Prisen på Partner Electric
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

I Forbindelse med at Peugeot var en av vinnerne i Oslo kommune sitt anbud har også prisen på elvarebilen nå blitt kjent.
Det er ventet at 2013 ikke bare kommer til å bli Tesla Model S sitt år, men også året hvor elvarebilene inntar de norske veier. Dette kan bli et viktig bidrag for å redusere luftforurensningen i de store byene.
Nylig ble det kjent at Oslo kommune blant annet kommer til å satse på elektriske varebiler som en del av sin elbilflåte. I den forbindelse har det også kommet ut detaljer i media på norsk pris.
Elbilforeningen har snakket med Stian Gihle, PR- og informasjonssjef i Peugeot Norge om Partner Electric varebil.
Når kan vi forvente at el-partner er på norske veier?
– Partner kommer etter planen ut på markedet i mai, er vi heldig kommer den litt før, sier Gihle.
Hvor mange kan vi forvente at dere får inn dette året?
– Vi håper å få så mange som mulig, men vi må faktisk selv vente litt før vi vet eksakt hvor mange vi får. Det er hjemlandet Frankrike og Norge som er de viktigste markedene. Norge er altså prioritert, sier han.
Hva kan du bekrefte vedrørende pris?
– Vi kan bekrefte at den prisen som er kommet ut i media på 241.000 kroner er korrekt. Det påløper ikke mva ved kjøp siden elbiler er fritatt for dette. Varebilen blir levert med skillevegg og får grønne EL-skilt. Vi tror varebilen vil bli attraktiv å lease, siden den som godkjent varebil får momsfradrag ved leasing, sier Gihle.
Normalt er elbiler bare mva-fri ved kjøp, men varebiler med grønne skilter er mva-fri også ved leasing.
Hvor tror du bilen kommer til å slå an?
– Vi håper denne bilen kommer til å bli godt mottatt i markedet, spesielt i byer som Oslo, Bergen, Stavanger og Trondheim, hvor man i næringsvirksomhet kan spare en del på bl.a. bompenger, avslutter Stian Gihle.
Toppfarten blir på 110 km/t, noe som burde duge på norske veier hvor topphastigheten som kjent er 100.
Vi får opplyst at forventet rekkevidde vil være mellom 85 -170 km, selvsagt avhengig av kjørestil, last, temperatur, føre mv. Batteriet er Li-ion og batteripakken vil ha en kapasitet på 22,5 kWh.
Lading vil skje fra vanlig husholdningskontakt (Schuko)/dedikert ladeutstyr, i tillegg til at Partner har mulighet for CHAdeMO-hurtiglading.
Varebilen leveres med elektrisk varmeapparat, noe vi tror bør fungere fint for de fleste siden varebilen blir utstyrt med tett vegg mellom kupé og varerom.
Peugeot kommer i første omgang ikke til å tilby Partner som 5-seter. Etter hva vi erfarer er det noe forskjeller i oppbyggingen av karosseriet som gjør at det foreløpig ikke er aktuelt.
Vi tillater og ellers å legge ved pressemeldingen fra Peugeot og spesifikasjonsliste for den nysgjerrige.
Peugeot Partner Electric
Med nye Partner Electric tar Peugeot et langt skritt nærmere bærekraftig transport og mobilitet. Partner Electric har alle de egenskapene som allerede har gjort Partner til en foretrukket varebil i klassen, og nå blir den enda mer attraktiv som et alternativ til de som vil redusere utslippene ved kjøring. Partner med forbrenningsmotor ble Peugeots mest solgte modell i Norge i både 2011 og 2012.
Partner Electric beholder alle egenskapene som er kjent fra modellene med forbrenningsmotor. Partner Electric kommer i to lengder, L1: 4,38 meter og L2: 4,63 meter, og Partner har det største lastevolumet i klassen for små elektriske varebiler.
Maksimalt lastevolum er 3,3 kubikkmeter i versjon L1 og lengden inne i lasterommet er 1,8 meter. I lang versjon, L2, er lastevolumet 3,7 kubikkmeter og lengden i lasterommet øker til 2,05 meter.
Partner Electric har en nyttelast på 695 kilo.
Det mangler heller ikke plass foran, og Partner Electric får den nyeste skilleveggen med opptil 12 centimeter bedre plass. (Partner Electric vil gå med grønne EL-skilt, og derfor må den ha norsk skillevegg og tilfredsstille kassekravet på vanlig måte). Foran er det plass til tre personer og girvelgeren er et dreiehjul som sitter på dashbordet. Det er med andre ingen girspak i veien for passasjeren i midtsetet.
Rekkevidden er raus i klassen for elektriske varebiler. Partner Electric har en rekkevidde på 170 kilometer i følge den europeiske syklusen NDEC.
Partner har et dobbelt system for regenerering av energi. Når bilen ruller fritt fungerer den elektriske motoren som generator. I tillegg lades også batteriet ved bruk av bremsepedalen.
Batteriet er av typen Lithium-ion og har en kapasitet på 22,5 kilowattimer. Dette, sammen med et smart energistyringssystem, forbedret luftmotstand med tett grill, glattere underside på bilen og spesielle felger, sørger for den gode rekkevidden.