Nissan LEAFVi har hatt en samtale med Nissan Norges Country Manager, Pål Gystad Simonsen, om hvilke forventninger Nissan har til bruken av kundeinformasjonen som deles ut om elbilen LEAF.

 

 

Pål Gystad SimonsenDet har blitt skapt litt usikkerhet og misnøye blant forventningsfulle LEAF-eiere?

– Vi har hatt en omstendelig og krevende prosess for å sikre at det vil være god informasjonsflyt rundt LEAF, en elbil vi er utrolig stolte av. Alle forhandlere har måttet følge et kursprogram og bli sertifisert som LEAF-selgere. Dette fordi dette er en ny teknologi i porteføljen vår og hele organisasjonen har mye å lære. Har vi gjort feil, tar vi det til oss og vil gjøre forbedringer. Men vi ber om å bli forstått som en aktør som legger store ressurser i å selge elbil på best mulig måte. Feilfrie er vi ikke, men bedre og bedre skal vi bli.

Synes du det har gått bra?

– Vi har innrømmet at den første versjonen av infoskrivet var klønete. Noe vi tar på vår kappe. Utover det, synes vi at responsen er fantastisk. Absolutt i salg, men enda viktigere er at de nye elbilistene opplever at LEAF gir dem mye moro og nytte. For oss er det viktigere å skape et godt pionérmarked for framtida av fornøyde LEAF-kunder, enn bare å se på dagens salgstall.

Hva er hensikten med skrivet som kalles «Nissan LEAF – kundeinformasjon»?

– Vi ønsker å være sikre på at kundene som kjøper LEAF, veit hva det vil si å kjøpe en elbil på godt og vondt. Elbilen har sine mange fordeler, men også noen få begrensninger. Det er vår plikt samt ønske å informere om dette.

Det står mye om lading i skrivet og alt applauderes ikke?

– Hensikten vår er å forklare at en elbil når den lader, over tid trekker kontinuerlig høye strømstyrker langt mer enn hva vi er vant til med av elektrisk utstyr som brukes i hjemmene. Vi vil gjerne tilføye at dette er en forståelse som bør gjelde for alle elbiler som har en forholdsvis høy strømbelastning. Vi ønsker å være åpne om dette og sørge for at kundene er bevisste om hvor de lader elbilen. I et marked hvor vi håper at det etterhvert vil bli mange elbiler, må sikkerhet hensyntas når elbilene skal lades. Ved å være åpne om dette unngår vi at kundene ender opp med å kjøpe et produkt som ikke dekker deres behov. For Nissan vil ha fornøyde elbilister sjøl etter kjøpet.

NAF Forbrukerrådet ElbilforeningenHva ligger i betydningen av å signere skrivet?

– Kundene behøver ikke å signere skrivet. Men alle vil motta det og må lese det for å ha mottatt nødvendig og hensiktsmessig informasjon i forbindelse med kjøp av en elektrisk bil.

Vi takker Simonsen for denne informasjonen og ønsker lykke til med LEAF-salget. Infoskrivet finner du i denne artikkelen Ny info fra Nissan om elbilen LEAF.

Arbeidet fortsetter

Forbrukertrekløveret bak kjøpsveiledningen for elbil, NAF/Forbrukerrådet/Elbilforeningen, har nylig invitert til et møte med dem som nå importerer elbiler. Vi ønsker å gå gjennom kommunikasjonen som vi for over halvannet år siden etablerte med bransjen. Resultatet ble en veiledning og elbilmatrise som har vært mye brukt og meget nyttig for potensielle elbilister.

Raskt ble det bedre kommunikasjon av rekkevidde under norske forhold. Søkelyset rettes mot å klargjøre garantiforhold som fortsatt kan virke usikre, med en hensikt om å fortsette med en bransjestandard slik at det er lettere for markedet å forstå hvilken elbil de bør velge. For det er mange fine elbiler på markedet og mer vil komme.

Møtet avholdes i første del av desember. Elbilforeningen har tro på at vi sammen med bransjen skal klargjøre hvilke forventninger og rettigheter forbrukerne kan ha.