Renault KangooI Lisboa i forrige uke fikk mange biljournalister fra Norge teste de to første Renaultmodellene. Vi var ikke der, men har lest noen av rapportene.

Den legendariske biljournalisten Jon Winding-Sørensen holder ikke for seg sjøl hva han synes om den opplevelsen.

Først slår han fast at Renault er den høyeste og mørkeste av alle i el-klassen. Ikke så rart da de har fire modeller på gang og satser titalls milliarder kroner på prosjektet.

Renault TwizyMen skuffelsene hans er påtagelige. Han synes det er så langt fram (flere år) før det virkelig blir noe fart på dette. Dessuten at den ikke eksepsjonelle, men for han en utmerket bil, Fluence kanskje ikke blir å se på norske veier. Det er uklart om en «Nordenpakke» blir lagd.

Men kanskje det som nager han aller mest, er at lille og originale Twizy ikke skal komme til oss. Vi som har sett Winding-Sørensen kjøre rundt i byen, veit at han liker å ha luft rundt øra. Så den norske importøren skal ikke stoppe han i å få seg en Twizy. Det kan vi lese – han skal kjøpe den når Twizy ankommer Danmark.

Renaults konsept med batterileie kan han like. «Problemklumpen» som han kaller energilageret i elbilene.

Etter en noe surmaget første artikkel, lysner imidlertid journalistens humør betraktelig. Kangoo elektrisk, både som varebil 2-seter og litt større utgave av varebil alternativt 5-seter, er en vinner. God lasteplass, hengerfeste har den og også en dieselvarmer for å stoppe vinterkulda. Renault har lært og lar denne kupévarmeren passere i Zero Emission konseptet deres. Prisen ser lovende ut, så da slenges det ut den dristige påstanden: Og så er det med andre ord bare å se frem til en (den første?) fornuftig elbil i Norge.

Renault Fluence JessenWinding-Sørensens underholdende (og for noen irriterende) betraktninger kan du lese her og der.

Grønn Bil var også i Lisboa. Etter å prøvekjøre nye elbiler, veit vi knapt om noen som kommer opp i et mer «skjærende skriveleie» enn Ole Henrik. Entusiasmen er normalt gigantofantastisk. Da biter vi oss merke i at hans omtale av Fluence er temmelig ordinær.

Men når han skriver om Kangoo elektrisk, kjenner vi igjen den gode, unge Hannisdahl. Begeistring over egenskaper, og ikke minst det tydeligste kjennetegnet – kalkulatoren tas fram for å vise produktets attraktivitet. Man er da økonom.

I følge Grønn Bil skal Renault ha lagd både en glimrende og økonomisk varebil, men også den perfekte familiebilen. Imidlertid ser vi at den ikke er forberedt for hurtiglading. Det skal etterhvert komme. Mon tro om det blir den europeiske løsningen som med dagens størrelse på batteripakkene gir full pupp på ca 1 time og en rimeligere infrastruktur. Mens vi venter på dette, skal Renault sørge for et rimelig leiebiltilbud for elbilister som en sjelden gang vil trenge en forurensende bil.

Ole Henrik vil ikke kalle Kangoo for en varebil, men en «folkebil» fordi: I kombinasjon med leiebiltilbudet til Renault tror vi nemlig at Kangoo virkelig er en elbil for folket – både på jobb og privat.

Hvem som skal håndtere Kangooen i Norge? Jo, elbilkongen Bernt G. Jessen (avbildet med Fluence) som for lengst har proklamert at han selger en «elbil for folket»: i-MiEV.

Litt i forkant av at vi leser omtalene, fikk vi melding om fransk storordre på den elektriske Kangooen. Ganske nøyaktig 15.637 stykker, hvorav franske posten tar 10.000 og strømgiganten EDF 1.500. Kan hjelpe litt på produksjonsvolum og priser, det Laughing Da er det godt å se at de står tett i tett utafor fabrikken.

Renault Kangoo Z.E.

Til slutt en liten videosnutt som DN.no lagde fra prøvekjøringen i Lisboa. Der kan vi også lese at den norske importøren lover 300 Kangoo varebil i 2012, voksende til 1.500 i 2015. Det vil være bra for Renault som idag kun har under 1% markedsandel i Norge, samtidig som de er et av Europas ledende bilmerker.