«Priskrig» på elbil
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.
Nå har nok en produsent redusert prisen på elbilen deres. Hele 30.000 kroner. Hvem er det som er frampå?
I mai satt Think ned prisen med 41.000 kr da de lanserte litiumversjonen til 244.000 kr. Nå koster også zebraversjonen det samme.
I august overraska Citroën med å sette prisen på elektriske C-Zero til 239.900 kr.
Ikke mange dagene etter smelte Mitsubishi til med samme pris på 239.900 kr for i-MiEV som C-Zero er en variant av. Samtidig som Mitsubishis pris i det europeiske markedet ble senket med 80-90.000 kr. Mitsubishi kan dessuten tilby en garanti på 5 år/100.000 km – noe bedre enn Citroën.
Nå har Pure Mobility svart med en ny pris for versjonen med nikkel-metallhydrid batterier som har 10 år/100.000 km batterigaranti. Tidligere pris var 199.900 kr – nå er den 169.900 kr. Bare 25.000 kr dyrere enn blymodellen som har batterier med langt kortere levetid, garanti og kjørelengde. Det gjorde at vi fikk lyst til å stille Jan Svaheim, Vice President Marketing & Sales i Pure Mobility, tre enkle spørsmål.
Hvorfor gjennomfører dere nå denne prisreduksjonen?
– Det er viktig å tilpasse seg det totale elbilmarkedet. Vi må på en riktig måte posisjonere Buddy som produkt. Priskuttet i Norge må også ses som en del av en internasjonal satsing.
Hvordan går salget?
– Det går bra. Vi merker at den nye prissettingen som vi har hatt i ei uke, er riktig for et produkt som den EUV (Electric Urban Vehicle) Buddy er, i det markedet som nå rører på seg.
– Hva skjer med blymodellen?
Det er avgjort at det ikke blir noen endringer for den. Blymodellen ligger på samme pris på 144.900 kr – og fortsetter der. Det gjør at vi kan gi markedet et større utvalg. Noen foretrekker blybatterier som gir en lavere inngangsverdi for kjøretøyet, samtidig som ytelsen dekker bruken deres godt nok. Det synes vi er en gunstig løsning.
Norstart venter spent på hva mer som kommer. Prisene Nissan angir i de første fire europeiske landene hvor de lanserer Leaf, er i området 220-230.000 norske kroner hvis vi trekker fra den lokale merverdiavgiften. Dette var nok utløsende for den europeiske prisreduksjonen på i-MiEV som er et mindre kjøretøy enn Leaf.
I begynnelsen av oktober på bilutstillingen i Paris skal Renault annonsere prisene for deres første modeller. Det er nok ingen grunn til å tro at elbilmarkedet framover vil være beskyttet mot den beinharde priskonkurransen i bilbransjen. Det tror heller ikke den norske Renaultsjefen.
Norstart er fornøyd med å se at prisene på elbiler blir mer og mer konkurransedyktige. Vi håper at dette fører til langt større volum av elbiler, noe som også gjør det forretningsmessig mulig for produsentene å føre en «priskrig» til glede for oss forbrukere – og miljøet.
Til slutt, siden den nye Buddyprisen egentlig var hovedtemaet, her er en artig og svært positiv testrapport i Nordre Aker Budstikke.
Fra lørdag 18.september i anledning den europeiske mobilitetsuka da bl.a. Buddy ble utstilt og kunne testkjøres på Karl Johan.