Hopp til innhold

Quebec forsterker ambisiøs elbilplan

Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Den kanadiske delstaten vil ha 300.000 elbiler på veien innen 2026, og foreslår drastiske tiltak for å nå målet.

Quebec har som Norge en stor andel fornybar elproduksjon i form av vannkraft. Samtidig slippes det ut mye klimagasser og i byene er luftforurensingen høy.

Nå vil delstaten i Canada bruke mer av vannkraften til elektrisk mobilitet for å få ned utslippene fra transportsektoren. Elbilen står sentralt i satsingen.

Transportation Electrification Action Plan skisserer myndighetene i Quebec løsninger som skal hjelpe Quebec å nå målet om hele 300 000 elbiler på veiene innen 2026.

Lanserer nye virkemidler

Det er ikke bare innenfor energiproduksjon Quebec ligner på Norge. Elbilvirkemidlene Quebec vil innføre ligner til forveksling på de som tas i bruk her til lands:

  • Adgang til kollektivfelt på utvalgte strekninger
  • Fritak for bompenger på enkelte strekninger
  • Gratis ferjestrekninger
  • De økonomiske insentivene er også sterke for kanadiske elbilkunder. Kjøp av elbil støttes med 50.000 kroner.

    I tillegg vil Quebec gå gjennom byggeforskriftene og sørge for at nye leilighetsbygg får ladepunkter for elbil. Taxinæringen skal også elektrifiseres. Dette er bare noen av tiltakene for å nå det ambisiøse målet i planen som har en økonomisk ramme på 2.6 milliarder kroner.

    – Quebec ligner på Norge

    Vil de nå målene? Jean-François Bélanger jobber for Canadian Broadcasting Cooperation og er i Norge for å lage en reportasje om hvordan elbilpolitikken fungerer her. Han ser flere likheter mellom Quebec og Norge.

    – I likhet med Norge har også Quebec vannkraft og oljeproduksjon. I tillegg er klimaet ganske likt. Men i Canada er ikke elbiler like populære selv om vi har gode økonomiske insentiver, mest fordi bensinbiler har lave avgifter. Derfor er ikke elbilene gunstige nok å kjøpe, sier Bélanger til elbil.no.

    Han mener ladeinfrastrukturen er viktig å få plass slik at elbilister kan dra på langtur, og bruke bilen slik de gjør med fossilbiler.

    – Norge går foran som modell

     – I Canada er avstandene store og derfor kan rekkevidden på en elbil bli en utfordring, derfor trenger vi bedre ladeinfrastruktur, sier reporteren og minner om insentivene Quebec skal innføre med den nye elbilpolitikken.

     – Vi ser at Norge går foran som modell og derfor er det spennende å komme hit og se hva dere får til.

    Han tror det ambisiøse målet til Quebec vil være vanskelig å nå.

    – Men Norge viser at det er mulig å nå ambisiøse mål med god elbilpolitikk. Jeg tror befolkningen ofte er mer klar for forandringer enn det myndighetene ser for seg. Derfor blir det veldig interessant å følge dette fremover, avslutter den kanadiske reporteren.

    Les også

    Vi inspirerer verden på elbil

    Volkswagen tar elektrisk konsekvens av #dieselgate

    Diesel scandal: Time to take zero emissions seriously