Redd for økte strømpriser?
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Mange er bekymra for økte strømpriser. Vil det bli dyrt å kjøre elbil? Eller er kanskje de framtidige bensinprisene en større trussel mot lommeboka?
Elbilforeningen har lagd et lite regnestykke for å vise utslagene av økende energipriser framover. Noe vi forventer vil skje. Verdens forbruk av varer og tjenester, og hvordan vi har organisert produksjonen, er en driver for et økende energiforbruk. En økende etterspørsel av energi driver prisene opp når tilgangen er begrensa.
Men er det ikke energi nok?
Det er ingen «kvikkfiks» på dette ved at vi plutselig får energi i overflod:
- Olja blir en knappere ressurs og nye funn har høyere utvinningskostnad.
- Progressive deler av verdenssamfunnet vil redusere klimagassutslipp og utfase bruken av de billigste og mest forurensende energikildene.
- Atomenergi har igjen en fallende popularitetskurve.
- Fornybare ressurser koster litt ekstra å bygge ut.
Det er bare å innse at marginalkostnadene for ny energi, det som styrer prisene, er økende.
I regnestykket vårt har vi følgende forutsetninger
- Normalforbruk pr mil for en elbil er 1,8 kWh* fra stikkontakten i ladestolpa.
- Normalforbruk pr mil for en bensin/dieselbil i urbant kjøremønster er 0,6 liter fra pumpa.
- Prisutgangspunktet er omtrent fjorårets snitt, det vil si 1 krone pr kWh strøm og 12 kroner pr liter bensin/diesel.
- Vi antar at det er mengde energi som etterspørres og styrer prisutviklinga. Derfor vil prosentvis økning i pris for kWh strøm være den samme som for kWh med bensin/diesel.
* kWh = kilowattime som er en måleenhet for energimengde
Hva forteller grafen oss?
Ganske greit at det i 2010 for 15.0000 km kjørelengde kosta ca 8.000 kr mer i drivstoff med en bensinbil enn en elbil. Og at forskjellen blir bare verre og verre (for bensinbilistene) når prisene stiger. Det er bare å gange forskjellen i utgangspunktet med antall prosent prisstigning som forventes. Eksempelvis,blir energiprisene det dobbelte av idag, koster foret til bensinbilen ca 16.000 kroner mer.
Årsaken til at elbilen kommer så godt ut?
Jo, selvfølgelig elbilens energieffektivitet. Vi skal forsøke å forklare det enkelt:
- 1 kWh strøm inneholder åpenbart en energimengde tilsvarende 1 kWh, og elbilen bruker som sagt i snitt 1,8 kWh på å flytte seg en mil.
- 1 liter bensin og diesel inneholder henholdsvis 9,1 kWh og 10,1 kWh. Sånn cirka betyr det at bilen i vårt regnestykke bruker 6 kWh for å flytte seg en mil.
Elektrisitet er en edlere energibærer enn bensin/diesel og er derfor i utgangspunktet dyrere å produsere. Men avgifter, bl.a. for å kompensere forurensningskostnader, utligner mye av dette.
Energieffektiviteten til elmotoren snur regnestykket helt på hodet og gjør elbilen til sparegrisen. Til tross for at energibæreren er dyrere. I en elbil går det langt mindre energi til spille, som f.eks. til varme, og effektiviteten på drivhjulene er 3-5 ganger høyere enn i en bensin/dieselmotor.
Hva lønner det seg da å satse på – elbil eller bensin/diesel?
Ha med deg følgende tommelfingerregel:
For hver % energiprisene stiger, er utslaget i kroner ca 4 ganger større for bensin/dieselbilen enn for elbilen.
Tror du at prisene på strøm kommer til å øke mye mer prosentvis enn bensin/dieselprisene, kan du selvfølgelig la være å bekymre deg over framtidige turer til bensinstasjonene. Strømmen lager vi «hjemme» og deltar i et relativt lokalt, nord-europeisk kraftmarked (Nordpool). Mens oljeprisene styres av verdenssamfunnet, og store deler av ressursene er i ustabile politiske områder.
Strøm må stige enormt mye mer i pris enn bensin/diesel for at elbilene skal få de høyeste drivstoffkostnadene. Sier vi at bensin/dieselprisen står bomfast på fjorårets 12 kroner, må strømprisen økes til 4 kroner for at det skal bli like dyrt!
Hysteri eller virkelighet?
Er dette scenarioet sannsynlig? At strøm som kan produseres fra så mange forskjellige energikilder, skal være aleine om å ha priser som fyker i været? Eller er det framtidige bensin/dieselpriser som heller bør få oss til å skjelve i buksene? Det er ihvertfall hva europeiske og amerikanske politikere har kommet fram til når de nå forsøker å frigjøre oss fra oljeavhengigheten. Ikke kun av miljøidealisme, men fordi samfunnet er langt mer sårbart og utsatt for stigende oljepriser enn strømpriser.
Det er nå i alle fall litt artig. I vinter var det store bekymringer for lav fyllingsgrad i demningene våre. Energibransjen hadde solgt rått med strøm da de fikk godt betalt for den, og eierne som f.eks. kommunene har skodd seg godt på dette. Nå har det vært en varm vår og tidlig snøsmelting fyller bassengene. Så nå er det selvfølgelig bensinprisene media har kasta seg over. Har du ikke en bekymring, så sørger noen får at du får den.
Så hva vil du sjanse på? Når du tenker på drivstoffkostnader og lommeboka di. Strøm, bensin eller diesel? Lurer du da fortsatt på hva du bør velge? Neppe. Det er ikke strømprisen som kan skremme deg vekk fra elbilen. Snarere tvert imot.