Hopp til innhold

Råd til deg som vil kjøpe brukt elbil

Velger du å kjøpe en brukt elbil som fortsatt har litt nybilgaranti igjen, er du tryggere på å gjøre et godt kjøp.

Er den også blant de mest populære merkene, vil du mest sannsynlig minimere verditapet.

Kort fortalt:

1


Sjekk garantitid på batteriet
Ofte lenger enn bilens hovedgaranti – garanterer 70 prosent av kapasitet som nytt.

2


Bruktimportert bil?
Er bilen førstegangsregistrert i utlandet, sjekk om norske garantibestemmelser gjelder.

3


Sjekk bremser for rust
Når du slipper gassen, aktiveres motorbrems. Fysiske bremser brukes derfor mindre.


Færre ting å sjekke sammenlignet med brukte fossilbiler

Sjekkpunktene er færre ved kjøp av brukte elbiler enn for brukte bensin- eller dieselbiler. Men noen av dem bør du være nøye med.

Testansvarlig Ståle Frydenlund i Norsk elbilforening har testet det meste av elbiler gjennom mange år. Han mener det er mange fordeler ved å kjøpe brukt elbil kontra brukt bensin- eller dieselbil, også sett bort fra det åpenbare – at elbiler kutter utslipp.

– Blant elbilens store fordeler er at den har få bevegelige deler. Elbiler trenger ikke oljeskift, har ingen kompliserte automatgirkasser, turboer, rustne eksosrør eller registerreimer – for å nevne noe, sier han, og legger til:

– Drift, vedlikehold og service er langt billigere enn for øvrige biler.

ERFAREN ELBILIST: Ståle Frydenlund har gode råd til deg som vil kjøpe brukt elbil.

Bruk Elbilvelgeren når du kjøper brukt elbil

I Elbilvelgeren finner du alle testene og oversikt og informasjon om alle bilene.

Filtrer på dine behov, og les fakta og test om bilen du er interessert i, fra det året den ble lansert. Da er du bedre rustet når du kjøper samme modell brukt.

Og du vil garantert komme over noen modeller du ikke visste fantes, for det har etterhvert blitt mange å velge mellom.

Når du har bestemt deg for bilen du vil ha, er det bare å finne riktig bil til riktig pris.

Sjekk dette før du kjøper brukt elbil:

1. Garantitid som er igjen på batteriet

Garantien er oftest lengre enn garantien på selve bilen, og garanterer som regel batterikapasitet nedad til 70 prosent av tilstand som ny. Normen i dag er 8 år/160.000 km, det som inntreffer først gjelder. Enkelte merker leverer også bedre garanti.

2. Er elbilen førstegangsregistrert i Norge?

Hvis bilen ble førstegangsregistrert i Norge, er det norske garantibetingelser som gjelder. Er bilen bruktimportert og førstegangsregistrert i et annet land, gjelder garantien fra det aktuelle landet. Den er gjerne bare to år og vesentlig dårligere enn i Norge – med mindre bilen er tatt inn av en offisiell norsk merkeimportør.

Reklamasjon og oppfølging kan bli en utfordring ved kjøp av parallellimporterte (import via mellomledd, utenom autoriserte forhandlere) bruktbiler, fordi disse ikke nødvendigvis har noen direkte grunn til å stille opp.

I servicemarkedet er det sjelden noe problem å møte opp med en parallellimportert bil.

Familie pakker elbil for langtur
POPULÆR BRUKTBIL: Nissan Leaf er den mest solgte bruktbilen i Norge, i følge statistikk fra Finn.no

3. Tilstanden på batteriet

En sjekk av batterihelsen er også lurt. Det kan gi deg verdifull informasjon om restkapasiteten. Er det vanskelig, spør om forrige eiers ladevaner. Mye hurtiglading er erfaringsmessig tøffere for batteriet enn overveiende sakte hjemmelading.

4. Tilstanden på ladekabler og ladekontakt

5. Er bunnplata uten skader?

Undersøk bunnplata som beskytter batterikassen for synlige, utvendige skader.

Ytre påkjenninger, for eksempel på hytteveien, kan over tid føre til følgeskader. Har du slått hardt nedi en stein, kan det derfor være fornuftig å la et verksted sjekke.

6. Rust på bremseskivene

Sjekk bremser for rust. Rust på bremseskiver er et økende problem på alle typer biler, men forekommer noe hyppigere på elbiler på grunn av regenerering ved bremsing. Derfor er det viktig at man bremser litt ekstra innimellom for å motvirke rustskader som følge av manglende bruk.

Medlemmer i Elbilforeningen kan også bestille eierskiftekontroll og batterihelsetest her:

Råd ved kjøp av alle typer bruktbiler:

I tillegg er det viktig å kontrollere det du normalt ville gjort ved kjøp av en brukt bil, uavhengig om det er elbil:

  • Sjekk i ulike diskusjonsforum og facebook-grupper om det er kjente feil på modellen du ønsker å kjøpe.
  • Har tidligere eier hatt bilen regelmessig på service? Svaret finner du i serviceheftet.
  • Har bilen gått mye? Om den har rundet gode 100.000, må du regne med at flere deler må byttes.
  • Har bilen vært tidligere skadet eller omlakkert?
  • Sjekk dekkmønster på både sommer- og vinterhjul. Skjevslitte dekk betyr verkstedbesøk og firehjulskontroll. Det kan også skyldes skade på understellet.
  • Om det heftelser på bilen, finner du det på Brønnøysundregisteret.
  • Bruk god tid inne i bilen:
    • Virker radio, speiljustering, setevarme, klimaanlegg, setejustering, vindusviskere og vindusspylere?
    • Sur lukt kan avsløre feil i klimaanlegg eller fuktlekkasje i bilen.

Husk å ta deg en prøvetur

Sjekk at bilen ikke trekker til en av sidene verken ved normal kjøring, akselerasjon eller bremsing.

Hører du rare lyder – for eksempel fra drivaksler (endeledd foran) og hjuloppheng – i en ellers ganske stillegående elbil, er det ofte et tegn på at noe ikke er som det skal være.

Ladeklubben, ElbilAppen og den blå ladebrikken

Bli medlem!

Få Norsk elbilforenings ladebrikke som gir deg tilgang til ladestasjoner i Norge og Europa, eksperthjelp på lading og supertilbud på veihjelp. Gjør som over 120 000 andre elbilister!

Les også