Elbilforeningen er fornøyd med at vektfradraget for ladbare hybrider økes i statsbudsjettet, men er skeptisk til at Frp har vunnet fram med å holde bensin- og dieselavgiftene på 2014-nivå.
– Vi har etterlyst bedre betingelser for de ladbare hybridene, og synes det er svært positivt at dette er tatt til følge i budsjettforliket, sier generalsekretær Christina Bu i Norsk elbilforening.
I praksis betyr dette at fratrekket i vektkomponenten i engangsavgiften økes til 26 prosent for plug-in-hybrider. I rene kroner utgjør dette, ifølge budsjettdokumentet, 28 millioner kroner på 2015-budsjettet.
– Vi tror det økte fradraget vil gjøre det mer attraktivt å kjøpe ladbar hybrid, for dem som ikke ønsker å kjøpe elbil ennå, sier Bu.
Manglende fossiløkning
Ladehybridene vil også få fordeler av at CO2-fradraget i engangsavgiften, for biler med utslipp mellom 0 og 105 g/km, økes med 50 kroner. Elbilforeningen er imidlertid skeptisk til at avgiftene på bensin- og diesel ikke økes.
– Dette er ikke et signal vi kan være fornøyd med, siden det ikke bidrar til å flytte forbrukerne over fra fossil til fornybar energi.
Samtidig er det vedtatt at elavgiften skal øke med 1 øre/kWh.
50 millioner til infrastruktur
Budsjettforliket inneholder samtidig en overføring til Energifondet, som skal styrke satsing på lav- og nullutslippsbiler, nærmere bestemt utbygging av ladestasjoner og infrastruktur.
Overføringen er på 50 millioner kroner, der Regjeringens samarbeidsparti KrF opprinnelig ba om 70.
– Det er en start, selv om det er langt mindre enn Transnova skisserte i nasjonal strategi og finansieringsplan for utbygging av ladestasjoner og infrastruktur for 2014-2016. Her ble behovet anslått til 135 millioner kroner, men vi vil likevel rose støttepartiene KrF og Venstre for det de har fått til, sier Bu.
Forslagene i Transnova-strategien
- 325 nye ladestasjoner, både hurtig- og fleksiladestasjoner, i byområder frem mot 2017. I tillegg vil Transnova bruke rundt syv millioner kroner på oppgradering av eksisterende stasjoner. Anslått totalkostnad: 100 millioner kroner.
- 60 nye hurtigladestasjoner bør etter Transnovas syn bygges slik at du skal kunne kjøre med elbil over lengre strekninger på de viktigste hovedveiene sør for Tromsø. Prislapp: 35 millioner kroner.