitt.
Her er det altså ikke snakk om forvarming, men kjøling.
Ladeutstyret er også eksternt. Ford bruker en mobil 900V lynlader med en kapasitet på 500 kW.
Svakere men raskere
Til tross for at den har en motor og 400 hester mindre enn SuperVan fra i fjor, satte den en enda bedre tid i år. Med en aerodynamikkpakke som visstnok skal gi hele 2,7 tonn marktrykk, høres det ut som man slipper å bremse mye i svingene.
Det hører til historien at bilen stoppet rett etter start, ble resatt og fortsatte, så tiden kunne vært 26 sekunder raskere.
Rask Hyundai
Hyundai har gjort det litt lettere for seg selv, men det er desto mer imponerende. De stilte med fire biler. To av bilene hadde kraftig modifisert aerodynamikk, understell og software-trimmede motorer med 37 hk ekstra. De kjørte inn på 9:30.454 og 9:55.551.
Den beste av bilene slo dermed den kjente tuneren Unplugged Performance sin kraftig modifiserte Tesla Model S Plaid, som kom inn på 9:54.901
De kjørte også en helt original bil opp løypa, på tiden 10:48.902.
Rivian med rekord
Da er det kanskje mer imponerende at en original Rivian R1T, som har fått 190 hester mer i en boost-funksjon, kom opp ruta på 10:52.883.
Det gjør den til den raskeste umodifiserte pickupen opp Pikes Peak, uansett drivlinje.
Få en bedre elbilhverdag!
Få Elbilforeningens ladebrikke som gir deg enkel lading i Norge og Europa, eksperthjelp på elbil og lading, supertilbud på veihjelp og mange andre attraktive medlemsfordeler.