Nissan LEAFHvem påstås å ha solgt 600 elbiler på 3 dager i Norge? Selvfølgelig Nissan LEAF som på verdensbasis har passert 15.000 utleverte elbiler 

Det er Teknisk Ukeblad som kan melde om 600 solgte elbiler på tre dager. Men dette er en liten overdrivelse, da. Det framkommer også i artikkelen for dem som leser den litt grundig. Kontrakter har vært signert siden salgsstart 16.september. Det er over tre uker siden, det.

Men det er ingen tvil om at interessen er stor. Sist fredag og lørdag kjørte Nissan de feiteste elbilannonsene så langt i norsk historie. Vakkert å se elbil presentert over to helsider i Aftenposten. Det er også under ei uke siden det var nevnt 500 salg. Så når dette leses, vil vi tro at det på under ei uke er tegna kontrakter på nye 100 LEAF. Og så blir det 100 kontrakter i neste uke, uka etter der igjen osv.

I hard core elbilmiljø er nok ikke engasjementet størst over hvor mange LEAFer som det er skrevet kontrakt på. Det er når elbilene blir levert til kundene! Elbil.no har forsøkt å få klare svar, TU prøvde det samme, men opplevde Nissan Norge som vag. På elbilforumet koker det av innspill og diskusjoner om dette temaet – og mye annet om Nissan LEAF. De ivrigste følger båttrafikken til Drammen kai hvor bilene vil ankomme.

City of St.PetersburgI en av diskusjonstrådene finner vi en gladnyhet. To av de ivrigste debattantene kan fortelle at Brennes Auto i Sarpsborg melder at de første kundene kan hente LEAFene sine fredag 11.november. Det betyr at det første skipslasset bør ankomme i månedsskiftet oktober / november. Ville vært skikkelig moro om det kom med det superenergisparende skipet City of St.Petersburg.

Skal løvet blåse til himmels eller falle til grunnen?

Internasjonalt gleder Nissan seg over at det på verdensbasis er levert ut 15.000 LEAF.

Autobloggreen har satt dette i et perspektiv som er interessant. De sammenligner med introduksjonen av forrige betydelige teknologiendring – hybriden Toyota Prius. I lanseringsåret 1997 ble det solgt 3.000 Prius, så i 1998 steg det til 20.000 og endte på 35.000 i 1999. I mars 2011 passerte Prius 3 millioner eksemplarer.

Så sånn sett har LEAF en ganske spennende start. Spennende også å se om de skal oppleve Prius’ suksess de nærmeste åra. Kanskje enda raskere? Men da er det ikke tid til å hvile på de første laurbærene. Noe vi heller ikke har inntrykk av at Nissan gjør.

Mye på gang

Når vi leser og hører rykter om satsingen deres på hurtiglading, er det ihvertfall kraft i Nissans pushing av elbiler:

  • Først varsla de å ha klar en hurtiglader som ikke skal koste mer enn 55.000 kroner, ca 1/4 av dagens pris på en lader med CHAdeMO-løsning.
  • Så påstår de å ha utvikla batterier som kan fullades på 10 minutter, takket være endringer av grunnstoffer i katodematerialet. Men her kan nok ventetida både være 5 og 10 år.
  • Grønn Bil kan kvitre at Nissan skal gi bort hurtigladere til sine partnere slik at det skal være 4.000 av dem i Europa i 1.kvartal 2012.

Alt dette er bra. Ja, det er veldig bra og svært lovende for en storstilt utrulling av elbiler. Så for pokker – la oss få LEAFene til Norge! Vi vil være klare på kaia i Drammen med norske flagg og fanfarer.