Rekordpriser på bensin – kjøp elbil!
Denne artikkelen ble oppdatert for over ett år siden, og kan inneholde utdatert informasjon.

Prisrekorder på fossildrivstoff sender elbilene rett inn i rampelyset. Fra RøhneSelmer fikk vi en epost med det gode spørsmålet: «Må det nødvendigvis bli dyrere og dyrere å kjøre bil?»
Media er på kokepunktet. Fossildrivstoffprisene når nye rekorder. Det kan virke som om samfunnet på grunn av dette står på kanten av stupet. Stadig i følge de samme medier. Mon tro om dette fører til at flere tradisjonelle fossilbilselgere nå kommer på banen med budskapet om å kjøpe elbil? I disse snart skiflyvningstider går RøhneSelmer høyt ut over kulen med en sterk anbefaling av en leasingløsning for sin Ford Transit Connect Electric.
Salgsdirektør Anders Gadsbøll kaster seg frisk ut med kostnaden for å kjøre bil gjennom bomringene mellom Bærum og Oslo. Det konkluderes med 1.872 kroner i måneden så sant du gjør dette hver dag 5 dager i uka.
Vi finner et regnestykke hvor de har beregnet de totale kostnadene for sin elektriske Connect mot en normalrabattert dieselvariant. Alle kostnader er med, slik som avskrivning og finanskostnader, vedlikehold, turene innom bensinstasjonene eller pluggen inn i stikkontakten, bompasseringer og årsavgift. Et regnestykke vi tror RøhneSelmer presentere for kundene deres i proffmarkedet.
Tabellen nedenfor viser regnestykket hvor ikke parkeringskostnader er tatt med.
Der tallene er grønne i tabellen, betyr det at elektrisk Connect har lavere månedlige kostnader enn dieselvarianten RøhneSelmer selger. På basis av dette hevder RøhneSelmer: «Dersom du har dine biler i 5 år er det nå garantert billigere fra kjørte 20.000 kilometer med El-Connect».
Vi får oppfatte det slik at enhver håndverker i Bærum og Oslo herved er invitert til RøhneSelmer for å prøve dette praktiske el-nyttekjøretøyet, som også er Lundetestet.
Mange er redde for at fordelene for elbiler skal forsvinne, og Gadsbøll legger for dagen en solid porsjon fremtidsvisjon:
«I tillegg er det en ting som er 100 % sikkert. Drivstoff- og bomkostnader kommer til å stige også i fremtiden.»
Vi er mer enn 100% enige.
Spørsmålet om hva som kommer først av reduksjon i insentivene for elbil, eller strammere restriksjoner for bruk av fossilbil i byene, behøver man vel heller ikke være rakettforsker eller medarbeider i Elbilforeningen for å kunne gjette svaret på.
At Røhne Selmer tar norsk vinter på alvor, understrekes med at Connect Electric kan leveres med programmerbar dieselvarmer. Noe mange av våre lesere har etterspurt for elbilene deres, og som er et godt, gammelt knep for dem som lenge har solgt elbil i Norge. For tiden kan RøhneSelmer slå i bordet med et glohett prisavslag på varmeren.
Med bruk av dieselvarmerer akselerasjonskurve programmert til laveste nivå, garanterer leverandøren faktisk en minste kjørelengde på 10 mil pr lading.
RøhneSelmer og Ford er også tydelig for batterigarantien. Hør bare på dette:
«Vi tilbyr 8 års garanti på batteriet, og vi aksepterer kun en reduksjon på 20% av batterikapasiteten i opptil 10 år». Norges beste elbilgaranti?
Vi gleder oss spesielt over at RøhneSelmer på slutten i sin melding understreker at luftkvaliteten i nærmiljøet vil ha stor glede av Connect Electric.
Og vi slår våre pjalter sammen med Gadsbøll når han sier at dette er en vinn-vinn-situasjon.
God tur forbi bensinstasjonene!